اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  خانواده

فارس من| این امر به معروف «حجاب» صدا ندارد+تصاویر

اگر در میادین شهر تعدادی از بانوان محجبه را دیدید که مشغول امر به معروف خاص هستند، اگر دوست داشتید به این کمپین بپیوندید و برای ترویج عفاف و حجاب بی‌صدا در درون شهر تردد کنید.

فارس من| این امر به معروف «حجاب» صدا ندارد+تصاویر

گروه زندگی- آزاده لرستانی: پشت چراغ قرمز خیابان بهشتی در ماشین نشسته‌‌ام، هنوز ثانیه‌های زیادی مانده است که چراغ سبز شود، نگاهم را به آن سوی خیابان می‌چرخانم، چند خانم چادری مشغول چسباندن تراکت‌ بر روی خودروهای متوقف کنار خیابان هستند ، همان طور که آن‌ها را نگاه می‌کنم، صدای ممتمد بوق مرا به خود می آورد. بعد از اینکه چراغ را رد می‌کنم، در گوشه‌ای ماشین را پارک می‌کنم و به سراغ آن‌ها می‌روم تا ببینم این تعداد خانم چادری در خیابان مشغول چه کاری هستند.

قبل از اینکه سؤالم را بپرسم،‌ نوشته‌ یکی از تراکت‌‌ها را می‌خوانم: «حجاب دارم چون خانواده‌‌ام را دوست دارم»، می‌فهمم آن‌ها به دنبال ترویج عفاف و حجاب هستند. به میان آن‌ها می‌روم و با آن‌ها چند کلامی هم صحبت می‌شوم،‌ یکی از آن‌ها که خودش را زهرا نعمتی معرفی می‌کند، از دغدغه‌های دوستانش برای ترویج حجاب در این روزها می‌گوید: «وقتی دیدیم این روزها بی‌حجابی‌ها زیاد شده و شیوه‌های گذشته امر به معروف در این زمینه هم کافی نیست، تصمیم گرفتیم کاری متفاوت را دنبال کنیم.کاری که سروصدایی هم ایجاد نکند».


آمر به معروف در حال چسباندن تراکت مضامین حجاب

 در حین صحبتمان ماشینی می‌ایستد و زهرا خانم با لحن مهربانی از راننده خانمی که پشت فرمان نشسته اجازه می‌گیرد تا تراکت‌ با مضامین حجاب را پشت خودرویش بچسباند، او ابتدا مکثی می‌کند، اما زود رضایتش را اعلام می‌کند و زهرا خانم می‌رود که تراکت‌ را بچسباند.

در همین فاصله آقایی از ماشینش تراکت‌های جدیدی را آورده است تا به این بانوان برساند. از او می‌خواهم درباره این طرح برایمان بگوید. نامش «سیدسعید الفتی» است. او خودش را فرزند انقلاب می‌داند، مویی سفید کرده است. او متولد سال ۱۳۴۳ است و دوران نوجوانی و جوانی‌اش را هم در جبهه سپری کرده است، وقتی پای صحبت‌هایش می‌نشینم از دغدغه‌هایش برایم می‌گوید که بعد از پایان هشت سال دفاع مقدس کاری متفاوت را برای حضوری مثمر ثمر در جامعه انتخاب کرده است و حالا فکر می‌کند بهتر است بی‌صدا از حجابی بگوید که دوستان دوران جبهه‌اش برای این حجاب از جان مایه گذاشتند.


سید«سعید الفتی» فعال فرهنگی در عرصه حجاب و عفاف

الفتی با تاسیس مؤسسه غیر انتفاعی به نام «هادی مشکات نور» تلاش می‌کند فعالیت‌های فرهنگی را جلوی راه جوان‌ترها بگذارد. او طی این سال‌ها غیر از ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، با تأسیس کمپ ترک اعتیاد به دنبال پاک کردن این معضل اجتماعی در بین خانواده‌ها است، البته این روزها دغدغه الفتی شکل دیگری به خود گرفته است، او با توجه به تجربه چند ساله فعالیت‌هایش در حوزه فرهنگی و اجتماعی به دنبال امر به معروف و نهی از منکر به شیوه خودش است.

امر به معروفی که صدا ندارد

امر به معروفی که او انتخاب کرده است صدا ندارد، اما در دلش هزاران حرف نگفته را فریاد می‌زند. اوج این امر به معروف الفتی بعد از اغتشاشات نیمه دوم سال گذشته بود، می‌گوید: «با همکاران درباره اینکه چگونه به ترویج حجاب در جامعه با این شرایط بپردازیم ساعت‌ها هم‌اندیشی کردیم، حتی برخی پیشنهاد دادند که تیزر بسازیم یا مقاله بنویسیم، اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که امر به معروف ساکت انجام دهیم». او می‌گوید: «کشف حجا‌ب‌‌ها و بی‌‌حجابی محصول یک فرآیند است که با زور و تحکم درست نمی‌‌شود، یکی از کارهای مهم برای تثبیت عفاف و حجاب این است که مردم را در محیط اجتماع مثل مغازه، محیط کار و حتی خودروی شخصی‌شان مشارکت دهیم بدون اینکه برخوردی صورت بگیرد، در کل خوب است که خود مردم بدانند که رعایت نکردن حجاب باعث تزلزل خانواده می‌شود.»

البته این دغدغه الفتی این روزها به گونه‌ای دیگر در مردم نمود پیدا کرده است، دغدغه‌ای که با ثبت پویش «امر به معروف به نحو صحیح» در فارس من، می‌خواهد جو جامعه بر مدار حیا و عفاف بچرخد.


زهرا نعمتی

حجاب دارم چون خانواده‌‌ام را دوست دارم

شاید شما هم در این مدت در شهر تهران یک شعار از ۱۰ شعار امر به معروف ساکت این گروه را دیده باشید، آن هم پشت شیشه ماشین‌های عبوری از جمله «زن مظهر تحقق آمال بشر است»، «حفظ چادر حفظ دین و مذهب است، شیوه زهرا و درس حضرت زینب(س) است»، «کشف حجاب حرام شرعی و حرام سیاسی است»، «حجاب دارم چون خانواده‌‌ام را دوست دارم»، «ای زن به تو از فاطمه این گونه خطاب است، ارزنده‌‌ترین زینت زن حفظ حجاب است»، «حجاب مصونیت است نه محدودیت»، «از دامن زن مرد به معراج می‌رود»، «چادر یادگار مادرم فاطمه زهرا است» یا «حجاب صدف است که از گوهر وجودی زن محافظت می‌کند». شعارهایی که اندازه‌شان پنج در بیست‌ سانتی‌متر است و ماندگاریشان تا ۱۰ ماه است.

وقتی یک تراکت باعت دیدار مجدد می‌شود!

دوباره زهرا نعمتی به جمع ما اضافه می‌شود و ادامه می‌دهد: «در ایامی که در حال پخش این تراکت‌ها بودم، در مرکز خرید طوبی سوار آسانسور شدم، همز‌مان با من سه دختر کم‌حجاب وارد شدند،‌ چهره یکی از آن‌ها برایم آشنا آمد، با آن‌ها مشغول صحبت شدم و گفتم شما که دخترهای خوبی هستید چرا حجابتان را بیش‌تر رعایت نمی‌‌کنید؟!‌ هنوز جمله‌ام تمام نشده بود که یکی از آن‌ دخترها یک دفعه گفت: «خانم، من را یادتان می‌آید؟ من شاگرد شما بودم!» بعد از صحبت‌های شاگردم، ۲ دوستش که حجابشان درست نبود، روسری‌هایشان را جلو کشیدند،‌ یکی دیگر دکمه‌های مانتویش را بست، بعد هم شماره من را گرفتند و هنوز که هنوز است با هم در ارتباط هستیم. حرف که از دل بر می‌آید، همین طور راحت به دل می‌نشیند.»

باید برای ارزش‌هایمان هزینه کنیم

الفتی درباره واکنش مردم در برابر پیشنهاد چنین امر به معروفی ادامه می‌دهد: «به یک نفری گفتم این برچسب را پشت ماشینت بچسبانم، ممکن است برخی خوششان نیاید!» در جواب گفت:‌ «بالاخره باید برای ارزش‌هایمان هزینه کنیم! اصلاً توقع چنین حرفی را از او نداشتم. البته من با احتمال یک درصد تأثیر این شعارها،‌ حاضرم خون بدهم، چون برای متر متر این مملکت هنوز داریم شهید می‌دهیم».

برای ترویج حجاب بی‌صدا در درون شهر تردد کنیم!

او درباره مزیت این شیوه امر به معروف می‌افزاید: «وقتی ماشین‌‌‌ها در اتوبان‌های همت، حکیم، شهید صیاد شیرازی و غیره مدتی را در ترافیک به سر می‌برند، همین که چشمشان به این عبارات‌های پشت ماشین‌ها بیفتد اثر خودش را خواهد گذاشت، در این روش، بدون اینکه امر به معروف لسانی باشد، ماشینی که راننده یا سرنشینانش کشف حجاب کرده باشند را به فکر فرو خواهد برد.» بنابراین اگر در میادین شهر تعدادی از بانوان محجبه را دیدید که مشغول چنین امر به معروفی هستند، اگر دوست داشتید به این کمپین بپیوندید و برای ترویج عفاف و حجاب با تراکت پشت خودرو شخصی‌تان بی‌صدا در درون شهر تردد کنید.

پایان پیام/
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول