اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بیانیه پایانی نشست جده؛ از تأکید بر حل بحران‌های سوریه، یمن و فلسطین تا رد مداخلات بیگانگان

بیانیه پایانی نشست جده در حالی صادر شد که کشورهای حاضر در آن تأکید کردند باید مداخلات بیگانگان در امور داخلی کشورهای عربی متوقف گردد و بحران‌های سوریه، یمن و فلسطین نیز حل شود.

بیانیه پایانی نشست جده؛ از تأکید بر حل بحران‌های سوریه، یمن و فلسطین تا رد مداخلات بیگانگان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سی و دومین نشست سران کشورهای عربی امروز (جمعه، ۲۹ اردیبهشت)  به میزبانی عربستان سعودی و در شهر جده در حالی برگزار شد که بشار اسد رئیس جمهور سوریه بعد از ۱۲سال در این نشست حضور پیدا کرد.

حاضران در این نشست، با انتشار بیانیه پایانی، بر اهمیت هم‌افزایی تلاشها برای حل و فصل عادلانه مسئله فلسطین، تأکید و تصریح کردند: مداخلات خارجی در مسائل داخلی کشورهای عربی باید متوقف شود.

شبکه خبری الجزیره، ضمن نقل این بیانیه گزارش داد: از توجه و تلاشهای عربستان برای فراهم کردن شرایط مناسب به منظور رشد اقتصادی در منطقه، قدردانی می‌شود. کما اینکه باید به ارزشها، فرهنگ، حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سایر کشورها احترام گذاشته شود.

در این بیانیه با تأکید بر مخالفت با حمایت از تشکیل گروههای مسلح خارج از چارچوب دولتها، خاطر نشان شد، باید از تلاشهای منطقه‌ای و سازمان ملل برای یافتن راهکار سیاسی بحران یمن، حمایت کرد. افزون بر این، باید تلاش کشورهای عربی برای کمک به سوریه و پشت سر گذاشتن بحران این کشور، افزایش یابد.

کشورهای عربی حاضر در این نشست، با بیان اینکه، مسئله فلسطین، یک مسئله اصلی عربی است، تأکید کردند: باید شرایط مناسب برای بازگشت آوارگان سوری فراهم شود و تمامیت ارضی این کشور حفظ گردد. ما همچنین خواستار انتخاب رئیس جمهور لبنان و تشکیل کابینه در سریعترین زمان ممکن هستیم.

وزرای خارجه عضو اتحادیه عرب، هفتم ماه می، در نشستی فوق العاده، تصمیم خود برای رفع تعلیق عضویت دمشق در این نهاد منطقه‌ای یا به عبارتی بازگشت سوریه به اتحادیه را اعلام کردند. کارشناسان می‌گویند که حضور مجدد سوریه در این اتحادیه، به معنای شکست تمام عیار آمریکا و محور غربی-صهیونیستی در پروژه توطئه تجزیه سوریه و فروپاشی این کشور به شمار می‌رود.

 

در این نشست، بشار اسد هم به عنوان چهره شاخص، ضمن توصیف کشورش به «قلب عربیت»، گفت: من از رؤسای هیأت‌هایی که محبت عمیق خود را نسبت به سوریه ابراز کردند، تشکر می‌کنم. همکاری‌های مشترک عربی، برای فعال کردن نقش ما در حل بحران‌ها و مسائل، نیازمند دیدگاه‌هاف اهداف و راهبردهای مشترک است. 

اسد تاکید کرد: ما در مقابل فرصتی تاریخی برای تنظیم مجدد سازوکارهای بیت عربی با کمترین میزان از مداخله خارجی هستیم. آشتی‌هایی که صورت گرفت، فرصتی تاریخی برای رسیدگی مجدد به امور خودمان بدون دخالت خارجی است. دنیا باید مسائل داخلی را به مردم خودمان بسپارد؛ ما هرگونه دخالت خارجی را رد می‌کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم این اجلاس سرآغاز مرحله جدیدی از اقدام مشترک اعراب برای همبستگی میان ما باشد تا به جای جنگ و ویرانی، به صلح در منطقه، توسعه و رفاه برسیم.

محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان هم ضمن ابراز خرسندی از حضور بشار اسد در این نشست و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تأکید کرد: اجازه نخواهیم داد که منطقه ما به میدان درگیری تبدیل شود؛ ما سال‌ها درگیری داشته‌ایم که مردم از آن آسیب دیده‌اند. تلاش‌های خود را برای کمک به طرف‌های یمنی در یافتن راه‌حلی برای بحران در کشورشان اختصاص خواهیم داد(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول