اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

همکاری معاونت علمی با شرکت‌های نفتی برای کسب دانش فنی حفر نوین چاه‌ها

با امضای موافقت‌نامه‌ای بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت ملی نفت ایران، تأمین یکی از نیازهای این شرکت، یعنی تجهیز حفاری هدایت‌پذیر دورانی به دانش‌بنیان‌ها سپرده خواهد شد.

همکاری معاونت علمی با شرکت‌های نفتی برای کسب دانش فنی حفر نوین چاه‌ها

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، موافقت‌نامه همکاری مشترک میان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و شرکت ملی نفت ایران در زمینه کسب فناوری‌های حفر چاه‌های افقی طویل و چند شاخه با بومی‌سازی تجهیز حفاری هدایت‌پذیر دورانی امضا شد.

در این موافقت‌نامه مأموریت‌هایی برای معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری تعریف شد که از آن جمله می‌توان به «تهیه و تنظیم نقشه راه طراحی، ساخت، برنامه‌کاری و زمانی آزمون (آزمایشگاهی، کارگاهی و میدانی) و ارائه خدمات فنی و مهندسی به شرکت‌های تابعه»، «شکل‌دهی به زیست‌بوم فناوری و نوآوری در حوزه‌های کسب فناوری حفر چاه‌های افقی طویل و چند شاخه»، «شناسایی، معرفی و به‌کارگیری نخبگان، مشاوران و افراد با تجربه جهت پیشبرد اهداف پروژه» و «حمایت از فرآیند شناسایی، شتاب‌دهی و توسعه فناوران و توسعه شرکت‌های زایشی دانش‌بنیان جهت ساخت تجهیز RSS» اشاره کرد.

طبق این توافق‌نامه معاونت علمی متعهد شد  تا برای تسهیل در صدور مجوزهای قانونی مرتبط با این نهاد اقدام کند که این مجوزها در حوزه‌هایی چون ساخت تجهیز RSS، اخذ مجوز پروژه ساخت تجهیز RSS از شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان، همکاری در توسعه فناوری‌های پیشنهادی در زمینه ساخت تجهیز RSS با استفاده از کلیه ظرفیت‌های قانونی موجود نظیر عدم الزام به انجام تشریفات قانون برگزاری مناقصات برای تولید بار اول اقلام فناورانه و راهبردی در معامله با شرکت‌های دانش‌بنیان می شود.

فراهم‌سازی شرایط استفاده از تسهیلات ویژه گمرکی شرکت‌های دانش‌بنیان جهت تسریع و تسهیل واردات برخی از اقلام کلیدی با هدف کاهش ریسک اجرای فعالیت‌های پروژه و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز آزمون‌های آزمایشگاهی، کارگاهی و میدانی تجهیز RSS از دیگر زمینه‌های صدور مجوز از سوی معاونت علمی به شمار می‌رود.

در این همکاری دو جانبه اقدامات مشترکی همچون «حفظ و عدم انتشار دانش فنی مستخرج از رعایت دستورالعمل حقوق مالکیت فکری صنعت نفت»، «حمایت از شناسایی و به‌کارگیری شرکت‌های ذی‌صلاح و توانمند مرتبط با موضوع ساخت تجهیز RSS در قالب برگزاری نشست‎های تخصصی و رویدادهای فناورانه» و «همکاری و مشارکت در برگزاری نشست‌های تخصصی به منظور شکست فعالیت‌های پروژه و تهیه و تنظیم برنامه کاری و زمانی اقلام قابل تحویل تجهیز RSS» نیز تعریف و به طرفین تفویض شده است.

همچنین در این موافقت‌نامه بر همکاری مشترک برای «تأمین منابع مالی مورد نیاز طراحی‌، ساخت و اجرای آزمون‌های میدانی (بررسی عملکرد) تجهیز RSS متناسب با ضوابط و قوانین جاری معاونت»، «حمایت در قالب تحقیق و توسعه از محل هزینه قطعی شده مالیات شرکت‌ها و تسهیلات کم‌بهره» و «ایجاد سازوکار صدور ضمانت‌نامه و تسهیل و تسریع در فرآیندهای بانکی و اعطای تسهیلات از طریق صندوق‌ها با رعایت ضوابط و قوانین جاری معاونت» تاکید شده است.

به منظور پیشبرد اهداف موافقت‌نامه و نظارت بر حسن اجرای مفاد آن، کمیته‎ راهبری با برگزاری جلسات منظم و مدون روند اجرای موافقت‌نامه و اجرای تعهدات از سوی طرفین را پایش و پیگیری می‌کند. اعضای کمیته راهبری در اولین جلسه نسبت به تعیین رئیس کمیته و سازوکار انجام مکاتبات و برنامه زمانی و کاری کمیته تصمیم‌گیری می‌کند. وظایف این کمیته شامل «بررسی و تصمیم‌گیری در زمینه گزارش‌های کمیته فنی مشتمل بر روند پیشرفت کار، آسیب‌شناسی دلایل تأخیرات و راهکارهای عملی جهت رفع موانع اجر‌ای پروژه طی جلسات دوره‌ای»، «بررسی گزارش عملکرد و صحه‌گذاری نتایج آزمون‌های میدانی و صدور مجوز استفاده از تجهیز RSS طراحی و ساخته شده در قالب این موافقت‌نامه و ارائه خدمات مربوطه در شرکت‌های تابعه پس از خاتمه مدت موافقت‌نامه» می‌شود.

به منظور انجام هماهنگی و اجرای مفاد موافقت‌نامه در بخش‌های فنی و عملیاتی؛ کمیته فنی نیز با هدف «تعیین و اعلام شرایط شرکت‌های همکار در کنسرسیوم»، «بررسی و تصمیم‌گیری در خصوص شرکت‌های پیشنهادی جهت همکاری در قالب کنسرسیوم و ارائه گزارش به کمیته راهبری» و «تدوین و اعلام مشخصات فنی تجهیز RSS موضوع موافقت‌نامه و تعیین استانداردها و دستورالعمل‌ها و چک لیست‌های مربوط به فرآیند طراحی، ساخت، بازرسی فنی، زیست‌محیطی و انجام آزمون‌های آزمایشگاهی، کارگاهی و میدانی و شرایط تحویل موقت و قطعی تجهیز RSS»،تشکیل خواهد شد.

این موافقت‌نامه در بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی به امضای روح‌الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری و محسن خجسته‌مهر معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با هدف «ارتقاء تاب‌آوری ملی و رقابت‌پذیری بین‌المللی» و «کاهش ارزبری و وابستگی صنعت حفاری با بهره‌مندی از ظرفیت زیست‌بوم فناوری و نوآوری رسید.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول