اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

کشاورزان و باغداران از آتش زدن بقایای گیاهی خودداری کنند

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی گفت: شهروندان از روشن کردن آتش به هر عنوان در مناطق مرتعی و جنگلی و کشاورزان و باغداران از آتش زدن بقایای گیاهی خودداری کنند.

کشاورزان و باغداران از آتش زدن بقایای گیاهی خودداری کنند

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ 49 هزار و 80 هکتار از اراضی شهر اراک کویر میقان است که در قسمت شمالی این کویر ۱۱ هزار و ۵۵۰ هکتار کانون بحران فرسایش بادی شناسایی شده است.

اراک یکی از شهرهای آلوده کشور است که بخشی از آلودگی آن ناشی از گرد و غبار و بخشی دیگر ناشی از فعالیت صنایع آلاینده و دود خودروها است.

وجود  اراضی بیابانی در کویر میقان اراک و آلودگی ناشی از گرد و غبار مسوولان را بر آن داشت تا طی سال‌های اخیر اقداماتی را در راستای مقابله با بیابان زایی انجام دهند که در این راستا تاکنون 7 هزار هکتار از اراضی کویر میقان زیر پوشش کشت گیاهان بیابانی قرار گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی با بیان اینکه در این مدت  ۷ هزار هکتار کشت گیاهان بیابانی در کویر میقان صورت گرفته، به خبرنگار فارس می‌گوید: عمده این گیاهان از نوع نظیر قره‌داغ و آتریپلکس هستند.

محمدی می‌افزاید: ۲۸۰ گونه گیاهی و ۱۴ تیپ گیاهی در منطقه کویر میقان شناسایی شده که باید گفت این منطقه از غنی‌ترین پوشش‌‌های گیاهی برخوردار است.

۲۸۰ گونه گیاهی و ۱۴ تیپ گیاهی در منطقه کویر میقان شناسایی شده که باید گفت این منطقه از غنی‌ترین پوشش‌‌های گیاهی برخوردار است

وی با اشاره به مشاهده کانون بحرانی فرسایش بادی جدید و حرکت ماسه‌های روان در حاشیه جنوبی کویر میقان افزود: احداث بادشکن یکی از اقداماتی است که در راستای مقابله با حرکت شن‌های روان صورت گرفته که تاکنون 7 کیلومتر احداث شده و 2 کیلومتر دیگر تا پایان سال افزوده خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: کاهش بارندگی و خشکسالی‌ سالهای اخیر موجب شده ۶۰۰ هکتار کانون فرسایش بادی شدید در حاشیه جنوبی کویر میقان اراک شکل بگیرد، که موجب شکل گیری کانون طوفان‌های گرد و غبار محلی شده است.

محمدی اجرای طرح بادشکن را از اقدامات مثبت منابع طبیعی برشمرد و بیان کرد: اجرای این طرح به عنوان الگویی موفق در راستای مقابله با بیابان زایی تبدیل شده است.

وی در ادامه با اشاره به احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع در فصل گرما گفت: فصل گرما احتمال  خطر وقوع حریق در عرصه های طبیعی را افزایش می‌دهد که برای پیشگیری و کنترل آتش سوزی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی انتظار داریم شهروندان از روشن کردن آتش به هر عنوان در مناطق مرتعی و جنگلی و کشاورزان و باغداران از آتش زدن بقایای گیاهی خودداری کنند.

 پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول