اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

«سوخو 57»؛ بزرگ‌ترین تهدید علیه جنگنده‌های «اف 16»

خلبانان باتجربه بر این باورند «سوخو 57» بزرگ‌ترین تهدید برای جنگنده‌های «اف 16» است و خلبان این جت آمریکایی نمی‌داند از سوی سوخو 57، فراتر از برد بصری تحت تعقیب است.

«سوخو 57»؛ بزرگ‌ترین تهدید علیه جنگنده‌های «اف 16»

 گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس؛ همزمان با اعلام ارسال جنگنده‌های «اف-۱۶» ساخت آمریکا به اوکراین، کارشناسان نظامی و خلبانان جنگنده اذعان کردند که «سوخو-۵۷» روسیه برتری فاحشی بر این جت دارد. 

به دنبال چراغ سبز آمریکا به اوکراین در ارسال جنگنده‌های «اف-۱۶»  منابع خبری شمار این جنگندها را ۷۰ فروند اعلام کردند. یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت که رئیس جمهور ایالات متحده به سران گروه -۷ اطلاع داد، از برنامه مشترک با متحدان برای آموزش کار با جنگنده‌های اف-۱۶ به خلبان‌های اوکراینی حمایت می‌کند.

این تحول در حالی در شرف انجام است که به باور کارشناسان نظامی، روسیه اقدامات زیادی برای مقابله با انتقال احتمالی جنگنده‌های «اف-۱۶» به اوکراین دارد. 

«ویجندر کی تاکور» خلبان بازنشسته هند بر این باور است که «سوخو-۵۷» جنگنده نسل پنجم بزرگترین تهدید علیه جنگنده‌های اف-۱۶ است. خلبان ویجیندر کی تاکور روز یکشنبه دراین باره گفت، سوخو-۵۷ از لحاظ رهگیری برتری بسیار زیادی نسبت به اف-۱۶ آمریکا دارد.

وی گفت، خلبان جنگنده اف-۱۶ به هیچ وجه نمی‌داند که واقعا توسط سوخو-۵۷ فراتر از برد بصری تحت تعقیب است.

وزارت دفاع روسیه دستکم ۲ بار تایید کرده که سوخو-۵۷ در حالت رهگیری در خارج از برد بصری قرار داشته است. این اطلاعات حداقل یک بار توسط وزارت دفاع انگلیس نیز تایید شده است.

اگرچه اظهار نظر در مورد اینکه کدام نوع از اف-۱۶ به اوکراین منتقل می ‌شود خیلی زود است، اما در حال حاضر گمانه زنی‌هایی وجود دارد که نوع اف-۱۶ام ال یو به اوکراین ارسال می‌شود. این نوع اف-۱۶ دارای رادارارتقا یافته با پردازنده جدید می‌تواند چندین هدف را در فاصله ۱۵۰ کیلومتری شناسایی و ردیابی کند.

 

این جنگنده به احتمال زیاد پروازهای روسیه بر فراز شرق اوکراین را کاهش خواهد داد، اما واقعاً تسلط هوایی جنگنده‌های روسی در آسمان را تغییر نخواهد داد. جنگنده آمریکایی باید با دقت حدود پرواز خود را تعیین کند. اگر این جت از خط مقدم وارد ۵۰ کیلومتری داخل خاک روسیه شود، سامانه پدافند هوایی «اس-۳۰۰» روسیه با برد عملیاتی ۱۵۰ کیلومتری خود بلافاصله با این جت درگیر می‌شود.

 

بر این  اساس، بعید است که اف-۱۶  قادر به مقابله با سوخو-۵۷ باشد، اما انتظار می‌رود که حملات هوایی توسط هواپیمای تهاجمی سوخو-۲۵ روسیه را رهگیری کند.

وبگاه آمریکایی «بیزینس اینسایدر» به نقل از یک کارشناس هوانوردی نوشت که جنگنده اف-۱۶ شکننده است و به پایگاه‌های هوایی ویژه نیاز دارد و این پایگاه‌ها می‌توانند توسط روسیه شناسایی و هدف قرار گیرند. «جاستین برونک» کارشناس اندیشکده «روسی» گفت: «جنگنده اف-۱۶ ورودی هوای بزرگ در زیر دماغه دارد که همه چیز را مستقیما از زمین به درون خود می‌مکد. بنابراین جت‌ها به پایگاه‌های هوایی بسیار تمیز و خوب نیاز دارند.»

برونک گفت: «باید کارهای زیادی انجام داد تا باندهای قدیمی اوکراینی به اندازه کافی تمیز شوند تا بدون خطر و بدون آسیب دیدن موتورها بتوان از جنگنده  اف-۱۶ استفاده کرد. علاوه بر این، بسیاری از فرودگاه‌های اوکراین برای استفاده این جنگنده بسیار کوتاه هستند.» 

برونک افزود که برای ماهواره‌های روسیه اینگونه تحرکات به وضوح قابل مشاهده است. وی گفت: «همه پایگاه‌های هوایی اوکراین در تیررس موشک‌های بالستیک و کروز روسیه هستند»(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول