اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

لبنان صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی به عربستان را از سر می‌گیرد

مسئولان لبنانی از سرگرفته شدن صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی به عربستان و سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای بهبود وضعیت اقتصادی این کشور را اتفاقی خوب توصیف می‌کنند.

لبنان صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی به عربستان را از سر می‌گیرد

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، ابراهیم الترشیشی، رئیس انجمن کشاورزان و دهقانان منطقه البقاع لبنان  ازسرگیری روابط با عربستان سعودی و صادرات کالا به این کشور را یک اتفاق بسیار مثبت توصیف کرد.

وی در گفت‌وگو با اسپوتنیک افزود: وزیر صنعت لبنان که عضو هیات وزارتی این کشور در اجلاس اخیر سران عرب در عربستان سعودی بود، اعلام کرده که صادرات مجدد محصولات و کالاهای صنعتی لبنان به عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از سر گرفته می‌شود.

این مسئول لبنانی با بیان اینکه کار به طور جدی برای گشایش بازارهای حاشیه خلیج فارس به روی صنایع لبنانی در دست انجام است، گفت: این قضیه، کشاورزان لبنانی را نیز خوشحال کرده تا از تونل تاریک وضعیت معیشتی فعلی خارج شوند.

وی افزود: عربستان سعودی با جمعیت متراکم خود شش یا هفت بازار اصلی دارد و البته هر شهر این کشور یک بازار را تشکیل می‌دهد و این بازارها برای ما ارزشمند هستند و عمر رابطه بین صادر کننده لبنانی و تاجر عربستانی به ده ها سال می‌رسد.

الترشیشی گفت: عربستان سعودی برای مدت طولانی نزدیک به 20 سال در بین کشورهایی که به آنها صادرات داریم رتبه اول را به خود اختصاص داد و در واردات محصولات کشاورزی از لبنان نیز ریاض رتبه اول را به خود اختصاص داده بود.

وی افزود: ما به همراه بقیه کشورها از طریق دریا به کشورهای حاشیه خلیج (فارس) صادرات داشتیم، اما از طریق زمینی صادرات برای ما ممنوع شده بود، زیرا باید از عربستان سعودی بگذرد و حالا که بازارهای داخل عربستان سعودی و مسیر زمینی ترانزیتی به روی ما باز شده است، اتفاق بسیار خوبی است و از فشار مشکلات و رکودی که در لبنان در آن به سر می‌برد، خواهد کاست.

رئیس انجمن کشاورزان البقاع لبنان گفت: امروز قیمت مرکبات، خیار و گوجه فرنگی در لبنان بسیار پایین است و ۵۰ درصد کمتر از قیمت تمام شده آنهاست و همه کشاورزان به دلیل رکود بزرگ حاکم بر لبنان فریاد برآورده‌اند.

وی با بیان اینکه لبنان در اوج تولید محصولات زراعی به سر می‌برد، گفت: تولید در همه گونه ها فراوان است. لبنان باغ میوه و تره بار است و به وفور این محصولات در لبنان وجود دارد و بسیار فراتر از نیاز بازار داخل است از همین رو باید مقادیری از این تولیدات صادر شود وگرنه رکود حاکم خواهد شد و ما آسیب زیادی خواهیم دید. ضررهایی که هیچ کس نمی‌تواند آن را جبران کند.

وی افزود: قبل از اینکه عربستان بازارها و مسیر زمینی خود را به روی لبنان ببندد، حدود ۵۵۰ هزار تن صادرات داشتیم، در حالی که امروز از ۲۵۰ هزار تن فراتر نمی‌رویم، یعنی نیمی از صادرات محصولات کشاورزی را از دست داده‌ایم و زیان آن سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول