اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دیدار سفرای جدید روسیه و انگلستان با رئیس جمهور ترکمنستان

سفرای جدید روسیه و انگلستان به صورت جداگانه با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار و استوارنامه‌های خود را به وی تقدیم کردند.

دیدار سفرای جدید روسیه و انگلستان با رئیس جمهور ترکمنستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «ایون والینکین» و «استفان کانلون»، سفرای جدید روسیه و انگلستان در دیدارهای جداگانه با «سردار بردی‌محمداف»، رئیس جمهور ترکمنستان استوارنامه‌های خود را به وی تقدیم کردند.

در دیدار سفیر روسیه با رئیس جمهور ترکمنستان تعهد «مسکو» بر سنن دوستی، حسن همجواری با «عشق آباد» تایید و از حوزه تجاری و اقتصادی به عنوان مسیر اولویت‌دار همکاری بین دو کشور یاد و اظهار شد که طی سال‌های طولانی «مسکو» یکی از شرکای تجاری پیشرو «عشق آباد» بوده و هست.

بین دو طرف در زمینه نفت و گاز و همچنین در حوزه‌های مانند صنعت خودروسازی، کشتی‌سازی، حمل و نقل هوایی و غیره توافق حاصل شد و یک مبنای قراردادی و حقوق محکم برای همکاری شکل گرفته است که طیف وسیعی از زمینه‌ها آن را در بر می‌گیرد.

اعلام شد که روابط تجاری و اقتصادی مستقیم بین ترکمنستان و روسیه به طور فعال در حال توسعه است که مکمل مشارکت دوجانبه سودمند به شمار می‌رود.

در بخش دیگر این دیدار بر اهمیت نقش کمیسیون بین دولتی ترکمنستان و روسیه در گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی تاکید شد.

علاوه بر این از همکاری‌های بشردوستانه که از تجربه غنی همکاری مشترک برخوردار است به عنوان بخش جدایی ناپذیر و مهم روابط بین دولتی یاد و در این راستا، بر جایگاه ویژه تماس‌ها در زمینه آموزش، علم، فرهنگ و بهداشت اشاره شد.

در پایان این دیدار سفیر جدید روسیه اطمینان داد که به هر طریق ممکن در ایجاد یک مشارکت پربار ترکمنستان و روسیه که دارای ماهیت استراتژیک و پاسخگوی منافع کشورها و مردم آن است، تلاش به خرج خواهد داد.

سفیر جدید انگلستان در دیدار با بردی‌محمداف بعد از تقدیم استوارنامه خود بر اهمیت ویژه‌ای که «لندن» نسبت به تقویت بیشتر روابط سنتی دوستی و همکاری برپار با ترکمنستان قائل است، تاکید کرد.

دو طرف ضمن تبادل نظر در مورد وضعیت کنونی و چشم‌انداز توسعه گفت‌وگو بین دو کشور با رضایت به سطح بالای همکاری موجود و پاسخگو منافع مشترک و اولویت‌های توسعه دولتی، اشاره کردند.

بنابر تاکید بردی‌محمداف، با در نظر گرفتن برنامه‌های اتخاذ شده برای اصلاح، صنعتی‌سازی و تنوع بخشی اقتصاد ترکمنستان و گسترش مداوم همکاری‌های بین‌المللی در این زمینه، فرصت‌ها برای توسعه بیشتر روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور وجود دارد.

در ادامه، بر درستی برگزاری مذاکرات برای یکپارچه‌سازی دستاوردهای پیشرفته شرکت‌های انگلیسی اشاره شد.

در این راستا، دیپلمات انگلستانی به علاقه محافل کسب و کار کشورش در جهت گسترش حضور خود در بازار آینده‌دار ترکمنستان اشاره کرد.

طی این دیدار حوزه‌های انرژی، امور مالی، خدمات بانکی، بیمه و فناوری‌های سبز به عنوان زمینه‌های امیدوارکننده مشارکت دو کشور مشخص و خاطرنشان شد که همکاری‌های مثمر ثمری در زمینه کشاورزی ایجاد شده است.

همچنین بیان شد که فرصت‌های فراوانی برای همکاری بین دو کشور و مردم در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی، هنری و خلاقیت وجود دارد.

سفیر جدید انگلستان در پایان این دیدار طرف ترکمنی را اطمینان داد که برای تشدید بیشتر مشارکت اقتصادی، تعمیق روابط بشردوستانه با ترکمنستان تمام تلاش ممکن را انجام خواهد داد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول