اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  روایت روز

گرسنگی در انگلستان و جنگ افروزی دور ایران

هزینه ماجراجویی انگلیس در همسایگی ایران و سایر نقاط جهان تاکنون حداقل ۹۵ میلیارد دلار معادل ۷۵ میلیارد پوند بوده است. البته این آمارِ اعلامی است و مشخص نیست آمار اعمالی دقیقاً چقدر است.

گرسنگی در انگلستان و جنگ افروزی دور ایران

فارس پلاس؛ روایت روز -  اندیشکده موسوم به سرویس متحده سلطنتی (Royal United Services Institute) قدیمی‌ترین اندیشکده جهان است. [1]

این اندیشکده سال ۲۰۱۴ میلادی هزینه لشکرکشی‌های ملکه الیزابت در بازه زمانی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ تا سال ۲۰۱۴ میلادی را منتشر کرد.

طبق این گزارش، خاندان سلطنتی عددی بالغ بر ۷۲ میلیارد پوند (معادل ۹۰ میلیارد دلار) صرف مداخله نظامی در عراق، افغانستان، بوسنی، کوزو، لیبی و هزینه نگهداری از زخمی‌‌های جنگ و غرامت سربازان کشته شده انگلیسی کرده است.[2]  جنگ‌هایی که این اندیشکده از آن به عنوان جنگ‌های شکست خورده (Failed wars) یاد می‌کند. گفتنی است که این عدد شامل هزینه‌های نیروهای مسلح و بودجه نظامی این کشور نیست.

عمده هزینه انگلیسی‌ها در همسایه شرقی و غربی ایران بوده است. میزان هزینه ماجراجویی‌های انگلیس از سال ۲۰۱۴ الی ۲۰۲۲ در دسترس نیست. اما از فوریه ۲۰۲۲ تاکنون عددی بالغ بر ۴.۶ میلیارد پوند در جنگ اوکراین علیه روسیه هزینه کرده است. این آماری است که پارلمان انگلیس (UK Parliament) بدان اذعان کرده بود. [3] با استناد به آمار رسمی، هزینه ماجراجویی انگلیس تاکنون حداقل ۹۵ میلیارد دلار معادل ۷۵ میلیارد پوند بوده است.

وقتی جنگ افروزی اطراف ایران مهمتر از گرسنگی و بی‌خانمانی در انگلیس است!

هیچ رقمی در سطوح ملی برای تعداد بی‌خانمان‌ها در قلمروی بریتانیا وجود ندارد. بسیاری از بی خانمان‌های انگلیسی در آمار رسمی حضور ندارند. گروه «Big Issue» در روزهای منتهی به کریسمس ۲۰۲۳ تخمین زده بود که حدود ۲۳۰ هزار بی خانمان‌ در سراسر قلمروی بریتانیا وجود دارد که تعطیلات را با خوابیدن در خیابان، ماشین  یا اقامتگاه‌های ناامن گذراندند.

تحقیقات موسسه موسوم به پناهگاه (Shelter) نشان می‌دهد که عدد بی‌خانمان‌ها حداقل ۲۷۱۰۰۰ نفر شامل ۱۲۳ هزار نفر کودک است.[4] موسسه غیرانتفاعی «Crisis» تخمین زده که تعداد خانوار بی‌سرپناه به ۳۵۰ هزار نفر خواهد رسید.[5]

اداره روزنامه نگاری تحقیقی (The Bureau of Investigative Journalism) گزارش داده است که هر هفته حداقل سه بی‌خانمان در خیابان‌های انگلیس می‌میرد. به عنوان نمونه؛ یک بی‌خانمان ۴۱ ساله در بریستول به دلیل «گرسنگی طولانی مدت» جان خود را از دست داد.

در نمونه‌ای دیگر، جسد یک فرد ۶۹ ساله در یک اقامتگاه متروکه پیدا شد؛ این جسد به حدی تجزیه شده بود که پزشکی قانونی نتوانست دلیل مرگ را بیابد. یک فرد ۸۱ ساله نیز یافت شد که هیچگونه خانواده شناخته شده‌ای نداشته است. [6]

موسسه «Crisis» برای حل معضل بی‌خانمانی در انگلیس تخمین زده که با ۱۰ میلیارد پوند طی یک دهه می‌توان به معضل بی‌خانمانی در قلمروی پادشاه انگلیس پایان داد. این تخمین با کمک حسابداران شرکت چند ملیتی «Pwc» به عنوان یکی از چهار شرکت بزرگ حسابرسی جهان مستقر در آمریکا انجام شده است.

مبلغ لازم برای رفع معضل بی‌خانمانی در انگلیس، یک_هفتم هزینه ماجراجویی سربازان ملکه سابق در سطح جهان طی دهه‌های گذشته است. هم اکنون، لندن طی یک سال گذشته قریب به ۵ میلیارد پوند فقط در اوکراین هزینه کرده است.[7]

دیلی میل انگلیس درباره میزان هزینه نظامی انگلیس طی ۲۵ سال نوشت که با نصف این هزینه (یعنی ۳۵ میلیارد پوند) «هزینه تحصیل تمام دانشجویان آموزش عالی را برای یک دهه» یا «تمام طول مسیرشغلی نزدیک به ۵۰۰۰ پرستار یا افسر پلیس» تامین می‌شد.

کل بودجه سال ۱۴۰۲ ایران در مجموع  ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان است.[8] اگر نرخ دلار را ۵۰ هزار تومان در نظر بگیریم، بودجه ایران معادل ۱۰۰ میلیارد دلار است. انگلیس تقریباً به اندازه بودجه سالانه کل ایران، خرج جنگ افروزی در جغرافیایی مربوط به چند هزار کیلومتر دورتر از قلمرو خود کرده، درحالی که هیچگونه خطر سرزمینی آن را تهدید نکرده بود.

انگلیس لقب ششمین کشور ثروتمند جهان را یدک می‌کشد ولی نرخ فقر غذایی آن در زمره بالاترین نرخ‌ها در اروپاست. بر اساس آخرین آمار دولتی انگلیس، ۴.۲ میلیون نفر در بازه زمانی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ در فقر غذایی به سر می‌بردند. یک کودک از هر ۱۰ کودک انگلیسی گرسنه است.

قریب به ۱۰ میلیون بزرگسال در  ژانویه ۲۰۲۳ ناامنی غذایی را تجربه کردند. این در حالیست که کل جمعیت انگلیس ۶۷ میلیون نفر است.[9] بحران گرسنگی در انگلیس با یک-پنجم هزینه نبردهای برون مرزی آن ریشه کن می‌شد ولی الیزابت و چارلز، جنگ را بر رفاه همگانی اولویت دادند.

«هو پیل» اقتصاددان ارشد بانک مرکزی انگلستان اردیبهشت ۱۴۰۲ گفت که  تورم تا سال آینده میلادی سرسختانه بالا خواهد ماند و «مردم باید این واقعیت را بپذیرند که فقیرتر خواهند شد.»

این عضو ارشد بانک مرکزی انگلیس در اظهارات خود گفت: مردم انگلیس باید بپذیرند که وضعیت آنها بدتر شده است و از تلاش برای حفظ قدرت مخارج واقعی خود با افزایش قیمت‌ها، چه از طریق دستمزدهای بالاتر و چه از طریق انتقال هزینه‌ها به مشتریان و غیره، دست بردارند.[10]

این جمله مقام ارشد اقتصادی انگلیس با واکنش‌های بسیاری روبرو شد. روزنامه دیلی میل همین عبارت را تیتر جریده خود کرد و نوشت: وقتی مدیر بانکی با حقوق سالانه ۱۹۰ هزار پوند (معادل ۲۴۰ هزار دلار) به بقیه ما [مردم] می‌گوید که باید بپذیرید فقیرتر شدید!
 


[1]:https://www.rusi.org

[2]:dailymail.co.uk/news/article-2612640/UKs-72BILLION-bill-failed-wars-True-costs-operations-Cold-War-revealed.html

[3]:commonslibrary.parliament.uk/research-briefings/cbp-9477

[4]:england.shelter.org.uk/media/press_release/at_least_271000_people_are_homeless_in_england_today

[5]:bigissue.com/news/housing/almost-230000-households-are-experiencing-the-worst-forms-of-homelessness-this-christmas

[6]:thebureauinvestigates.com/stories/2018-05-24/hundred-homeless-people-have-died-no-one-is-asking-why

[7]:independent.co.uk/news/uk/home-news/homelessness-end-decade-billions-government-investment-crisis-charity-a8392146.html

[8]:dotic.ir/news/14042

[9]:bigissue.com/news/social-justice/food-poverty-in-the-uk-the-causes-figures-and-solutions

[10]:reuters.com/world/uk/boes-bailey-says-pills-comments-inflation-wages-were-wrong-2023-05-11

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول