اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت

چرایی استقبال از رابطه با مصر

رهبر معظم انقلاب خطاب به سلطان عمان فرمودند: «امیدواریم با گسترش ارتباطات دولت‌ها، امت اسلامی شوکت و عظمت خود را بازیابد و در کنار هم قرار گرفتن ظرفیت‌ها و امکانات کشور‌های اسلامی به نفع همه ملت‌ها، کشور‌ها و دولت‌های اسلامی باشد.»

به گزارش خبرگزاری فارس، یدالله جوانی در یادداشتی نوشت: رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار با آقای «هیثم بن‌طارق آل سعید» سلطان عمان و هیئت همراه، ضمن اشاره به روابط ریشه‌دار و خوب ایران و عمان، در پاسخ به اظهارات سلطان عمان مبنی بر تمایل مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران، تأکید کردند: «ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.»

 در این یادداشت کوتاه به چرایی استقبال از موضع دولت مصر مبنی بر برقراری رابطه مجدد با ایران به اختصار اشاره می‌شود. در سیاست خارجی جمهوری اسلامی، اصل بر رابطه با تمامی کشورها، ملت‌ها و دولت‌ها می‌باشد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران تنها با دو کشور رژیم صهیونیستی به دلیل جعلی، نامشروع و اشغالگر بودن و رژیم آفریقای جنوبی به دلیل نژادپرستی قطع رابطه کرد؛ اما با تمامی دیگر کشور‌ها رابطه خود را حفظ کرد. با این حال در سیاست خارجی جمهوری اسلامی، اولویت در برقراری رابطه با کشور‌های جهان اسلام است. هرچند دلیل اولویت‌دار بودن برقراری رابطه با کشور‌های اسلامی، بسیار روشن است، لکن به دلیل فراز و فرود‌ها و چالش‌های پدید آمده در سال‌های پس از انقلاب بین ایران و برخی از کشور‌های اسلامی، رویکرد‌های جدید در سیاست خارجی جمهوری اسلامی برای بهبود رابطه با کشورهایی چون عربستان سعودی و اینک استقبال از موضع دولت مصر برای برقراری رابطه مجدد با ایران، نیاز به توضیح و تشریح اهمیت و ضرورت برقراری این رابطه‌ها دارد.

 مهم‌ترین نکات توضیح‌دهنده و تشریح‌کننده درخصوص اهمیت و ضرورت بهبود هر چه سریع‌تر رابطه با کشورهایی، چون عربستان و مصر عبارت است از:

۱ ـ از آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی و اهداف راهبردی جمهوری اسلامی، اعتلای جهان اسلام و عزت‌بخشی به امت مسلمان است.

۲ ـ جهان اسلام در چند صد سال اخیر، در بدترین شرایط در حوزه‌های مختلف قرار داشته و عقب‌ماندگی از قافله پیشرفت، اختلافات و تنش‌های خشونت‌بار در میان بخش‌هایی از مسلمانان، جنگ‌ها میان برخی از کشور‌های اسلامی، چپاول و غارت منابع و ذخایر مسلمانان از سوی استعمارگران، تحقیر‌های پی‌درپی برخی از ملت‌ها، دولت‌ها و کشور‌های اسلامی از سوی مستکبران عالم و دولت‌های زورگو و قلدری، چون آمریکای جنایتکار و انگلیس خبیث و حاکم بودن فقر و فلاکت در برخی از کشورها، از نشانه‌های این شرایط بد و نامساعد است.

۳ ـ شرایط پیش‌گفته در جهان اسلام، در حالی است که مسلمانان به دلیل پیوستگی سرزمینی، موقعیت‌های جغرافیایی و ژئوپلتیکی، برخورداری از ذخایر و منابع عظیم خدادادی، پیشینه تمدنی و مهم‌تر از همه برخورداری از کامل‌ترین، جامع‌ترین و آخرین دین آسمانی، می‌بایست از بهترین شرایط برخوردار بوده و ضمن سرآمد دیگران از هر جهت شدن، الگویی برای دیگر ملت‌ها و پیروان ادیان دیگر باشند.

۴ ـ بررسی‌ها نشان می‌دهد، نفوذ یهودی‌ها در صدر اسلام و پس از آن نفوذ استعمارگران اروپایی در کشور‌های اسلامی در سده‌های اخیر، با رویکرد و سیاست تفرقه‌ بینداز و حکومت‌ کن، عامل اصلی پدیدایی مشکلات در جهان اسلام است.

۵ ـ حضرت امام خمینی (قدس‌الله نفسه زکیه)، با شناخت درست درد‌های جهان اسلام و دلایل و ریشه‌های این دردها، «وحدت امت اسلام» و «وحدت شیعه و سنی» را به عنوان راه‌حل اصلی حل مشکلات مسلمانان مورد توجه قرار داد. بر همین اساس در طول ۴۵ سال گذشته، جمهوری اسلامی همواره پرچم وحدت میان مسلمانان را در اهتزاز نگه داشته و به شکل‌های گوناگون برای تحقق این وحدت تلاش کرده است.

۶ ـ با توجه به موارد پیش‌گفته، هرچند به دلایلی میان جمهوری اسلامی و برخی از کشور‌های اسلامی اختلاف ایجاده شده و روابط قطع شده است؛ اما به محض پدید آمدن شرایط بهبود روابط، جمهوری اسلامی از آن استقبال کرده است. البته در هر نوع رابطه، جمهوری اسلامی بر اساس سه‌گانه عزت، حکمت و مصلحت اقدام می‌کند و در این میان، منافع ملی یک اصل حاکم است.

۷ ـ به طور قطع بهبود روابط یا از سرگیری رابطه میان ایران و کشور‌های مهم در جهان اسلام از قبیل عربستان سعودی و مصر، عصبانیت کشورهایی چون آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس را در پی خواهد داشت؛ چرا که آنان بازنده اصلی در این رابطه هستند.

۸ ـ با توجه به تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای، افول قدرت آمریکا و پدیدایی زمینه‌ها برای خروجش از منطقه، قدرت رو به گسترش جبهه مقاومت و شتاب‌گرفتن روند محوشدن رژیم کودک‌کش صهیونیستی از صفحه روزگار و همچنین واقعیت شیرین جا‌به‌جایی قدرت از غرب به شرق، بیش از هر زمان دیگر شرایط برای شکل‌دهی به تمدن نوین اسلامی در قرن بیست‌ویکم فراهم شده است.

۹ ـ به طور قطع، جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور مستقل با موقعیت راهبردی بی‌نظیر در جنوب‌غرب آسیا و برخورداری از نظام سیاسی مستقل و پیشرو برای اعتلای جهان اسلام، نقش اساسی و محوری در ساخت تمدن اسلامی دارد.

۱۰ ـ ساخت تمدن اسلامی پایدار، بدون وحدت شیعه و سنی و همگرایی میان دولت‌های کشور‌های اسلامی با موقعیت مهم و راهبردی ممکن نیست. در جهان اسلام، چهار کشور ایران، عربستان سعودی، ترکیه و مصر، به دلایل تاریخی و موقعیت جغرافیایی، در صورت همگراشدن، به سرعت می‌توانند مشکلات جهان اسلام را به حداقل رسانده، مقدمات اعتلای مسلمانان و عزت‌بخشی به امت اسلام و پدید آوردن تمدن اسلامی را فراهم سازند.

 آری، نکات ده‌گانه به اختصار توضیح می‌دهد که چرا رهبر حکیم انقلاب اسلامی که دلسوز ملت ایران و امت اسلام است، از موضع دولت مصر استقبال کردند.

معظم‌له در همین دیدار خطاب به سلطان عمان فرمودند: «امیدواریم با گسترش ارتباطات دولت‌ها، امت اسلامی شوکت و عظمت خود را بازیابد و در کنار هم قرار گرفتن ظرفیت‌ها و امکانات کشور‌های اسلامی به نفع همه ملت‌ها، کشور‌ها و دولت‌های اسلامی باشد.»

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول