اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  آداب زندگی

آیا حجاب ازنظر امام خمینی (ره) اختیاری است ؟+فیلم

ازبیانات امام (ره) درباره حجاب جمله ای است که این روزها برخی برآن تاکید ویژه ای دارند. آن جا که امام خمینی (ره ) می‌فرمایند: « حجاب اختیاری است.»

آیا حجاب ازنظر امام خمینی (ره)  اختیاری است ؟+فیلم

گروه زندگی: «وقتی از فرانسه آمدم، هنوز با مانتو و شلوار و مقنعه بودم. یک بار در مهران، پایم صدمه دید و من با عصا و با همان مانتو و شلوار خدمت امام رفتم تا گزارش بدهم. امام فرمودند: اگر چادر ندارید، بگویم احمد برایتان بخرد. عرض کردم: نه حاج آقا! چون به کوه می‌رفتم و اسلحه روی دوشم بود و فشنگ به کمرم و قمقمه به پهلویم و گاهی هم باید سه‌پایه تیربار را روی دوش می‌گرفتم، چادر سرکردن برایم دشوار بود. فرمودند: چادر برای زن بهتر است. من از آن روز چادر سر کردم!»؛ این چند سطر، بخشی  از کتاب خاطرات خانم «طاهره دباغ» اثر نویسنده «محسن کاظمی»است. او نخستین و تنها فرمانده زن سپاه پاسداران ایران است. 

 حجاب یکی از نشانه‌های هویت دینی مسلمانان و از عناصر اصلی تفاوت فرهنگی مسلمانان و دیگر ادیان  بوده است. امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های خود در قبل و بعد از پیروزی انقلاب از آن به کرات در مورد رعایت پوشش اسلامی در اجتماع تاکید داشته‌اند. این هویت دینی که نشان از اسلام و مسلمانان است، اکنون توسط رهبر معظم انقلاب ادامه دار است. اما برخی با انتشار جملاتی ازفرمایشات امام راحل معتقدند که امام وعده به آزادی حجاب داده است.

«طاهره دباغ»نخستین و تنها فرمانده زن سپاه پاسداران ایران در حال گفت‌وگو با امام خمینی(ره)

* حجاب در نگاه امام (ره)

سه هفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی می‌فرماید: «الآن وزارتخانه‌ها آنطوری که برای من نقل می‌کنند، باز همان صورت زمان طاغوت را دارد. وزارتخانه اسلامی نباید در آن معصیت بشود. در وزارتخانه‌های اسلامی نباید زن‌های بی‌حجاب بیایند، زن‌ها بروند، اما با حجاب باشند. مانعی ندارد بروند، اما کار بکنند، لکن با حجاب شرعی باشند، با حفظ جهات شرعی باشند.» این گفته درست در زمانی که انقلاب اسلامی‌ هنوز آنطور که باید پا نگرفته بود و در هر گوشه ایران یک فتنه‌ای برپا بود، نشان از اهمیت حجاب در نظر امام(ره) دارد.

دکتر «طاهره همیز» استاد و کارشناس حوزۀ زنان و خانواده، استاد و مشاور دانشگاه در این باره می‌گوید: «حجاب یکی از ضروریات دین است  در جامعه کنونی ما منکر حجاب‌ خارجی‌ها هستند، نه مسلمانان. اگر می‌بینید برخی بی‌حجاب هستند، این‌ها منکر نیستند، بلکه این‌ها شُبهه و سوال دارند. مقام معظم رهبری هم در این باره می‌فرمایند: «جوانان ما دین‌دار هستند و فقط باید به شبهات‌شان پاسخ دهیم.»

 

امام خمینی: حجابی که اسلام قرار داده است، برای حفظ ارزش‌های شماست.

 جواب کوبنده امام(ره) به خبرنگار ایتالیایی

«اوریانا فالاچی» خبرنگار ایتالیایی سال ۵۸ برای مصاحبه با امام حاضر می‌شود، روسری و چادر بپوشد. او ضمن مصاحبه، با رسیدن به بحث حجاب اسلامی، سوالی در مورد حجاب می‌پرسد. امام می‌فرماید:«حجاب مانع فعالیت زنان نیست.» و «ما اجباری در کار نداریم» خبرنگار ایتالیایی هم شیطنت می‌کند و چادر را بر می‌دارد. امام بلافاصله اتاق را ترک می‌کند. فالاچی بعدها می‌نویسد: «آیت‌الله با چنان سرعتی از اتاق خارج شد که برای مردی با آن سن و سال غیر قابل تصور بود.»
سه روز بعد، فالاچی موفق می‌شود دوباره پیش امام برود. او از امام می‌پرسد: «که آیا صحیح است که این زن‌ها خود را در زیر چادر مخفی کنند؟ این زن‌ها در انقلاب شرکت کردند. کشته دادند. زندان رفتند. مبارزه کردند، این چادر هم یک رسم از قدیم مانده‌ای است. حالا دیگر دنیا هم عوض شده. حالا این صحیح است که مثلًا این‌ها خودشان را مخفی کنند؟»
امام خمینی(ره) می‌فرماید: «اولًا اینکه این یک اختیاری است برای آن‌ها، خودشان اختیار کردند. شما چه حقی دارید که اختیار را از دست‌شان بگیرید؟ ما اعلام می‌کنیم به زن‌ها که هر کس چادر می‌خواهد یا هر کس پوشش اسلامی، بیاید بیرون. از ۳۵ میلیون جمعیت ما ۳۳ میلیونش بیرون می‌آید. شما چه حقی دارید که جلو این‌ها را بگیرید؟ این چه دیکتاتوری است که شما نسبت به زن‌ها دارید؟ و ثانیاً این‌که ما یک پوشش خاصی را نمی‌گوییم. برای حدود زنهایی که به سن و سال شما رسیده‌اند هیچ چیزی نیست. ما زن‌های جوانی که وقتی ایشان آرایش می‌کنند و می‌آیند، یک فوج را دنبال خودشان می‌کشند، این‌ها را داریم جلوشان را می‌گیریم.»

مصاحبه اوریانا فالاچی با امام خمینی(ره)

* حجاب برای چه کسانی آزاد است؟ 

 برخی از افراد فرمایشات امام (ره) را بر ضد انقلاب استفاده می‌کنند و با آوردن تنها یک جمله کوتاه از جمله امام (ره) که فرمودند: «حجاب اختیاری است.» نظام انقلاب اسلامی را مغایر با نظر امام خمینی راحل قلمداد می‌کنند و با موج سواری بر فرمایش امام(ره) نقل می‌کنند خانم‌هایی مانند فالاچی آزادند هرجور پوششی انتخاب کنند. در حالی که امام بسیار محکم جواب خبرنگار ایتالیایی را داده است.
همیز استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بی‌حجابی منجر به افزایش تجاوز جنسی می‌شود و  اکنون تجاوز جنسی در کشورهای غربی غوغا می‌کند، می‌گوید: «خانم فالاچی نفهمید که امام چه جمله‌ای به او گفته است. امام فرموده زنانی در حدود شما، یعنی شما پیرزن هستی و در اسلام بی‌حجاب بودن پیرزن‌ها اشکالی ندارد! مصداق آن هم در قرآن است.»

در آیه ۶۰ سوره نور آمده است:« زنان سالخورده که از ولادت و عادت باز نشسته‌اند و امید ازدواج و نکاح ندارند بر آنان باکی نیست در صورتی که اظهار تجملات و زینت خود نکنند که جامه‌های خود یعنی لباس‌های رو مانند عبا و چادر و روپوش و امثال آن را نزد نامحرمان برگیرند. اما باز هم عفت و تقوا گزینی و بر نگرفتن جامه بر آنان در دین و دنیا بهتر است، و خدا به سخنان خلق شنوا و به اغراض و نیّات آن‌ها آگاه است.»


«طاهره همیز» استاد حوزه و دانشگاه 

* این دو رکن اساسی اقتدار ملی را دریابید

در نگاه آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی «حیا و عفاف» علاوه بر آنکه حکم و دستوری الهی است یکی از عوامل اقتدار ملّی نیز هست که دشمن آن را هدف گرفته است؛ «دشمن به دنبال این است که این عوامل اقتدار ملّی را از بین ببرد؛ هدف دشمن این است. ایمان را از بین ببرد، حیا و عفاف را از بین ببرد.»
استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه حجاب یک نیاز اساسی زن‌هاست، نه اجبار، می‌گوید: «زن بدون حجاب در امنیت نیست. دشمنان انقلاب اسلامی به این نتیجه رسیدند که تا وقتی زنان با حیا و عفیف باشند مردان از این کشور دفاع می‌کنند و آن موقع است که نمی‌توانند بر این کشور مسلط شوند، پس سعی دارند مسلمانان را به  ضعف بکشانند و بر ما مسلط شوند.» 

با این تفاسیر نه تنها حضرت امام وعده به آزادی حجاب نداده‌اند، بلکه از بی‌حجابی به عنوان موضوعی که مخالف عفت جامعه اسلامی است، نام برده و بر لزوم تلاش نظام اسلامی برای اصلاح  معضل بی حجابی تاکید کرده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول