اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

پای دغدغه‌ها و پیشنهادات تولیدکنندگان لباس درباره تولید چادر مشکی و پوشاک مرتبط با حجاب

تولید‌کنندگان لباس و صنعت نساجی گرانی پوشاک مرتبط با حجاب را نسبت به سایر لباس‌ها تأیید می‌کنند، اما می‌گویند ابزار رفع این مشکل در دست دولت است که می‌تواند با روش‌هایی نظیر معافیت مالیاتی، حمایت از فروش اقساطی، مقابله با دلالی در این پوشاک و فراهم‌سازی زیرساخت راه‌اندازی کارخانجات تولید چادر مشکی، هزینه تمام شده تولید را کاهش دهد.

پای دغدغه‌ها و پیشنهادات تولیدکنندگان لباس درباره تولید چادر مشکی و پوشاک مرتبط با حجاب

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پای دغدغه‌های بانوان محجبه که بنشینید، خصوصا خانم‌هایی که از پوشش چادر استفاده می‌کنند، یکی از مسائل مورد اشاره، قیمت‌های بالای چادر دوخته شده، پارچه چادر مشکی، مقنعه، مانتوهای متناسب با شئونات اسلامی و کلا ‌پوشاک مرتبط با حجاب است‌.

مسائلی که از سوی‌ بانوان مطرح می‌شود این است که هزینه استفاده از پوشاک متناسب با شئونات اسلامی، بیش از هزینه سایر لباس‌های موجود در بازار است؛ بانوان محجبه برای حفظ پوشش اسلامی خود در محیط‌های اجتماعی و بیرون، نیازمند مانتو، شلوار، مقنعه و سایر ملزومات هستند ضمن اینکه بانوان مایلند از چادر به عنوان حجاب برتر نیز استفاده کنند اما این روزها هزینه‌ تهیه چادر و یا هزینه خرید یک مانتوی بلند دکمه‌دار با قد آستین مناسب و یا یک شلوار با قد متناسب برای مصرف‌کننده، گران تمام می‌شود اما هزینه خرید یک مانتوی جلوباز یا یک مانتوی کوتاه با آستین کوتاه، که اغلب فاقد دکمه نیز هستند، بسیار پایین‌تر است.

البته به عقیده کارشناسان تولید پوشاک و اهل فن‌ با توجه به میزان مصرف پارچه و خرج کار قیمت تمام شده پوشاک مرتبط با حجاب، این نوع پوشاک‌ گران‌تر از سایر پوشاک تمام می‌شود؛ اما‌ باید به این موضوع توجه شود که به هر حال هر کدام از گزینه‌ها که موجب گرانی پوشاک مرتبط با حجاب شده است، باید رفع شود، ضرورت دارد که جهت رفاه حال بانوان ایران اسلامی و با توجه به فرهنگ دیرینه ایرانی-اسلامی ما، ‌هزینه پوشاک حجاب، متناسب با درآمد خانوارها باشد و تامین این اقلام، به دغدغه‌ای برای آنها تبدیل نشود. 

 

 

*‌ کاهش هزینه تولید چادر در صورت قرارگیری آن در فهرست کالاهای فرهنگی 

در این‌باره، اسدالله سلیمانی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب، با انتقاد از اینکه هیچ مشوقی در بحث مالیات، بیمه یا تامین نقدینگی برای تولید‌کنندگان محصولات حجاب وجود ندارد، گفته است‌: امروز‌ بخشی از تولیدات پوشاک مرتبط با حجاب، در مزون‌ها انجام می‌شود و با توجه به تیراژ پایین تولید در این واحدهای تولیدی کوچک، قیمت تمام شده محصول گران تمام می‌شود و در نتیجه هزینه‌های تامین پوشاک برای مصرف‌کنندگان افزایش می‌یابد. 

سلیمانی معتقد است که مهمترین راهکار برای کاهش قیمت چادر، این است که چادر به عنوان پرچم فرهنگی کشور، در فهرست کالای فرهنگی قرار گیرد تا مردم از مزایای این نوع کالاها برخوردار شده و قیمت آنها تا اندازه قابل توجهی کاهش یابد.

وی افزود: چادر با قرار گرفتن در فهرست کالاهای فرهنگی، برای تولیدکننده ایجاد مزیت می‌کند، مواد اولیه آن ارزان می‌شود، مالیات آن کاهش می‌یابد و بیمه به کمک تولید‌کننده می‌آید و با این شرایط با استقبال بی‌نظیر تولیدکنندگان مواجه می‌شویم و در نتیجه تنوع و تکثر در محصولات حجاب به قدری زیاد می شود که حتی زمینه صادرات را ایجاد می‌کند. 

* کشور ما باید دارای مراکز مشخص عرضه کالای‌‌ حجاب باشد‌

وی ‌تاکید دارد: ایران به عنوان ام‌القرای کشورهای اسلامی، باید دارای‌ مراکز خرید حجاب مجهز باشد تا بانوان بتوانند به آسانی برای خرید به این مرکز مراجعه کنند و ملزومات مورد نیازشان را از‌ این مراکز خریداری کنند؛ بانوان دارای حجاب برتر (چادر) باید مورد تکریم و احترام قرار گیرند و قطعا انجام اقداماتی از جمله پرداخت یارانه به محصولات حجاب، مهمترین قدم برای این تکریم است.

‌‌رئیس هیات مدیره انجمن تولید‌کنندگان محصولات حجاب معتقد است که در راستای کاهش هزینه مصرف پوشاک برای بانوان محجبه باید مشوق‌هایی را برای تولید‌کنندگان قرار داد تا هزینه‌های تولید کاهش یابد و از طرفی با اختصاص یارانه به محصولات حجاب شرایط را برای بانوان فراهم کرد تا آسان‌تر از پوشاک مرتبط با حجاب استفاده کنند و به عبارتی با این کار هزینه‌های خانوار کاهش یابد. 

نکته قابل ملاحظه در مطالب بیان شده از سوی سلیمانی آن است که یکی از دلایل قیمت‌های بالای‌ پوشاک، تولید پوشاک به صورت غیرصنعتی و در مزون‌هاست که با توجه به تیراژ پایین تولید، هزینه تولید افزایش می‌یابد بنابراین به نظر می‌رسد که نهادهای مربوطه باید به این مقوله توجه کنند و شرایطی را فراهم سازند که واحدهای کوچک تولیدی در این بخش به واحدهای صنعتی بزرگ‌ تبدیل شوند. 

* پوشاک تولید داخل‌ نسبت به خارجی‌ها گران‌تر تولید می‌شود/ 15 درصد از پارچه چادری مورد نیاز‌ از طریق تولید داخلی فراهم می‌شود‌

در این‌باره سراغ یکی از تولیدکنندگان پوشاک هم رفتیم، علیرضا اسماعیلی درباره هزینه تولید پوشاک در کشور معتقد است که با توجه به تورم، شرایط اقتصادی و بهره‌وری پایین در تولید، هزینه‌ تولید در کشور ما بالاست و این موضوع فقط مرتبط به تولید یک کالا نیست. 

وی گرانی پوشاک مرتبط با حجاب را رد نمی‌کند، اما بر این این عقیده است سایر پوشاک نیز گران است. 

‌این تولیدکننده پوشاک به خبرنگار فارس می‌گوید: هزینه تولید هر محصول در حوزه پوشاک با محصول دیگر متفاوت است و این موضوع بستگی به میزان مصرف پارچه، خرج کار، کیفیت پارچه و نوع دوخت آن دارد و ‌نمی‌توان دقیقا گفت که پوشاک مرتبط با حجاب نسبت به سایر پوشاک گران تر است،‌ نکته قابل ملاحظه آن است که در سال‌های اخیر هر کالایی که در داخل کشور تولید می‌شود بهای تمام شده آن گران‌تر از کالایی است که وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه اصولا در کشورمان هزینه‌ تولید بالا است، گفت: این موضوع در مورد همه کالاها از جمله لوازم خانگی، خودرو و غیره صدق می‌کند و بنابراین هزینه تمام شده پوشاک وارداتی نیز ارزان‌تر از پوشاک تولید داخل است. 

اسماعیلی اظهار داشت: مهترین عامل اثرگذار بر افزایش هزینه تولید در داخل کشور، بهره‌وری است و متاسفانه بهره‌وری در کشور ما پایین است.

این تولید‌کننده پوشاک با بیان اینکه مقایسه هزینه تولید یک مانتو کرپ با آستین بلند و قد بلند و پارچه ضخیم که اغلب مورد استفاده افراد با پوشش کاملا اسلامی است با یک مانتوی کوتاه جلو باز قیاس درستی نیست، گفت: از اینکه قیمت یک مانتوی کرپ گران‌تر از یک مانتوی نخی است نمی‌توان نتیجه گرفت که هزینه پوشاک مرتبط با حجاب گران‌تر است، به این دلیل که کیفیت پارچه کرپ با کیفیت پارچه نخی قابل مقایسه نیست، همچنین میزان مصرف پارچه برای دوخت این دو نوع مانتو نیز  با یکدیگر متفاوت است و با توجه به کیفیت بالاتر پارچه کرپ، در نتیجه قیمت آن پارچه نیز بالاتر است، اما با توجه به موضوع تورم حاکم بر اقتصاد جامعه می‌توان گفت که هزینه پوشاک مرتبط با حجاب گران است که این موضوع در مورد سایر پوشاک نیز‌ صدق می‌کند.

این تولید کننده پوشاک اظهار داشت: اما با توجه به حفظ پوشش اسلامی برای بانوان، باید به دنبال راهکاری برای پایین آمدن قیمت تمام شده کالاهای مرتبط با حجاب بود و در این راستا می‌توان با حمایت از تولید‌کننده و یا فراهم ساختن برخی از تسهیلات برای مصرف‌کنندگان، هزینه‌های تامین پوشاک متناسب با شئونات اسلامی را کاهش داد. 

وی درباره وضعیت تولید پارچه چادر مشکی در کشور، اظهار‌داشت: بخش عمده‌ای از نیاز داخلی به این پارچه از طریق واردات تامین می‌شود و در مجموع شاید کمتر از حدود 15 درصد از پارچه چادری مورد نیاز کشور از طریق تولید داخلی فراهم شود. 

* 3 عامل مؤثر در جذابیت واردات پارچه چادر مشکی نسبت به تولید آن در داخل

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که چرا برای تولید پارچه چادر مشکلی در کشور عزمی وجود نداشته است و با وجود اینکه یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان این کالا در جهان هستیم، اما بخش عمده‌ای از این کالا از طریق واردات تأمین می‌شود؟ گفت‌: این موضوع ناشی از چند مسئله است اول اینکه همانطور که اشاره شد تولید در کشور گران تمام می‌شود و واردات همان کالا ارزان‌تر است، دوم اینکه واردات سود قابل ملاحظه‌ای دارد و این سود بیشتر از سود تولید است و سوم اختصاص ارز ارزان قیمت به واردات است که موجب سود هنگفت برای واردکنندگان می‌شود که با این شرایط انگیزه تولید از بین می‌رود. 

این تولید‌کننده در پاسخ به این سوال که چرا واردکنندگان پارچه چادر مشکی به کشور محدود هستند؟ گفت: محدودیت در این حوزه را تولید‌کننده و فروشنده کشوری که از آن پارچه چادر مشکی خریداری می‌شود، ایجاد می‌کند و در واقع این محدودیت را ما ایجاد نکرده‌‌ایم، معمولا تولید‌کنندگان برندهای مطرح جهانی، پارچه چادر مشکی خود را به مشتریان محدودی عرضه می‌کنند و کالای خود را به هر متقاضی نمی‌فروشند و ترجیح می‌دهند با یک نفر از هر کشوی معامله کنند که این موضوع در حوزه تجارت امری عادی است. 

این تولید‌کننده پوشاک اظهار داشت: بنابراین واردات پارچه چادر مشکی ممکن است توسط تعداد محدودی واردکننده انجام شود اما این واردکنندگان در واقع نمایندگان رسمی برندهای مطرح جهان هستند؛ براین اساس اگر کسی تمایل به واردات پارچه مشکی داشته باشد این موضوع امکان‌پذیر است اما باید برای واردات با برندهای دیگری مذاکره کند و یا از کشورهایی پارچه چادر مشکی را خریدار و وارد کند که تولید‌کننده آن، نماینده‌ای در ایران نداشته باشد. 

اسماعیلی بیان داشت: در حال حاضر بخش عمده‌ای از واردات پارچه چادر مشکی از کشورهای کره، اندونزی، ژاپن و تایلند انجام می‌شود در حالی که تولید‌کنندگان زیادی در کشورهای مختلف وجود دارند که می‌توان از آنها این کالا را خریداری و وارد کرد اما واردکننده باید بتواند در فضای رقابتی فعالیت کند. 

* تکنولوژی تولید پارچه چادر مشکی را داریم اما در رنگرزی پارچه خودکفا نشده‌ایم 

وی در ادامه بیان داشت: تولید پارچه چادر مشکی تکنولوژی پیچیده‌ ای دارد که طی سال‌های گذشته به تکنولوژی  تولید و بافت آن دست یافته‌ایم اما هنوز در بخش رنگرزی و تکمیل آن با مشکل مواجه هستیم. 

این تولیدکننده پوشاک اظهار داشت: لذا به دلیل همین پیچیدگی‌ها در تولید، سود ناشی از تجارت و همچنین نبود عزم در تولید داخل، متاسفانه در زمینه تولید پارچه چادر مشکی دچار یک عقب‌ماندگی هستیم.  

* وجود دلالان یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت پارچه چادر مشکی

وی همچنین به یکی دیگر از عوامل گرانی هزینه تولید پارچه چادر مشکی اشاره کرد و گفت: دلالی و واسطه‌گری از دیگر عوامل مهم افزایش هزینه‌های تولید است. 

* ‌کاهش هزینه تولید‌ پوشاک مرتبط با حجاب ابزارهای دولتی‌ می‌خواهد/ راهکار کاهش قیمت پوشاک حجاب

‌همان‌طور که گفته شد، دلایلی زیادی در افزایش قیمت تمام شده پوشاک مرتبط با حجاب وجود دارد که از آن جمله می‌توان به افزایش هزینه تولید در کشورمان، انحصار واردات در پارچه چادر مشکی، سودجویی دلالان در این نوع پوشاک، عدم خودکفایی در تولید پارچه چادر مشکی و جذابیت زیاد واردات پارچه چادر مشکی نسبت به تولید داخل آن در نبود مشوق‌های دولتی، اشاره کرد.

برای بررسی بیشتر ابعاد این موضوع، سراغ مجید افتخاری، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان پوشاک و نساجی کشور نیز رفتیم.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره دلایل گرانی پوشاک مرتبط با حجاب، گفت‌: مانتوهایی که به لحاظ مدل و دوخت بیشتر مورد استفاده بانوان با حجاب کامل اسلامی است، اغلب پارچه‌های ضخیم‌تر و با کیفیتی‌تری دارد و این نوع مانتو معمولا به دلیل تزئیناتی که روی مانتو انجام می‌شود، خرج کار بیشتری نسبت به سایر مانتوها دارد بنابراین بهای تمام شده این نوع مانتوها بیشتر است. 

افتخاری راهکار کاهش هزینه و قیمت تمام شده پوشاک را افزایش تیراژ تولید عنوان می‌کند اما معتقد است برای کاهش هزینه‌ها بخصوص پوشاک مرتبط با حجاب، دولت باید حمایت کند. 

 عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان پوشاک و نساجی کشور، بیان داشت: از جمله اقداماتی که دولت می‌تواند در این راستا انجام دهد این است که تولید‌کنندگان پوشاک مرتبط با حجاب را معاف از مالیات کند؛ همچنین دولت برای کاهش هزینه واردات و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده پوشاک مرتبط با حجاب از جمله چادر مشکی که پارچه آن وارداتی است می تواند تعرفه دریافت نکند و یا تعرفه را به حداقل ممکن کاهش دهد. 

وی افزود: دولت همچنین می‌تواند برای تشویق تولیدکنندگان پوشاک مرتبط با حجاب، قدرالسهم بیمه تامین اجتماعی کارگران را از کارفرما دریافت نکند. 

* ضرورت راه اندازی شبکه فروش اقساطی پوشاک مرتبط با حجاب

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان پوشاک و نساجی کشور اظهار داشت: برای اینکه پوشاک مرتبط با حجاب راحت‌تر در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد و مصرف کنندگان دغدغه‌ای برای تامین هزینه‌های مرتبط به آن نداشته باشند، باید شبکه فروش اقساطی این نوع پوشاک را راه‌اندازی کرد؛ این مسئله نیز نیازمند حمایت دولت است بنابراین دولت باید شرایطی را فراهم سازد که پوشاک مرتبط با حجاب از جمله پارچه چادر مشکی به صورت اقساطی در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد. 

به گزارش فارس به هر حال‌ دست‌اندرکاران حوزه تولید پوشاک معتقدند درست است که در موضوع تولید محصولات مرتبط با حجاب وظایفی دارند‌، اما به هر حال بنگاه اقتصادی هستند و در راستای کاهش هزینه‌های تولید پوشاک مرتبط با حجاب برای بانوان، باید مشوق‌هایی‌ برای تولید‌کنندگان از سوی دولت در نظر گرفته شود که از آن جمله می‌توان به معافیت‌های مالیاتی برای هزینه‌های تولید، حمایت از فروش اقساطی، اختصاص یارانه به کالای مرتبط با حجاب، کاهش قدرالسهم بیمه تامین اجتماعی کارگران‌، کاهش عوارض واردات، مقابله با سوداگری و دلالی در این بخش، نظارت بر توزیع و فروش پارچه چادر مشکی وارداتی و ایجاد مشوق‌ها و زیرساخت‌‌های بیشتر برای راه‌اندازی کارخانجات پارچه چادر مشکی در کشور اشاره کرد.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول