اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

روسیه: ابری از مواد رادیواکتیو از اوکراین به سمت اروپا می‌رود

دبیر شورای امنیت روسیه گفت، در نتیجه انهدام انبار تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف شده در اوکراین، ابری از مواد رادیواکتیو در حال حرکت به سمت اروپا است.

روسیه: ابری از مواد رادیواکتیو از اوکراین به سمت اروپا می‌رود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «نیکولای پاتروشف»، دبیر شورای امنیت روسیه روز جمعه در یک نشست دولتی گفت، انهدام یک انبار مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده اعطایی از سوی غرب به اوکراین منجر به ایجاد ابر رادیواکتیوی شده که در حال حرکت به سمت غرب اروپا است.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، پاتروشف با اشاره به ورود «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به ژاپن در روز پنجشنبه برای شرکت در اجلاس «گروه هفت» گفت: «سران کشورهای غربی، از جمله به دنبال حفظ آنچه که آمریکایی‌ها به عنوان ارزشهای دموکراتیک مشترک می‌خوانند هستند و تحت فشار آمریکا درباره موضوع کمک به اوکراین بحث می‌کنند.»

او متذکر شد، «آمریکایی‌ها قبلا هم به این شکل به دنبال کمک به کشورهای دیگر بوده‌اند.»

پاتروشف در سخنرانی در جریان کنفرانسی در شهر «سیکتیوکار» در روز جمعه گفت: «آنها (آمریکایی‌ها) به اوکراین نیز کمک کرده و در این راستا کشورهای تابع خود را تحت فشار گذاشتند و به اوکراین مهمات دارای اورانیوم ضعیف شده دادند. از بین رفتن این مهمات منجر به این شد که ابری از رادیواکتیو در حال رفتن به سمت غرب اروپا است. در لهستان افزایش سطح تشعشع ثبت شده است.»

این مقام ارشد شورای امنیت روسیه خاطر نشان کرد، علاوه بر آن آمریکا مشغول توسعه و به کارگیری تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی از جمله در خاک اوکراین است.

پاتروشف یادآوری کرد که آمریکا در ماه اوت 1945 بدون وجود هیچگونه ضرورت نظامی، بمب های اتمی را روی شهر‌های هیروشیما و ناگازاکی ژاپن فرو ریخت و باعث «تبعاتی فاجعه‌بار و مرگ تعداد عظیمی از غیرنظامیان شد.»

دبیر شورای امنیت روسیه اضافه کرد: «آنها عذرخواهی نکردند! و قرار هم نیست به خاطر کاری که انجام داده‌اند عذرخواهی کنند. آنها به شستشوی مغزی ژاپنی‌ها ادامه ‌می‌دهند تا آنها فکر کنند، نه آمریکا بلکه اتحاد شوروی سابق بوده که علیه آنها از تسلیحات اتمی استفاده کرد. این ماهیت دموکراسی و کمک‌های آمریکاست!»

به نوشته پایگاه خبری «بی.ان.ان» بر اساس برخی گزارشهای منتشر شده در اوکراین، روز شنبه گذشته در یک حمله روسیه، یک انبار مهمات در شهر «خملنیتسکی» اوکراین هدف قرار گرفت و گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده اعطایی از سوی انگلیس در این انبار نابود شدند. طبق این گزارش‌ها، انفجارهای قدرتمند رخ داده در این انبار مهمات، احتمالا مواد موجود در آن را به غبار تبدیل کرده و باعث وخامت بالقوه شرایط زیست محیطی و افزایش ریسک های سلامتی مربوط به این مهمات، شده است.   

روسیه پیش از این نیز نسبت به استفاده از مهمات دارای اورانیوم ضعیف شده با استناد به مطالعات انجام شده در کشورهایی همچون صربستان و عراق که سابقه استفاده از چنین مهماتی در آنها وجود داشته، و تهدیدات بلند مدت این مهمات برای محیط زیست و سلامت عمومی، هشدار داده بود.

اورانیوم ضعیف شده عمدتا به دلیل آنکه دارای فلزات سنگین سمی است به عنوان یک تهدید علیه سلامت در نظر گرفته می‌شود. با انفجار این مهمات، ذرات اورانیوم یا اورانیوم اوکساید می‌توانند در هوا انتشار یافته و محیط زیست اطراف محل انفجار را آلوده کرده و یا توسط افراد استنشاق شوند.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول