اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی: سوزن‌دوزی ترکمن تعظیم جهانیان را برانگیخته است

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به تعظیم جهانیان در برابر سوزن دوزی ترکمن اشاره کرد و این مهم را ناشی از نگاه انسان مدار فرهنگ اصیل ایرانی دانست.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی: سوزن‌دوزی ترکمن تعظیم جهانیان را برانگیخته است

به گزارش خبرگزاری فارس،آئین پاسداشت ثبت جهانی سوزن‌دوزی ترکمن و جنگل هیرکانی و جشن ثبت ملی هزارمین اثر استان گلستان در فهرست آثار ملی با اجرای برنامه‌های متنوع ازجمله پخش پیام ویدیوئی جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران، سخنرانی‌های تخصصی در خصوص ثبت آثار ملی و جهانی استان، اجرای موسیقی سنتی، برپایی نمایشگاه‌های غذاها، نان و شیرینی ثبت ملی استان گلستان، رونمایی از لوح ثبت جهانی دو اثر سوزن‌دوزی ترکمن و جنگل‌های هیرکانی و تقدیر از فعالان حوزه میراث‌فرهنگی در گرگان برگزار شد.

مریم جلالی، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این آیین پاسداشت که با حضور علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان، محمدجواد ساوری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، سلیمان هاشمی فرماندار آق‌قلا، دیگر مسئولان ملی و استانی، اساتید، اصحاب رسانه، فعالان میراث‌فرهنگی، فعالان گردشگری، فعالان صنایع‌دستی و مردم فرهنگ دوست گرگان در مدرسه تاریخی تقوی در شهر تاریخی استرآباد (گرگان) برگزار شد، گفت: ثبت‌های ملی و جهانی فقط توجه به ظرفیت نیست و نخستین گام برای برنامه‌ریزی و پیشرفت است و در این برنامه‌ریزی‌ها باید آنچه تأکید مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب است یعنی حکمرانی محلی، جامعه‌پذیری و تمدن‌سازی باید اتفاق بیفتد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور خاطرنشان کرد: فرهنگ پیوسته‌ای داریم که برخاسته از یک سرمایه فرهنگی عظیم است و ما موظف به مراقبت و حفاظت از آن هستیم. اما این مراقبت و حفاظت ایستا نیست و با توسعه و پیشرفت همراه است.

وی با تأکید بر این‌که وقتی به توسعه و پیشرفت می‌رسیم که معیشت در خدمت هویت تحقق یابد و راه چاره ما صنایع‌دستی است، بیان کرد: میراث‌فرهنگی امروز ما صنایع‌دستی دیروز ماست و قطعاً صنایع‌دستی امروز ما میراث‌فرهنگی فردای ما خواهد بود.

جلالی تصریح کرد: صنایع‌دستی حکمت بنیان است و آن سوزنی که بر پارچه می‌نشیند و آن نقشی که بر سفال زده می‌شود کاملاً دوستدار محیط‌زیست است. اقتصاد هویت بنیان همین صنایع‌دستی است و ما از این اقتصاد می‌توانیم معیشت گره‌خورده با هویت را سروسامان دهیم و به افزایش درآمد سرانه کمک کنیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در ادامه با اشاره به ثبت جهانی دو اثر سوزن‌دوزی ترکمن و جنگل‌های هیرکانی، گفت: اگر سوزن‌دوزی ترکمن امروز تعظیم جهانیان را برانگیخته و جنگل‌های هیرکانی اقتدار زیست‌محیطی ما را در جهان فریاد می‌زند برخاسته از نگاه انسان‌مدار و نگاه خانواده محور فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی است که به محیط‌زیستش احترام می‌گذارد و خانواده محور مدیریت می‌کند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور همچنین تأکید کرد: تمام برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و توسعه اگر معطوف به سه رکن میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باشد به‌طور یقین موتور محرکه قوی خواهیم داشت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول