اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

دانش‌آموزان اوتیسم در مازندران مرکز جامع و تخصصی می‌خواهند

رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران گفت: ۱۶۱ دانش‌آموز مازندرانی دارای اختلالات اوتیسم خواستار راه‌اندازی مرکز جامع و تخصصی این بیماری در مازندران هستند.

دانش‌آموزان اوتیسم در مازندران مرکز جامع و تخصصی می‌خواهند

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، سید سروش ساداتی جمالی طی گفت‌گویی، اظهار کرد: مدرسه تخصصی اوتیسم با ۲۸ دانش آموز و پنج کلاس در مرکز استان فعال است، اما مرکز اوتیسم پیشرفته در چند نقطه دیگر استان باید راه‌اندازی شود.

وی با بیان اینکه در راستای توسعه عدالت تربیتی، اقداماتی در زمینه راه‌اندازی مرکز تخصصی اوتیسم صورت گرفته؛ گفت: برخی شهرها مدرسه اوتیسم دارند، اما فضای استانداردی که از ابتدای امر ویژه اوتیسمی‌ها ساخته شده باشد؛ نداشتیم که در حال پیگیری‌های لازم برای بهسازی فضا هستیم.

*مرکز تخصصی اوتیسم در تنکابن احداث خواهد شد

ساداتی جمالی با اشاره به اینکه با اقبال خوب خیرین در سال‌های اخیر، بسیاری از مشکلات مربوط به فضاهای آموزشی استثنایی مرتفع شده است، اظهار داشت: اما ارتقای کیفیت و استاندارد فضاهای مذکور بسیار مهم است. تجهیزات نیز باید به‌روزرسانی شوند

رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران افزود: فرد خیری در تنکابن تمایل به ساخت مرکز تخصصی اوتیسم در این شهرستان دارد که هماهنگی‌های لازم انجام و چند قطعه زمین نیز شناسایی شد که پیش بینی می‌شود عملیات اجرایی آن امسال آغاز شود.

وی با بیان اینکه، راه اندازی مرکز جامع و تخصصی اوتیسم به کار درمانی متخصص نیاز دارد، ادامه داد: سازمان بهزیستی در خصوص توانبخشی و اداره کل نوسازی مدارس برای ساخت مدارس برای دانش آموزان با نیاز‌های ویژه باید به آموزش و پرورش کمک کنند.

ساداتی جمالی گفت: برای اساس دستورالعمل ثبت نام که وزارت آموزش و پرورش صادر کرده است سه تا ۵ دانش آموز مبتلا به اوتیسم در هر پایه درسی می‌توانند در یک کلاس حضور داشته باشند که مازندران در این خصوص با کمبود فضای فیزیکی مواجه است.

*تشخیص طیف‌های مختلف اوتیسم کار بسیار دشواری است

رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران بیان کرد: تشخیص طیف‌های مختلف اوتیسم کار بسیار دشواری است و گاهی اوقات دانش آموزان با شک و تردید در طیف اوتیسم قرار می‌گیرند که این امر نیز به حضور کاردرمان‌های باتجربه و کمک دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی دارد.

وی با اشاره به وضعیت این اختلال توضیح داد: برای اینکه بتوانیم دانش آموزان اوتیسم را به موقع تشخیص دهیم و به موقع درمان کنیم؛ نیاز است که یک نیروی متخصص بر اساس شیوه نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و ابزار ADi-R و ابزارهای سنجش، بچه‌ها را شناسایی کنند.

ساداتی جمالی ادامه داد: این نیروهای متخصص از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی دوره دیدند و مجوز کار تشخیصی را برای دانش‌آموزان اوتیسم در مرکز استان بر عهده دارند، این دانش آموزان بعد از اینکه در مرکز سنجش شهرستان ها مورد ارزیابی قرار گرفتند و غربالگری شدند به مرحله اختصاصی و تخصصی ارجاع داده می‌شوند تا از نظر آموزشی و طیف رفتاری مورد ارزیابی قرار بگیرند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران همچنین در بخشی از سخنان خود به ویژگی‌های افراد دارای معلولیت اشاره کرد و توضیح داد: همت و دانایی افراد دارای معلولیت قطعاً باعث انتشار بیشتر رتبه‌های علمی، فرهنگی و ورزشی خواهد شد و هزاران استعداد را شکوفا خواهد کرد.

*راه‌اندازی ۴ مرکز جدید تا پایان سال

وی افزود: ۲۶۸۴ دانش آموز مازندرانی که دچار معلولیت بینایی، شنوایی، ذهنی، جسمی حرکتی، چند معلولیتی و اوتیسم هستند در ۵۵ مدرسه دولتی مشغول تحصیل هستند، ۹هزار و ۸۰۰ نفر هم به‌صورت تلفیقی در مدارس دولتی مشغول تحصیل هستند که به صورت غیرمستقیم خدمات حمایتی و توان بخشی دریافت می‌کنند.

ساداتی جمالی ادامه داد: ۲۵ مرکز درمان اختلال یادگیری دولتی و ۲۰ مرکز غیر دولتی در مازندران فعال است که تا پایان امسال چهار مرکز دیگر نیز راه‌اندازی می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: آموزش و پرورش استثنایی بر اساس انعقاد تفاهم نامه با اداره کل بهزیستی استان؛ پروتکل‌های مشخصی برای اینکه بتواند از ضریب نفود در توانبخشی استفاده کند، در اختیار دارد که برنامه جامعی است و در حال به‌روزرسانی هستیم تا بتوانیم پوشش حداکثری خدمات را داشته باشیم.

پایان پیام/۸۶۰۴۸/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول