اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

توکیو برنامه ناتو برای گشودن دفتر در ژاپن را تایید کرد

«فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن برنامه ائتلاف نظامی غربی ناتو برای گشودن دفتر ارتباطی در این کشور آسیایی را تایید کرد.

توکیو برنامه ناتو برای گشودن دفتر در ژاپن را تایید کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن چهارشنبه (۲۴ مه) گفت این کشور قصد ندارد عضو ناتو شود اما برنامه این ائتلاف غربی برای گشودن دفتر ارتباطی در ژاپن را تایید کرد. 

به نوشته رویترز، کیشیدا این اظهارات را بعد از آن بیان کرد که سفیر ژاپن در ایالات متحده اوایل ماه میلادی جاری گفت پیمان آتلانتیک شمالی تحت رهبری آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد دفتر توکیو، اولین مورد در آسیا برای تسهیل رایزنی‌ها در منطقه است. 

کیشیدا در جلسه چهارشنبه پارلمان ضمن بیان این که «از هر تصمیمی که در ناتو در خصوص ایجاد این دفتر گرفته شده بی‌اطلاع هستم» و افزود کشورش قصد ندارد به عنوان یک کشور عضو یا نیمه‌عضو به ناتو بپیوندد. 

وزیر خارجه ژاپن پیش‌تر در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان از رایزنی‌های توکیو با ناتو برای افتتاح دفتر ارتباطی در این کشور خبر داده بود. توکیو حمله روسیه به اوکراین را بهانه چنین تصمیمی خوانده و مدعی است «از زمان تهاجم روسیه به اوکراین دنیا مکان بی‌ثبات‌تری شده است». 

به تحلیل شبکه آمریکایی، افتتاح دفتر ناتو در ژاپن تحول بسیار مهمی در شرایط گسلهای ژئوپلتیکی عمیق در نظام بین‌الملل خواهد بود که احتمالا انتقاد شدید چین را در پی خواهد داشت. پکن پیش از این درباره چنین تصمیماتی شدیدا هشدار داده است. 

وزارت امور خارجه کره شمالی هم در واکنش به تصمیم توکیو، اعلام کرد ژاپن تلاش می‌کند تا صلح و ثبات در منطقه شرق آسیا را با ایجاد ائتلاف نظامی با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از بین ببرد.

پیونگ‌یانگ توضیح داد: «همدستی و پیوند نظامی نزدیک ژاپن با ناتو که اعلان تلویحی جنگ و رویارویی است، فقط باعث برهم خوردن صلح و ثبات منطقه شده و بی‌ثباتی و انزوای غیرقابل جبران را به این کشور جزیره‌ای فرامی‌خواند».

پیشنهاد ایجاد دفتر ارتباطی بین توکیو با ناتو، جدیدترین اقدام ژاپن برای تقویت همکاری با ناتو از زمان حضور فومیو کیشیدا نخست‌وزیر این کشور در نشست سال گذشته ناتو است که در آن دو طرف پیش‌نویس برنامه همکاری متقابل را تهیه کردند تا در اجلاس بعدی در ماه ژوئیه بررسی نهایی روی آن انجام شود.

کره شمالی همچنین در واکنش به سفر «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو به کره جنوبی و ژاپن، آن را به عنوان پیش‌درآمدی برای رویارویی خوانده و هشدار داده بود فعالیت روزافزون این ائتلاف در شرق آسیا می‌تواند منجر به جنگ سرد جدیدی شود.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول