اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  روایت روز

نژاد پرستی در غرب؛ آدم‌کشی راحت‌ترین نتیجه تمایز طبقاتی

نژاد پرستی و تمایز طبقاتی بلای جان غربی‌ها شده است؛ مشکلات تمدنی غرب از آنجایی نشات گرفت که گروهی را نسبت به گروه دیگر برتری دادند.

نژاد پرستی در غرب؛ آدم‌کشی راحت‌ترین نتیجه تمایز طبقاتی

فارس پلاس؛ روایت روز - رهبر انقلاب در دیدار با کارگزاران حج درباره ویژگی حج فرمودند: «یک نکته‌ی مهم اساسی در حج، این است که اسلام عملاً نشان میدهد که این تمایزهایی که در دنیا وجود دارد را قبول ندارد: تمایز نژادی، تمایز جغرافیایی، تمایز طبقاتی اینها را قبول ندارد. این نکته خیلی مهم است. امروز کشورهای به ادعای خودشان متمدن که هیچ بویی از تمّدن نبردند، گیرند در مسئله‌ی سیاه و سفید، گیرند در مسئله‌ی نژاد اروپایی و نژاد غیراروپایی. در مسئله‌ی مهاجرین، هزاران آدم مهاجر در دریا غرق بشوند ککشان نمیگزد، اهمیت نمیدهند، اصلاً کأنّه انسان نمیدانند، موجود قابل توجه نمیدانند. به حیوان خانگی خودشان به مراتب بیشتر اهمیت میدهند تا یک بیگانه‌ای که در همسایگی آنها زندگی می‌کند.»
 


باتلاق نژاد پرستی در غرب

نژاد پرستی زخم سر باز کرده غرب است که این معضل روز به روز بدتر می‌شود. این زخم در رخدادهای سیاسی و اجتماعی حتی در فوتبال هم دیده می‌شود. نژاد پرستی و کشتن سیاه‌پوستان توسط سفید پوستان در غرب، به وفور یافت می‌شود. جنبش جهانی Black Lives Matter (BLM) بعد از قتل جورج فلوید توسط پلیس آمریکا، از بزرگترین اعتراضات سیاه پوستان علیه نژاد پرستی بود. آنچه در ادامه می‌آید؛ قسمت کوچکی از مصادیق نژاد پرستی در غرب است.

سیاه پوستی که توسط تفنگدار آمریکایی کشته می‌شود

چند هفته پیش بود که تصویری هولناک از متروی نیویورک منتشر شد. در این ویدیو یک مرد سفیدپوست که گفته می‌شود تفنگدار دریایی آمریکاست، یک  جوان سیاه‌پوست را در مقابل چشم سایر مسافران خفه می‌کند. به گزارش رسانه‌های آمریکایی این سیاه پوست بی‌خانمان بوده است. همین موضوع باعث واکنش فعالان سیاه‌پوست شده و اعتراضاتی در آمریکا انجام شد.
 

 

 

 


تفریحی بنام نژاد پرستی در فوتبال غرب!

همین چند روز اخیر بود که نژادپرستی در لالیگای اسپانیا، اشک‌های وینیسیوس جونیور بازیکن رئال مادرید را درآورد. گویا لالیگا برای همه چیز در لیگ اسپانیا قانون گذاشته الّا نژاد پرستی! بخاطر بی‌توجهی لالیگا به معضل نژاد پرستی در لیگ اسپانیا، وینیسیوس واکنش نشان داد و گفت لالیگا با نژاد پرستی مقابله نمی‌کند. رییس فدراسیون فوتبال اسپانیا در واکنش به سخنان وینیسیوس اقرار می‌کند که «در کشور ما [اسپانیا] مشکل نژادپرستی دارد.»[1]

 


تقریبا یک ماه پیش نیز یکی از قربانیان نژاد پرستی «روملو لوکاکو» بازیکن اینترمیلان ایتالیا بود. لوکاکو بعد از گلزنی مقابل یوونتوس مورد هدف شعارهای نژادپرستانه قرار گرفت.

لوکاکو در صفحه شخصی خود با درج تصویری از شادی گلزنی قابل تامل، نوشت: «تاریخ تکرار می شود، این اتفاق در سال ۲۰۱۹ رخ داده بود و حالا در ۲۰۲۳ تکرار می شود، امیدوارم لیگ این بار واقعا کاری کند چون همه باید از این ورزش زیبا لذت ببرند، از شما بابت حمایت‌هایتان تشکر می کنم. لعنت به نژادپرستی!»
 


جشن فارغ التحصیلی جداگانه برای سیاه‌پوستان! 

چند روز پیش، دانشگاه کالیفرنیا در اقدامی جنجالی جشن فارغ التحصیلی دانشجویان سیاه‌پوست را به صورت جداگانه برگزار کرد! این اقدام به قدری زشت و زننده بود که برخی از رسانه‌های غرب به آن واکنش نشان دادند.[2]


مهاجرانی که یا در دریا غرق می‌شوند و یا وضعیت نامناسب دارند

باتلاق دیگری که غرب در آن دست و پا می‌زند رفتارهای غیرانسانی با مهاجران غیر بومی است. تعداد زیادی از مهاجران که از راه دریایی به کشورهای اروپایی مهاجرت می‌کنند به مقصد نمی‌رسند و در دریا غرق می‌شوند و به تعبیر رهبر انقلاب [غربی‌ها] ککشان هم نمیگزد!
 


چند سال پیش بود که گارد ساحلی یونان در یک اقدام غیرانسانی می‌خواست قایق مهاجران را غرق کند!
 


در آمریکا و انگلیس برای مهاجران یک اردوگاهی جداگانه و دور از شهر ایجاد کرده‌اند که پناهجویان را در آن اردوگاه‌ها نگهداری می‌کنند. آمریکا برخی از مهاجرین را در قفس نگهداری می‌کند. بزرگترین کمپ مهاجرین در جزیره لسبوس یونان قرار دارد که دور از شهر و با وضعیتی نامناسب مهاجران برخوردار است.
 


نگهداری پناهجویان در قفس توسط آمریکا!

 


بزرگترین کمپ پناهجویان واقع در جزیره لسبوس یونان

 


کمپ مهاجران کاله در جزیره کاله فرانسه

 

فرستادن مهاجران از انگلیس به آفریقا!

سال گذشته خبری که توسط رسانه‌های انگلیسی منتشر شد، این بود: «انگلیس می‌خواهد مهاجران را از خاک انگلیس اخراج و به آفریقا تبعید کند!»[3] این خبر شکوکه کننده در سال گذشته مورد انتقاد فعالان حقوق بشری بود. انگلیس قصد دارد مهاجران را به کشور روندا تبعید کند.
 

 

آمار وحشتناک تجاوزات جنسی در بین مهاجران

ماجرای مهاجران در غرب، به غرق شدن و نگهداری نامناسب در کمپ‌ها ختم نمی‌شود بلکه آمار تجاوز و جرم در این کمپ‌ها بسیار زیاد است. رسانه‌های غربی درباره این فاجعه انسانی در غرب کم پرداخته‌اند. اشپیگل طی گزارشی در سال ۲۰۱۸ درباره آمار افزایشی تجاوزات جنسی در بین مهاجران پراخت که از هر ۱۰ مهاجر یک نفر مرتکب به تجاوز و یا به او تجاوز شده است. این آمار برای سال ۲۰۱۶ است که در سال ۲۰۲۳ به مراتب وضعیت مهاجران بدتر از سال گذشته است.[4]

 


آمار افزایش جرم و تجاوز در بین مهاجران در آلمان

 

بارها شده است این اردوگاه‌ها در آتش سوخته‌اند که برخی از این آتش‌سوزی‌ها تعمدی بوده است![5] مشکلات غرب در تمایز انسان‌هاست. برتری دادن به سفید پوستی و تحقیر سیاه‌پوستان، برتری دادن به اروپایی‌ها نسبت به غیر اروپایی‌ها و... از جمله مواردی است که مدعیان حقوق بشر درگیر آن هستند و اعتراضات بسیاری را به این موضوع برانگیخته است.
 


اما حج همه این معضلات و نگاه‌های طبقاتی را نفی می‌کند، سفید وسیاه، غنی و فقیر، زن و مرد، اروپایی و غیر اروپایی، کنار همدیگر سعی و طواف می‌کنند و این همان نگاه اسلام است که خدا به بندگانش می‌آموزد.


  • [1] https://footballi.net/news/r/803209/
  • [2] https://www.merca20.com/uc-berkeleys-black-only-graduation-ceremony-sparks-debate/
  • [3] https://www.aljazeera.com/news/2023/3/18/uk-interior-minister-to-visit-rwanda-to-discuss-migration-partner
  • [4] https://www.spiegel.de/international/germany/is-there-truth-to-refugee-sex-offense-reports-a-1186734.html
  • [5] https://p.dw.com/p/3iCKO

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول