اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

ترمز زمین‌خواران در اهواز را بکشید!

اگر چه دستگاه قضا به مسأله زمین‌خواری ورود جدی داشته است اما اهواز از دیرباز بهشت زمین‌خوارانی بوده که با جعل سند و ساخت و سازهای غیر مجاز به سوءاستفاده‌های مالی و ملکی اقدام می‌کنند.

ترمز زمین‌خواران در اهواز را بکشید!

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، از دیر باز کلانشهر اهواز بهشت زمین‌خواران بوده است به طوری که در این شهر با شبکه‌ای از زمین‌خواران روبرو هستیم که به دنبال چپاول و غارت اراضی بیت المال  و حتی مالکین خصوصی هستند، شاید به همین دلیل است که اهواز رتبه سوم زمین‌خواری در کشور را به خود اختصاص داده است.

البته زمین‌خواری پدیده جدیدی نیست، از گذشته تاکنون بوده و زمینخوار هر هر زمینی که را که بیاید با لطایف‌الحیلی می‌بلعد.

اگر چه دستگاه قضا به مساله زمینخواری ورود جدی داشته است اما  ساخت‌و سازهای غیرمجاز بر روی اراضی تصرف شده همچنان ادامه دارد و به یکی از پرحاشیه‌ترین موضوعات شهرسازی در مناطق هشتگانه شهر اهواز مبدل شده است.

برخی اشخاص با استفاده از نفوذ و روابط خود در دستگاه‌های مختلف و  با شناسایی خلاءهای قانونی و گاه نیز با جعل اسناد و مدارک به سوءاستفاده‌های مالی و ملکی اقدام می‌کنند.

جعل اسناد توسط زمین‌خواران

سید محمود بهرسی مدیرکل ثبت اسناد و املاک خوزستان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز می‌گوید کم نیستند افرادی که با جعل اسناد، مامور دولت را فریب می‌دهند و اسناد زیادی وجود دارد که در زمینه‌های مختلف جعل می‌شوند.

 

وی با تاکید بر اینکه جاعلان اسناد گاهی حتی سیستم را دور می‌زنند، افزود: اکنون با توجه با سیستمی شدن ثبت اسناد از سال 92 میزان جعل تا سقف 99 درصد کاهش پیدا کرده است چرا که دخل و تصرف دستی افراد کم می‌شود و ارتباط بین واحدهای ثبتی، دفترخانه‌ها، بانک اطلاعات و... کاملاً مکانیزه است.

 مدیرکل ثبت اسناد و املاک خوزستان گفت: اغلب جعل اسناد املاک در خارج از سیستم انجام می‌شوند به طور مثال پروانه ساختمانی خارج از نظام شهرداری و سند و خارج از نظام اداری ما صورت می‌گیرد.

بهرسی در رابطه با املاکی که غیرقانونی سند گرفته‌اند و اقدام به ساخت و ساز کرده‌اند، بیان کرد: باطل کردن این اسناد از سوی اداره کل ثبت منوط به صدور سند از سوی ما بوده است، وقتی ما سندی  رسمی صادر نکردیم قانوناً نمی‌توانیم سند آن‌ها را باطل کنیم و این قبیل اسناد باید رسیدگی قضایی شوند.

بهانه‌ای به نام تصویب طرح تفصیلی اهواز

اما احمد سراج عضو شورای شهر اهواز معتقد است:  شهرداری باید با همکاری مجموعه مسکن و شهرسازی نقشه تفصیلی اهواز را به سرانجام برساند.

او می‌گوید اگر این موضوع هر چه سریعتر به تصویب نرسد شهر اهواز همچنان در معرض زمین‌خواری قانونی خواهد بود.

اظهارات این عضو شورای شهر در حالی است که طرح جامع شهرداری  و طرح تفصیلی اهواز چند سال است که مصوب شده و تا قبل از طرح تفصیلی جدید، طرح تفصیلی قدیمی نیز وجود داشت و ملاک عمل بود،  از طرفی لزوم  تعیین محدوده و مالکیت زمین‌ها همچنین نوع کاربری آن‌ها توسط شهرداری ربطی به طرح تفصیلی ندارد.

تصرف 40 قطعه زمین در کوی گلستان

یک منبع مطلع در شهرداری اهواز می‌گوید: حدود پنج سال پیش برای یک هزار پلاک املاک در اهواز توسط شهرداری سند تهیه شد، در شهرداری در برخی‌موارد عدم تهیه اسناد برای املاک عامدانه است برخی افراد از طریق روابطی که دارند ابتدا زمین را تصرف و تغییر کاربری می‌دهند و سپس اقدام به تهیه سند به نام خود می‌کردند.

وی افزود: در منطقه گلستان که مرغوب‌ترین زمین‌ها را دارد تعداد 84 زمین مربوط به املاک شهرداری وجود داشت که اسنادش شاهی بود و نیاز به تبدیل داشت اما 40 قطعه از این زمین‌ها تصرف شد و متصرفین سند به نام  خود گرفتند.

 

 وی بیان کرد: بحث تصرف اراضی توسط زمین‌خواران در تمام مناطق  اهواز صورت می‌گیرد اما آمار زمین‌خواری در مناطق چهار و شش بیش از سایر مناطق بوده است، تصرف کردن فقط این نیست که فرد زمینخوار زمین را کاملاً تصرف کند بلکه زمینی که جنب ملک خود قرار دارد را تصرف می‌کند.

به گفته یک کارشناس شهری با آنکه شهرداری در تمام مناطق گشت اجرائیات دارد، کافی است اجرائیات شهرداری متوجه شود شهروندی یک فرغون ماسه در کنار منزل خود خالی کرده است از زمین و هوا برای این شهروند قانون تعریف می‌کنند که میخواهد چه بسازد؟ پروانه ساخت دارد؟ سند دارد؟ و...در حالی که زمینخواران شبانه دور متصرفات خود دیوارکشی می‌کنند  و به کسی هم پاسخگو نیستند.

داستانی به نام « پایان کار»

البته حمید دغاغله رئیس کمیسیون عمران شورای شهر اهواز در رابطه به خبرنگار فارس گفت: شهرداری به ساخت ساز غیر قانونی  نه پروانه ساخت و نه پایان کار می‌دهد و اگر پروانه ساخت بدهد یعنی سند ملک مجاز و مدارک آن چک شده است و چنانچه کسی اقدام به ساخت و ساز غیر مجاز کرده شهرداری به آن پایان کار نمی‌دهد.

به گفته‌ یک کارشنارس شهری در واقع صدور و عدم صدور پایان کار توسط شهرداری جای تامل دارد و شهرداری آن را برای توجیه قانونی و غیر قانونی بودن ساخت و سازها ارائه می‌دهد این در حالی است که ساختمان عریض و طویلی مانند متروپل آبادان نیز نامه پایان کار شهرداری را نداشت اما با کاربری تجاری-مسکونی فعال شد و فرو ریختن آنها بیش از 40 نفر قربانی گرفت.

 

تغییر کاربری زمین کشاورزی در چنیبیه توسط زمینخواران

منطقه چنیبه اهواز(منطقه چهار شهرداری) یکی از مناطقی است که برخی از افراد سودجو اقدام به ساخت و ساز غیر مجاز و حتی فروش زمین با کاربری کشاورزی می‌کنند.

 یکی از شهروندان ساکن چنیبیه سفلی در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: تنها در یک نمونه، قطعه زمینی به مساحت 36 هکتار در چنیبیه سفلی قرار دارد که فردی با آوردن وکالت نامه جعلی موفق به دریافت سندرسمی شده و بر همین اساس زمین را دیوار کشی و حتی جوی‌های آب را خراب کرده است.

وی افزود: در حالی که این زمین کشاورزی است و قدمت نخل‌هایی که در حوالی این زمین قرار دارند بالای 70 سال و پدر بزرگ بنده که متولد سال 1262  در قبرستان حوالی همین زمین دفن شده است.

این شهروند با بیان اینکه اهالی از این آقا شکایت کردند و پرونده  در حال رسیدگی است، گفت: چند نفر از کارمندان دستگاه‌های دولتی با فرد متصرف همراهی و وی حتی موفق شده حکم جلب برای اهالی معترض به زمین‌خواری را بگیرد.

این شهروند با بیان اینکه در  دیدار مردمی سفر اخیر رئیس جمهور با حضور در مصلی بازگرداندن زمین‌هایمان را مطالبه کردیم، عنوان کرد: این زمین متعلق به چند نفر است، این فرد کاری کرده که اهالی نتوانند در اراضی کشاورزی خود کشت انجام دهند.

 

در اجرای حکم قضایی تعلل می‌شود

دغلاوی ساکن روستای دغاغله است که زمین‌خواران بخشی از زمین کشاورزی‌اش را تصرف  و اقدام به تغییر کاربری و ساخت و ساز نمایشگاه و فروش بخشی از آن به غیر کرد‌ه‌اند البته وی بعد از یکسال دوندگی قضایی موفق به گرفتن حکم تخلیه زمین شده است اما موفق به اجرای حکم نشده است.

وی در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: پیش از ساخت و ساز زمینخواران و تغییر کاربری زمین توسط آن‌ها موفق به گرفتن حکم قضایی تخلیه شدم اما حکم اجرا نشد و زمینخوارن بدون توجه به حکم قضایی به ساخت و ساز خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: به بنده گفتند با هزینه خودم باید لودری جهت تخریب ساخت و ساز بیاورم که پذیرفتم اما در اجرای حکم تعلل می‌شود.

مسوولان شهرداری پاسخگو نیستند

طبق بررسی‌های صورت گرفته زمینخواری و ساخت و سازهای  غیر مجاز در مناطق چهار و شش شهرداری اهواز رو به افزایش است که قطعاً  نظارت و بازرسی گشت های نظارتی در این مناطق می‌تواند موجب توقف ساخت و ساز غیر مجاز و عدم توسعه پدیده مخرب زمین‌خواری شود.

به منظور بررسی این موضوع خبرنگار فارس با شهرداران این مناطق و مدیر کل اداره املاک شهرداری تماس گرفت اما آن‌ها حاضر به پاسخگویی نشدند.

به گزارش خبرگزاری فارس، در حال حاضر، صرف نظر از کمیسیون موضوع تبصره ۲ ماده ۹۹ قانون شهرداری‌ها به عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی در خارج از حریم شهرها عملا در بسیاری از استان‌ها، دارای فعالیت منظم و موثری نبوده و در عمل، قریب به اتفاق آراء صادره این کمیسیون‌ها، فاقد جنبه پیشگیری از بروز تخلف و اصلاح رویه‌های حاکم بوده و غالبا منجر به اخذ جریمه عمدتا اندک و تثبیت تخلفات ساختمانی به وقوع می‌پیوندند.

قطعاً یکی از عوامل توسعه حاشیه نشینی سهل‌انگاری در برخورد با پدیده زمین‌خواری است انتظار می‌رود  دستگاه قضا به عنوان مدعی العموم زمین‌خواران و دستگاه‌هایی را که مسیرهای قانونی را برای آن‌ها هموار می‌کنند را  تحت تعقیب قضایی قرار دهد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول