اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

ویژگی‌های حج سال جاری اعلام شد/ نوزاد ۹ ماهه کوچک‌ترین و پیرمرد ۱۱۱ ساله بزرگ‌ترین زائر ایرانی خانه خدا

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر جزئیات ارائه خدمات بهداشتی ـ درمانی به زائران حج سال جاری را تشریح کرد.

ویژگی‌های حج سال جاری اعلام شد/ نوزاد ۹ ماهه کوچک‌ترین و پیرمرد ۱۱۱ ساله بزرگ‌ترین زائر ایرانی خانه خدا

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، سید علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در نشست خبری بیان داشت: عقبه برنامه حج از مدت‌ها قبل صورت می‌گیرد و مرکز پزشکی حج نیز فعالیت خود را از قبل آغاز می‌کند.

وی ادامه داد: ما همیشه پزشکانی که زائران را معاینه می‌کردند را به حج می‌فرستادیم اما امسال این کار جدا شد و عده پزشکانی که معاینه می‌کنند را افزایش دادیم.

وی ادامه داد: ۴۵۸ پزشک معاینه زائران را انجام دادند که از این تعداد بیش از ۲۰۰ پزشک به حج اعزام می‌شوند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر افزود: میانگین سنی زائران حج بالاتر است و بیش از ۲۳۰۰ زائر بالای ۸۰ سال داریم و بالاترین ۱۱۱ سال و کمترین یک نوزاد ۹ ماهه است.

مرعشی با بیان اینکه تعداد زائران دارای بیمار زمینه‌ای امسال بیشتر است، ابراز داشت: عوامل اجرایی نسبت به سال ۹۸ کاهش چشمگیری داشته تا این ظرفیت در اختیار اعزام زائران حج قرار گیرد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر تصریح کرد: خرید دارویی انجام شده و فرداشب پیش پرواز عوامل اجرایی برای آماده‌سازی مراکز، ۳۷ نفر کادر پزشکی اعزام می‌شود تا آمادگی کامل برای خدمات به زائران صورت گیرد.

وی گفت: بیماری قلبی و عروقی و فشار خون بیشترین بخش بیماری‌های در بین زائران را دارد. همچنین ۱۷ بیمار نیازمند دیالیز داریم که باید خدمات لازم را در حج به این بیماران ارائه دهیم.

مرعشی افزود: ۴۰۰ قلم دارو امسال در فارماکوپه دارویی برای حج قرار دارد. دارو‌های قلبی، عروقی و دیابت و... از جمله دارو‌های این لیست است و زائران باید دارو‌های خود را به اندازه سفر به همراه داشته باشند؛ البته داروی موردنیاز تأمین شده است اما ممکن است فردی نسبت به داروی شرکتی احساس آرامش بیشتری داشته باشد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با بیان اینکه زائران باید به سلامتی خود حساس باشند، ابراز کرد: زائران باید قبل از حضور در حج پیاده روی روزانه را داشته باشند؛ در حج مایعات زیادی مصرف کرده و استحمام مرتب داشته باشند.

مرعشی متذکر شد: زائران باید زندگی جمعی یک ماه یا بیشتر را تجربه کنند؛ ضمن اینکه حدود ۴۰ تن دارو به حج فرستاده می‌شود.

وی با اشاره به دارو‌های ممنوع شده در حج، افزود: همه دارو‌های تسکین و مواد مخدر و دوپینگی از جمله دارو‌های ممنوع شده است؛ ضمن اینکه زائران باید نسخه انگلیسی داروی مصرفی خود را به همراه داشته باشند.

مرعشی تصریح کرد: عربستان اعلام کرده که زائران باید واکسن مننژیت تزریق کنند که این واکسن ۱۰ روز قبل از اعزام تزریق می‌شود؛ ضمن اینکه واکسن کرونا نیز باید تزریق شود که ۱۰ نوع واکسن در این خصوص تعیین شده که سه نوع این واکسن‌ها در کشورمان تزریق می‌شود که شامل آسترازنکا، سینوفارم و اسپوتنیک است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با اشاره به گرمای شدید هوا، اظهار داشت: تمهیداتی در این خصوص در نظر گرفته‌ایم اما زائران باید پیشگیری لازم را در خصوص گرما زدگی داشته باشند. زائران همیشه دو بطری آب داشته باشند، در سایر رفت و آمد کنند، با چتر حرکت کرده و بیشتر در شب به زیارت بپردازند.

وی گفت: بیمارستان ۷۰ تختخوابی در مکه تدارک دیده شده است؛ ضمن اینکه برای ۶۵ هتل چهار منطقه درمانی پیش‌بینی شده است. خدمات بیمارستانی در مدینه در بیمارستان‌های سعودی انجام می‌شود.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر یادآور شد: خدمات قلب، زنان و روانپزشکی در مکه در بیمارستان خودمان ارائه می‌شود.

وی از اعزام ۸۷۷۵۰ زائر و نیروی درمانی به حج امسال خبر داد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول