اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

سبزترین مسیر ریلی با طولانی‌ترین پل قوسی دو خطه راه‌آهن ایران افتتاح می‌شود

راه‌آهن بستان آباد- خاوران به عنوان بخشی از مسیر ریلی میانه- بستان آباد - تبریز در نیمه دوم خرداد ماه افتتاح می‌شود و به این ترتیب اتصال مناطق کمتر توسعه یافته به راه‌آهن سراسری محقق خواهد شد.

سبزترین مسیر ریلی با طولانی‌ترین پل قوسی دو خطه راه‌آهن ایران افتتاح می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، «سبزترین محور ریلی ایران»، عنوانی است که برای راه‌آهن میانه- بستان آباد – تبریز به دلیل مزیت‌های زیست محیطی در نظر گرفته شده است.

راه‌آهن میانه- بستان آباد - تبریز که در ۱۰ قطعه در حال احداث است، با کمتر کردن زمان سفر و طول مسیر، کاهش قابل توجه آلودگی‌های زیست محیطی را به همراه دارد و در ۱۰ قطعه به منظور اتصال مناطق کمتر توسعه یافته به راه آهن سراسری و ایجاد زیربنای لازم با هدف توسعه اقتصادی و اجتماعی و بازرگانی منطقه، کاهش مسیر و اصلاح شبکه ریلی از شمال غرب به مرکز کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

اما این مسیر ریلی صرف نظر از محاسن زیست محیطی، مزایای اقتصادی زیادی هم به دنبال دارد.

راه‌آهن میانه- بستان آباد - تبریز در ابعاد مختلف قتصادی از جمله توسعه اقتصاد گردشگری و ایجاد اشتغال کشور تاثیر گذار است.

با احداث این پروژه برای یک هزار و ۸۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است و میزان صرفه جویی مصرف سالانه سوخت در این پروژه ریلی ۱۰۰ میلیون لیتر بوده که تاثیر آن در کاهش آلاینده‌های هوا ۵ هزار تن در سال برآورد شده است.

به گفته حمید علی محمدزاده مجری طرح راه‌آهن میانه-بستان آباد- تبریز، درآمد سالانه این پروژه ۳.۲ هزار میلیارد تومان است که از طرق مختلف ترانزیت، صرفه جویی در سوخت، کاهش سوانح و ... بدست می‌آید.

این ابر پروژه ریلی ۲۰۳ کیلومتر طول دارد که قسمت میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر افتتاح شده و قسمت بستان آباد تا خاوران به طول ۴۴ کیلومتر نیز آماده افتتاح و بهره برداری است.

افتتاح راه‌آهن دو خطه بستان آباد- خاوران در نیمه اول خردادماه

پروژه دو خطی ریلی بستان آباد- خاوران که قطعه ۴۴ کیلومتری از این مسیر ریلی ۲۰۳ کیلومتری بوده و در خرداد ماه امسال افتتاح می‌شود دارای ۳ ایستگاه ایمناب، باسمنج و خاوران است.

دوخطه بودن راه‌آهن بستان آباد- خاوران یکی از امتیازات این مسیر ریلی است چرا که دوخطه شدن مسیرهای ریلی میزان ظرفیت جذب بار را تا حدود ۹۰ درصد افزایش می‌دهد.

اعتبار این پروژه ۳۰ هزار میلیارد بوده و ارزش روز آن ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

احجام و ابنیه راه‌آهن بستان آباد- خاوران

حجم خاکریزی راه‌آهن بستان آباد- خاوران ۷.۷ میلیون متر مکعب و حجم خاکبرداری آن ۴۶.۸ میلیون متر مکعب است.

میزان بالاست این خط ریلی ۱۲۶.۷ هزار متر مکعب و بتن ریزی آن نیز ۳۴۹ هزار متر مرکعب اعلام شده است.

در این پروژه ۶.۱ هزار تن ریل  استفاده شده و ۱۶ دستگاه پل بزرگ به طول ۲ هزار و ۸۰ متر احداث شده است.

راه‌آهن بستان آباد- خاوران ۱۵۶ دستگاه پل کوچک به طول یک هزار و ۱۵۶ متر دارد.

باسمنج، طولانی‌ترین پل قوسی دو خطه راه‌آهن ایران

یکی از پل‌های مهم این پروژه ریلی پل باسمنج است که با طول یک هزار متر، طولانی‌ترین پل قوسی دو خطه راه‌آهن ایران شناخته می‌شود.

احداث، طراحی، تامین مصالح و تجهیزات این پل صد در صد ایرانی است.

در این پروژه ریلی ۸۴.۵ هزار اصله تراورس و ۲۶ عدد سوزن استفاده شده و دارای ۲۲ دستگاه تقاطع و ۲ دستگاه تونل و گالری به طول ۲ هزار و ۹۳۰ متر است.

مساحت زمین ایستگاه راه‌آهن خاوران ۲۳۰ هزار متر مربع و مساحت کل ساختمان‌ها ۹ هزار متر مربع است.

مساحت ساختمان اصلی نیز ۳.۶ هزار متر مربع اعلام شده است.

کاهش ۴ ساعته زمان سفر ریلی بین تهران- تبریز

راه‌آهن بستان آباد- خاوران مسافت ریلی میان تهران و تبریز را ۱۱۴ کیلومتر و زمان سفر را ۴ ساعت کاهش می‌دهد.

پایان پیام/60001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول