اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

قدرت ایران در پهنه اقیانوس‌ها تثبیت شد

روز گذشته آیین استقبال رسمی از ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ملقب به ناوگروه ۳۶۰، برگزار شد. این ناوگروه پس از ۸ ماه دریانوردی و طی بیش از ۶۵ هزار کیلومتر مسیر دریایی، روز شنبه هفته جاری با پایان ماموریت خود و با استقبال خانواده کارکنان ناوشکن‌ها در بندرعباس پهلو گرفته بود.

قدرت ایران در پهنه اقیانوس‌ها تثبیت شد

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- وطن امروز نوشت: قدرت و اقتدار نظامی جمهوری اسلامی ایران چه در منطقه و چه در جهان، هر روز بیش از پیش تثبیت می‌شود. نیروهای مسلح کشورمان در طول سال‌های گذشته با پیشرفت‌های چشمگیر و قابل توجهی که در حوزه‌های مختلف نظامی، اعم از موشکی، پهپادی و پدافندی داشتند، جمهوری اسلامی ایران را به درجه‌ای از اقتدار رسانده‌اند که موجب تحیر کشورهای خارجی شده است. حالا در جدیدترین اقتدار‌آفرینی نیروی‌های مسلح کشورمان، ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش پس از مأموریت 8 ماهه، با موفقیت به کشور بازگشته است. 

روز گذشته آیین استقبال رسمی از ناوگره ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ملقب به ناوگروه ۳۶۰، متشکل از ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناوبندر مکران اعزامی به دور دنیا، با حضور سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح، امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش، امیر صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، امیر حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش، سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه، حجت‌الاسلام محمد‌حسنی رئیس سازمان عقیدتی - سیاسی وزارت دفاع، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه و جمعی از مسؤولان لشکری و کشوری و خانواده‌های دریانوردان حاضر در ماموریت برگزار شد. این ناوگروه پس از ۸ ماه دریانوردی و طی بیش از ۶۵ هزار کیلومتر مسیر دریایی که با هدف طی یک دور ۳۶۰ درجه دور کره زمین انجام شد، روز شنبه هفته جاری با پایان ماموریت خود و با استقبال خانواده کارکنان ناوشکن‌ها در بندرعباس پهلو گرفته بود.

ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش پس از اعزام به مأموریت دور کره زمین از مبدا بندرعباس، شهریور سال گذشته، در نخستین ایستگاه در بندر بمبئی هند توقف کرد و سپس با عبور از خلیج بنگال و تنگه مالاکا در جاکارتا، پایتخت اندونزی پهلو گرفت. ناوگروه ۸۶ در ادامه ماموریت تاریخی خود با ادامه مسیر به سمت دریای جاوه و عبور از تنگه مکاسار و دریای سلبس، برای نخستین‌بار در تاریخ دریانوردی نظامی کشورمان پا به عرصه پهناور اقیانوس آرام گذاشت و با عبور از بیشترین عرض اقیانوس آرام و گذر از کنار جزایر میکرونزی و پولینزی به سمت تنگه ماژلان در جنوب قاره آمریکا حرکت کرد و با عبور از این تنگه وارد اقیانوس اطلس جنوبی شد و سپس با حرکت به سمت شمال و عبور از سواحل شیلی، آرژانتین، اروگوئه و برزیل، نهایتا در بندر ریودوژانیروی برزیل پهلو گرفت که این پهلوگیری مصادف با یکصدوبیستمین سالگرد برقراری روابط ایران و برزیل بود.

اگر چه حضور ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سواحل برزیل با واکنش منفی دولت ایالات متحده آمریکا روبه‌رو شد اما تلاش‌های آنها و اینکه ناوگروه ایرانی را به صورت ویژه تحریم کردند نیز نتوانست بر عزم راسخ دریانوردان ایران برای تاریخ‌سازی تاثیر گذارد و دریادلان نیروی دریایی ارتش با اقتدار به مسیر خود ادامه دادند. ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش پس از توقف چند روزه در ریودوژانیرو، با عبور از عرض اقیانوس اطلس در شهر کیپ‌تاون آفریقای‌جنوبی پهلوگیری کرد و در این شهر نیز چند روز توقف داشت و پس از آن طی یک دریانوردی حدوداً ۴۰ روزه، 8 روز پیش- ۲۴ اردیبهشت - وارد بندر صلاله عمان شد.

صلاله آخرین ایستگاه ناوگروه ۸۶ نداجا پیش از رسیدن به ایران اسلامی بود و دریادلان ایرانی پس از جدا شدن از اسکله صلاله به سمت کشورمان حرکت کردند تا نهایتا با طی ۲ هزار کیلومتر از بندر صلاله کشور عمان، وارد آب‌های سرزمینی کشورمان شده و با گذر از تنگه هرمز در بندرعباس پهلو گرفتند. مجموع مسیر طی‌شده توسط ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران حدود ۶۵ هزار کیلومتر است.

این نخستین‌بار در تاریخ دریانوردی ایران است که یک ناوگروه رزمی از مبدا ایران این مسافت طولانی را طی می‌کند. این مهم در حالی به دست آمد که ناوشکن تمام ایرانی دنا بخوبی از عهده مأموریت محوله برآمد و تجربه‌ای ارزشمند را برای مراکز دانشگاهی، صنایع دریایی و نهایتا دریانوردان نیروی دریایی ارتش کسب کرد. با این مأموریت موفق، برای نخستین‌بار در تاریخ ایران، دروازه‌های اقیانوس اطلس و دریای شمال به روی ناوگان نظامی ایران گشوده شد.

* دریادار ایرانی: قدرت ایران در عمق اقیانوس‌ها تثبیت شد

فرمانده نیروی دریایی ارتش در آیین رسمی استقبال از ناوگروه 86 نیروی دریایی راهبردی ارتش اظهار داشت: امروز به واسطه تلاش همرزمان سختکوش و خانواده صبور آنان حامل دستاورد مهمی برای مردم نجیب ایران هستیم. امیر دریادار شهرام ایرانی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از پایان ماموریت ناوگروه 86 افزود: از طرف خود و همرزمان به جهت پیام محبت‌آمیز و امیدبخش فرمانده معزز کل قوا نهایت قدردانی را از مقام معظم رهبری دارم. فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در آب‌های آزاد دنیا و دریانوردی بلندمدت، عمق راهبردی و آینده‌نگری در قدرت دریایی را توأم با حوزه نفوذ و هویت منطقه‌ای خود تثبیت کرده و گسترش داده است. وی تصریح کرد: امروز فرزندان ایران اسلامی در نیروی راهبردی ارتش با اذن ولی امر زمان مقام معظم رهبری برای نخستین‌بار در تاریخ ایران با به کارگیری دانش‌های نوین و حرکت بر پهنه فناوری، ضمن تامین امنیت دریایی، با هدف ارسال پیام صلح و دوستی با انجام 213 روز دریانوردی عملیاتی و سخت با ناوشکن جمهوری اسلامی ایران دنا و ناوبندر مکران در پهنه‌های اقیانوس حاضر شدند تا اعلام کنند ایران اسلامی انزواگریز و تحریم‌ناپذیر است و در هندسه ترسیمی دشمن با اضلاع تحریم و تهدید مسیر انقلابی خود را در راستای توسعه پایدار با تقویت ارتباط با ملل جهان در دستور کار دارد. دریادار ایرانی گفت: این ناوگروه با حضور رزمندگانی از 29 استان از گویش‌های مختلف در عرشه ناوشکن بااقتدار دنا و ناوبندر مکران با اقتدار مثال‌زدنی دور دنیا را با انجام دریانوردی سبز طی کرد. این نیروها به عنوان پرچمداران هجرت و جهاد به قله امیدواری رسیدند و خالق دستاوردی علمی، سیاسی و فرهنگی هستند و با روحیه صلح‌طلبی و بشردوستانه حضور مقتدرانه ایران را در دور دنیا به جهانیان اعلام کردند. فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: فرزندان این ملت توانستند فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی را با خودباوری، امید و سختکوشی به دنیا مخابره کنند. بی‌شک نظم جهانی لیبرال‌محور آمریکا جای خود را به نظم جهانی چندقطبی داده و از پیامدهای این نظم جدید شکل‌گیری ائتلاف‌ها و نمایش قدرت توسط قدرت‌های نوظهور است. وی اظهار داشت: ایران با گفتمان مقاومت با شعار صلح و دوستی در دوران گذار از این نظم و جانمایی قدرت خود است، این نشانه‌ای از ضعف آمریکا و تضعیف هژمونی آنهاست. دریادار ایرانی گفت: مردم ایران! فرزندان شما حماسه‌ای رقم زدند که فراموش نمی‌شود و برگ زرینی در تاریخ رقم خورد و نشان دادند ایران اسلامی انزواگریز و تحریم گریز است.

* روایت فرمانده از ۲۱۳ روز دریانوردی ناوگروه ۸۶

رئیس ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در ارائه گزارشی از سفر ناوگروه تحت فرماندهی‌اش به دور دنیا اظهار کرد: این ناوگروه در قالب ناو مکران، ناو دنا و یک بالگرد و یگان پهپادی به آب‌های دور دنیا اعزام شد. امیر دریادار فرزاد فتاحی افزود: سربازان ولایت توانستند برای نخستین‌بار با ناوشکن تمام ایرانی دنا به امر ولی زمان خود و در راستای بیانیه گام دوم انقلاب، ضمن حراست از منافع جمهوری اسلامی ایران، تامین امنیت خطوط کشتیرانی و اثبات خودکفایی، دانش نظامی و صنعت دریایی را نشان داده و پیام صلح و دوستی را منتقل و پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی را در آب‌های دنیا به اهتزاز درآورند. امیر دریادار فتاحی تاکید کرد: ما ثابت کردیم تا پای جان با عهدی که با ولایت بستیم، هستیم و دیگر نمی‌گوییم «می‌توانیم» بلکه به امر ولی زمان «توانستیم». ما ملت ایران توانستیم و با تکیه بر توان و دانش بومی خویش توانستیم این ماموریت مهم را انجام دهیم. وی همچنین به انجام 3 عمل جراحی در این ناوگروه با تدابیر از پیش تعیین شده و با تجهیزات موجود از جمله 2 عمل آپاندیس و یک عمل شکستگی دست افسران اشاره کرد و گفت: ده‌ها ماموریت متنوع نیز در قالب این ناوگروه به انجام رسید. در این آیین ناخدا یکم فرهاد فتاحی به درجه دریادار دومی ارتقا یافت. این درجه توسط سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم استقبال رسمی از ناوگروه 86 ارتش به ناخدا یکم ستاد فرهاد فتاحی اعطا شد. 

پایان پیام/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول