اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  آداب زندگی

از نگاه امام خمینی (ره) زنان حق آزادی دارند؟! +فیلم

امام خمینی(ره) فرموده است: «اسلام با آزادی زن نه تنها موافق است بلکه خود پایه گذار آزادی زن در تمام ابعاد وجودی زن است.» در این گزارش به صراحت دیدگاه امام(ره)را در مورد آزادی برایتان شرح خواهیم داد.

از نگاه امام خمینی (ره) زنان حق آزادی دارند؟! +فیلم

گروه زندگی: «مردم که قیام کرده‌اند، آزادی می‌خواهند. فریادشان این است که ما‎ ‎‌آزادی می‌خواهیم و استقلال می‌خواهیم. این مردمی که آزادی و‎ ‎‌استقلال می‌خواهند، اینها وحشی نیستند. اینها متمدنند که آزادی‌‎ ‎‌و استقلال می‌خواهند. وحشی‌ها آن‌ها هستند که استقلال و آزادی را‎ ‎‌از اینها گرفته‌اند نه اینهایی که آزادی و استقلال را می‌خواهند.‎ ‎‌استقلال و آزادی دو تا چیزی است که همه بشر، از حقوق اولیه‌‎ ‎‌بشر است و همه بشر این را مُطالِب هستند. آنکه سلب می‌کند این‌‎ ‎‌را از مردم، آن وحشی است. 
آن کسی که این حق را می‌خواهد، آن‌‎ ‎‎‌متمدن است. ملت ایران ملت متمدن است، گرفتار دولت‌های‌‎ ‎‌وحشی شده است. بنابراین بر ما همه است که به اندازه قدرتمان، ‎ ‎‌هرکس هر مقدار قدرت دارد همراهی کند با ملت ایران. تبلیغ‌‎ ‎‌بکنید شما ‏[‏‏که‏‎ ‎‏]‏‌اینجا هستید به او؛ هر طور می‌توانید. جوان ها هر‎ ‎‌جا که هستید، در دانشگاه‌ها که هستید، جاهای دیگر هستید، ‎ ‎‌مسائل را برای اینها روشن کنید. اینها از بس تبلیغات سوء شده‌‎ ‎‌است، نمی‌توانند باور کنند که این ملت یک ملتی است که برای‌‎ ‎‌حق ایستاده است و ملت متمدنی است که در مقابل وحشی‌ها‎ ‎‌ایستاده است. آن‌ها می‌گویند اینها وحشی هستند! لکن اینها‎ ‎‌متمدنهایی هستند که در مقابل وحشی‌ها ایستاده اند.» 

چند سطری که خواندید، گزیده‌ای از فرمایشات امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی؛ از طرفدران و حامیان پر و پا قرص آزادی در بیست و هشتم آبان ماه سال ۵۷ است؛ در این گزارش سعی داریم، تعبیر امام خمینی به‌عنوان یک اسلام‌شناس بزرگ و شخصیّت برجسته‌ای که سالیان دراز برای آزادی ملت مسلمان ایران، سختی‌های فراوانی را به جان خرید، برایتان روایت کنیم.


امام خمینی(ره) از بنیان‌گذاران آزادی است.

*دیدگاه شفاف امام‌(ره) درباره آزادی

کلید‌واژه «آزادی»، مختص امروز یا دیروز نیست. بشر برای رسیدن به نوع مطلوب و حتی نامطلوب آزادی پیوسته از جانش مایه گذاشته است، اما در مقابل آن اندیشمندان تلاش کرده‌اند با ابزار قانون جلوی خودسری‌ها و بلندپروازی‌های نامشروع بشر را بگیرند و آن‌ها را در برابر تجاوزها پناه دهند.

اما تعریف امام خمینی (ره) از آزادی سیاسی و اجتماعی به صورت واضح و روشن این است که می‌فرماید: «آزادی یک مسئله‌ای نیست که تعریف داشته باشد. مردم عقیده‌شان آزاد است. کسی الزامشان نمی‌کند که شما باید حتماً این عقیده را داشته باشید. کسی الزام به شما نمی‌کند که حتماً باید این راه را بروید. کسی الزام به شما نمی‌کند که باید این را انتخاب کنی. کسی الزامتان نمی‌کند که در کجا مسکن داشته باشی، یا در آنجا چه شغلی را انتخاب کنی، آزادی یک چیز واضحی است.»
رهبر کبیر انقلاب اسلامی همچنین در جای دیگر بدون صراحت می‌فرماید: «اختناق در اسلام نیست؛ آزادی است در اسلام برای همه طبقات: ‎ ‎‌برای زن، برای مرد، برای سفید، برای سیاه، برای همه. مردم از‎ ‎‌این به بعد باید از خودشان بترسند نه از حکومت؛ از خودشان‌‎ ‎‌بترسند که مبادا خلاف بکنند. حکومت عدل ‏[‏‏از‏‏]‏ خلاف‌ها‎ ‎‌جلوگیری می‌کند، جزا می‌دهد. علاوه بر این امام(ره) در جای دیگر هم آزادی که اسلام در آن نباشد را نهی کرده است و می‌فرماید: « ما آزادی‌‎ ‎‌که در پناه اسلام است، استقلالی که در پناه اسلام است، ما‎ ‎‌می خواهیم. ما آزادی و استقلال بی‌اسلام به چه دردمان‌‎ ‎‌می خورد؟ 

 

امام خمینی(ره) فرمود: «آزادی که از غرب دیکته شده است، برای به فساد کشیده شدن جوانان ماست.»

*  امام خمینی: زنان حق آزادی دارند!

کلید واژه‌ای دیگری که شاید در چند ماه گذشته بیشتر از هر زمان دیگری از آن یاد شده است، «آزادی زنان» یا همان شعار معروف «زن، زندگی، آزادی» است که برخی افراد ندانسته به آن دامن زدند. در حقیقت برخی از معاندان هم با خراب کردن و تحریف معنای اصلی و دقیق و پاک «آزادی» سعی کردند، دین و اصل نظام اسلامی را مخالف آزادی نشان دهد. درحالی که انقلاب اسلامی خود، از پایه‌‌گذاران اصلی آزادی به ویژه آزادی زنان است.
اما امام خمینی (ره) در تعریف آزادی زنان می‌فرمایند: «امروز زنان در جمهوری اسلامی، همدوش مردان در تلاش سازندگی خود و کشور هستند و این است معنای آزادی زنان و آزادی مردان، نه آنچه در زمان شاه مخلوع گفته می‌شد.» و در جای دیگر می‌فرمایند: «شما بانوانِ چند سال پیش از این نیستید، شما امروز خودتان در سرنوشت خودتان دخالت می‌کنید؛ خودتان مسائل سیاسی را طرح می‌کنید و از دولت می‌خواهید؛ این است معنای آزادی. »

امام همچنین به ملت توصیه می‌کنند: «از جوانان، دختران و پسران می‌خواهم که استقلال و آزادی و ارزش‌های انسانی را، ولو با تحمل زحمت و رنج، فدای تجملات و عشرت‌ها و بی‌بند و باریها و حضور در مراکز فحشا که از طرف غرب و عمال بی‌وطن به شما عرضه می‌شود، نکنند.» ملاحظه می‌کنید که امام بیش از هر شخص دیگری به آزادی آن هم آزادی بانوان تاکید داشته است. اما نه آزادی تحریف شده و دستکاری شده. 

* زن، زندگی، آزادی؛ شعاری که امام پیش از این‌ها پایبندش بود!

یکی از دلایل و دستاوردهای‌ بزرگ انقلاب اسلامی توجه و رسیدن به حرمتی است که امروز بانوان از آن برخوردارند. تا پیش از انقلاب «زن» ابزار سوداگری و برهنگی روی جلد زن‌روز و یا اجیر هرزگی مقامات در جشن‌ها و میهمانی‌های تجملاتی بود. مانند یک ابزار تزئینی که هرکسی اجازه داشت از زیبایی‌ آن نهایت استفاده را ببرد و در نهایت وقتی از آن سیر شد، در گوشه‌ و کناری رها یا حتی پرتش کند. بدون اینکه شکستنش برایشان اهمیتی داشته باشد. اما امام(ره) بود که تاکید کرد: « زن مبدا خیرات و کمالات است». این درحالی است که معاندانی که از همان ابتدای پا گرفتن این نظام چشم دیدن آن را نداشتند و سعی کردند از گذشت زمان و فراموشی برخی از مردم استفاده کنند و دروغ را به جای حقیقت به خورد مردم دهند.

«انسیه خزعلی» معاون زنان و خانواده دولت سیزدهم، با تاکید بر اینکه مفهوم حقیقی «زن، زندگی، آزادی» در انقلاب اسلامی نهادینه شد و «زن، زندگی، آزادی» شعار اسلام و شعار انقلاب اسلامی است، می‌‌گوید: « مقام معظم رهبری می‌فرمایند؛ زن هوای تنفس است. زن زندگی می‌بخشد و تعبیر ایشان آن است که زن باید از مردسالاری غربی آزاد شود تا هویت او به درستی تبیین شود.» در اینجا به خوبی به تحریفی که معاندان رندانه به آن تمسک جوییدند، پی می‌بریم. 

علاوه بر این امام (ره) هنگامی که در نوفل نوشاتو فرانسه بودند، قبل از پیروزی انقلاب، مصاحبه‌هایی با خبرگزاری‌های غربی داشتند که در آن به خوبی به معنای دقیق و شفاف آزادی که حق مسلم بانوان است، اشاره می‌کند. در چهارم اردیبهشت‌ماه سال ۵۷ یک خبرنگار روزنامه فرانسوی لوموند در خصوص جایگاه زنان از امام می‌پرسد. امام می‌فرماید: «اسلام هیچ گاه مخالف آزادی آنان نبوده است. برعکس اسلام با مفهوم زن به عنوان شیء مخالفت کرده است و شرافت و حیثیت او را به وی باز داده است. زن مساوی مرد است. زن مانند مرد آزاد است که سرنوشت و فعالیت‌های خود را انتخاب کند؛ اما رژیم شاه است که با غرق کردن آن‌ها در امور خلاف اخلاق، می‌کوشد تا مانع آن شود که زنان آزاد باشند. اسلام شدیداً معترض به این امر است.» 

همچنین بیستم دی ماه سال ۵۷ خبرنگار رادیو - تلویزیون لوکزامبورگ از امام سوال می‌کند: آیا حکومت اسلامی حکومتی قهقراگرا نیست؟ شاه می‌خواهد یک کشور مدرن برقرار کند؛ کشورهای عربی نیز به دنبال پیشرفت هستند؛ ولی اسلام با تغییرات اجتماعی مثل آزادی زنان مخالف است. نظر شما در این باره چیست؟
امام می‌فرماید: «دولت شاه با رشد اجتماعی ما مخالف بود و تمام آزادی و استقلال کشور ما را از دست داده بود. دولت اسلامی قهقراگرا نیست و با همه مظاهر تمدن موافق است مگر آنچه که به آسایش ملت لطمه وارد آورد و با عفت عمومی ملت منافات داشته باشد. اسلام با آزادی زن نه تنها موافق است بلکه خود پایه گذار آزادی زن در تمام ابعاد وجودی زن است.» امام حقیقتا به این مطلب یقین داشت و سفارش شدید هم می‌کرد. 

* معنای آزادی را فراموش نکنید!

در پانزدهم اسفندماه سال ۵۷ که سه هفته از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، امام می‌فرماید: «زن باید شجاع باشد. زن باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کند. زن آدم ساز است.» یا در جایی دیگر می‌فرماید: «قرآن انسان ساز است و زن آدم ساز است.» این بدان معناست که امام (ه) مقام زن را خیلی بزرگ می‌بیند و از طرفی هم او را متعهد می‌بیند. همچنین در جای دیگری می‌گویند: «آزادی در حدود اسلام است، در حدود قانون است؛ تخلف از قانون نشود به خیال اینکه آزادی است.» 

همچنین از دیگر جملاتی که از امام بر آزادی تاکید می‌شوید، اینکه می‌فرماید: «در هر مملکتی آزادی در حدود قوانین آن مملکت است. مردم آزاد نیستند که قانون را بشکنند، معنی آزادی این نیست که هر کس بر خلاف قوانین ملت هر چه دلخواهش باشد، بگوید. قوانین ایران قوانین اسلام است. قوانین اسلام را باید ملاحظه کرد، در چهارچوب قوانین اسلام، در چهارچوب قانون اساسی، بیان آزاد و بحث آزاد است.» این‌ها همه و همه نکات روشن و ملموسی است که به خوبی بر توجه به آزادی زنان در چارچوب اسلام و تاکید موکد بنیانگذار این نظام صحه می‌‌گذارد.


«بند-م» وصیت‌نامه امام خمینی(ره)

*چراغ راهنمایی برای نسل امروز

در بند میم وصیت نامه‌ امام که در حکم دفترچه راهنمایی برای نسل‌های بعدی است و  آسیب‌ها و خطرات و راه‌های پیشگیری را بیان کرده،  آمده است؛«باید همه بدانیم که آزادی به شکل غربی آن، که موجب تباهی جوانان و دختران و پسران می‌شود، از نظر اسلام و عقل محکوم است. و تبلیغات و مقالات و سخنرانی‌ها و کتب و مجلات برخلاف اسلام و عفت عمومی و مصالح کشور حرام است.

 

بخش هایی از بند میم وصیت نامه امام خمینی )

 

و بر همه ما و همه مسلمانان جلوگیری از آن‌ها واجب است و از آزادی‌های مخرب باید جلوگیری شود و از آنچه در نظر شرع حرام و آنچه برخلاف مسیر ملت و کشور اسلامی و مخالف با حیثیت جمهوری اسلامی است، به طور قاطع اگر جلوگیری نشود، همه مسئول می‌باشند و مردم و جوانان حزب‌اللهی اگر برخورد به یکی از امور مذکور نمودند به دستگاههای مربوطه رجوع کنند و اگر آنان کوتاهی نمودند، خودشان مکلف به جلوگیری هستند. خداوند تعالی مددکار همه باشد.» 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول