اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

برنامه ریزی تبادل روزانه 500 واگن باری بین ایران و ترکمنستان در مرز سرخس

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: امروز مقامات ترکمنستان در ایران هستند تا موضوع تبادل روزانه 500 دستگاه واگن باری از مرز سرخس بین دو کشور برنامه ریزی شود.

برنامه ریزی تبادل روزانه 500 واگن باری بین ایران و ترکمنستان در مرز سرخس

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، صبح امروز موافقتنامه طرح توسعه حمل و نقل بار و مسافر توسط راه‌آهن، بین مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و مدیرعامل شرکت راه‌آهن برگزار شد. در این مراسم میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه‌آهن اظهار داشت: این موافقتنامه موجب رشد سفارش‌گذاری در تولید ناوگان و توسعه خطوط ریلی خواهد شد.

وی ادامه داد: در ماده 57 قانون برنامه ششم توسعه در بند «الف» آمده است که یک‌درصد درآمد دولت از محل فروش نفت به حوزه ریلی اختصاص یابد. در دولت گذشته در پنج سال برنامه توسعه باید 7 هزار و 700 میلیارد تومان از این محل اختصاص می‌یافت که ریالی اختصاص نیافت.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: یکی از مهمترین کریدورهای ریلی ترانزیتی ما مسیر سرخس - بندرعباس است که 1610 کیلومتر طول دارد. در این مسیر برای کالاهای مختلف 40 الی 50 دلار به ازای هر تن بار درآمد برای کشور در حوزه ریلی داریم. 7 لیتر گازوئیل برای هر تن بار از سرخس تا بندرعباس هزینه می‌شود. در حوزه جاده‌ای اگر همین بار با همین میزان مسیر جابجا شود 40 دلار هزینه دارد، اما 60 لیتر سوخت از جیب کشور به ازای هر تن بار خارج می‌شود.

وی با اشاره به موافقتنامه طرح توسعه حمل و نقل بار و مسافر گفت: سقف پیش بینی شده در موافقتنامه طبق مصوبه شورای اقتصاد 7.5 میلیارد دلار است.

وی افزود: در حال حاضر 31 هزار دستگاه واگن باری، 1800 دستگاه واگن مسافری که 1200 دستگاه فعال است و 15 هزار کیلومتر خط ریلی داریم. در صورت اجرای این موافقتنامه، در سه سال آینده با این 7.5 میلیارد دلار اگر سرمایه‌گذاران را در حوزه توسعه ناوگان و خط و غیره به خط کنیم می‌توانیم 100 هزار دستگاه واگن باری لبه‌بلند یا 12 هزار دستگاه واگن مسافری یا 7500 کیلومتر خط ریلی جدید بسازیم که این جهشی در حوزه ریلی است.

صالحی افزود: در سال گذشته با تولید 1598 دستگاه واگن باری نسبت به سال 1400 رشد 48 درصدی محقق شد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر مشوق‌های جذب سرمایه‌گذار در حوزه توسعه ناوگان و خطوط ریلی اظهار کرد: در حوزه ریلی زمانی که سال 1400 راه‌آهن را تحویل گرفتیم، تعداد واگن‌های باری نسبت به 10 سال گذشته کاهش بسزایی یافته بود، در نوسازی ناوگان و تولید ناوگان جدید مسافری و لکوموتیو هم عقب‌ماندگی داشتیم. در حوزه بازسازی خطوط ریلی نیز عقب‌ماندگی جدی بود. همین موافقتنامه و مصوبه شورای اقتصاد به سال 93 برمی‌گردد اما به درستی اجرا نشده بود.

وی تأکید کرد: این موافقتنامه سرمایه‌گذاران را تعیین تکلیف می‌کند و در دوره‌های 3 ماهه بازگشت سرمایه بابت هر تن کیلومتر 20 سی‌سی و هر نفر کیلومتر 35 سی‌سی خواهیم داشت.

وی درباره آخرین وضعیت ترانزیت ریلی اظهار داشت: امروز مقامات ترکمنستان در ایران هستند تا موضوع تبادل 500 دستگاه واگن باری در روز از مرز سرخس بین ایران و ترکمنستان به تفاهم برسند، این رقم سال گذشته 400 دستگاه واگن بود.

وی گفت: همچنین قرارداد سه‌جانبه با قزاقستان و ترکمنستان داریم و پایان آذر 1401 بود که تفاهم‌نامه‌ای چهارجانبه بین روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران امضا شد و این برای اولین‌بار در طول تاریخ بود که محصولی را 4800 کیلومتر تا بندرعباس ترانزیت کردیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول