اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

فرمانده چک: جنگ بین روسیه و ناتو ممکن است

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح جمهوری چک از وقوع جنگ بین روسیه و ناتو به عنوان «بدترین سناریو» یاد کرده اما گفته وقوع آن ممکن است.

فرمانده چک: جنگ بین روسیه و ناتو ممکن است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح جمهوری چک گفته که وقوع جنگ بین روسیه و ناتو بدترین رویداد است اما وقوع آن غیرممکن نیست. 

«کارل رهکا»، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح چک امروز دوشنبه در جلسه‌ای در پارلمان این کشور گفت: «ما جنگ بین روسیه و ائتلاف آتلانتیک شمالی را بدترین سناریو می‌دانیم اما غیرممکن نیست بلکه ممکن است.»

این مقام ارتش چک تصریح کرد که نیروهای مسلح کشورش در حال تلاش برای آماده شدن یک درگیری خشن با یک دشمن پیشرفته از لحاظ فناوری یعنی روسیه است. او اضافه کرد: «روسیه اکنون در حال حرکت به سمت درگیری با ائتلاف ناتو است.»

این فرمانده چک تصریح کرد تعهدات کشورش مقابل ناتو آن را ملزم خواهد کرد به صورت فعالانه در هر گونه تنش با یک دشمن بالقوه شرکت کند. 

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرده است.

دولت اوکراین اما استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی» خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

روسیه به شدت با هرگونه حرکت در راستای الحاق اوکراین به ناتو مخالفت کرده است و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داده که این یک «خط قرمز» برای روسیه خواهد بود.

تلاش اوکراین برای پیوستن به ناتو یکی از عوامل اصلی آغاز جنگ اوکراین بوده است. اوکراین تمایل خود برای پیوستن به ناتو را از سال ۲۰۰۸ اعلام کرده است. این اقدام به شدت با مخالفت روسیه مواجه شد. دولت روسیه تأکید کرد که گسترش حوزه ناتو به سرزمین های شوروی سابق امنیت ملی و حوزه نفوذ آن را تهدید می‌کند. 

کارشناسان معمولاً به چندین دلیل درباره نگرانی‌های روسیه از پیوستن اوکراین به ناتو اشاره می‌کنند. نخست، روسیه گسترش ناتو به سرزمین های شوروی سابق را تهدیدی مستقیم برای امنیت ملی خود می‌داند. مسکو نگران است عضویت اوکراین در ناتو نیروهای نظامی این ائتلاف را به مرزهای روسیه نزدیک کند و خطر درگیری را افزایش دهد.

علاوه بر این، روسیه اوکراین را بخشی از حوزه نفوذ خود می‌داند و هرگونه تلاش ناتو برای گسترش در این منطقه را تجاوز به منافع ژئوپلیتیک خود می‌داند. 

 روسیه همچنین نگران احتمال اقدام ناتو برای ایجاد پایگاه‌های نظامی در اوکراین است؛ اقدامی که مسکو آن را چالشی مستقیم برای خود می‌داند. 

همچنین اوکراین دارای جمعیت قابل توجهی از مردم روس‌تبار به ویژه در مناطق شرقی کشور است. روسیه تأکید می‌کند که عضویت در ناتو منجر به تبعیض علیه این جمعیت خواهد شد و ممکن است باعث درگیری شود.

در سال ۲۰۱۴ استقلال‌طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین استقلال خود را از اوکراین اعلام کردند و کنترل چندین شهر را به دست گرفتند. دولت اوکراین عملیات نظامی را برای بازپس گیری این قلمرو آغاز کرد، اما درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول