اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

گزینه مخالفان برای ریاست‌جمهوری لبنان کیست؟

احزاب مخالف در لبنان اعلام کردند که از «جهاد ازعور»، وزیر سابق دارایی این کشور برای تصدی جایگاه ریاست‌جمهوری حمایت می‌کنند.

گزینه مخالفان برای ریاست‌جمهوری لبنان کیست؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، احزاب مخالف در لبنان در واکنش اعتراضی به معرفی «سلیمان فرنجیه»، رئیس حزب «المرده»، به عنوان نامزد حزب الله و جنبش امل [به ریاست «نبیه بری»، رئیس پارلمان] برای ریاست جمهوری این کشور تشکیل جلسه دادند.

پایگاه خبری «العربی الجدید» در گزارشی در این باره نوشت: احزاب مخالف در این جلسه حمایت خود را از نامزدی «جهاد ازعور»، وزیر سابق دارایی لبنان اعلام کردند؛ و این حمایت پس از آن اعلام شده که جنبش میهنی آزاد به رهبری «جبران باسیل»، هم موافقت کرده است.

این پایگاه در ادامه نوشت: اکنون توجه‌ها به موضع خود جهاد ازعور درباره کاندیدشدنش برای این جایگاه معطوف شده است؛ زیرا او در بیش از یک بار تأیید کرده بود که نمی‌خواهد کاندیدِ چالش و رویارویی و یا مهره سوخته برای برنامه ریاست جمهوری باشد. به خصوص که ازعور در عرصه سیاسی لبنان تازه وارد نیست و یکی از وجوه قدرت و نظام سنتی این کشور محسوب می‌شود.

العربی الجدید درباره معرفی کاندید مخالفان می‌نویسد: ازعور که در سال ۱۹۶۶ به دنیا آمده است، دارای یک مقام ارشد در صندوق بین‌المللی پول است و در آنجا بر کار این صندوق در خاورمیانه، شمال آفریقا، آسیای مرکزی و قفقاز نظارت می‌کند. از آن‌جایی که لبنان با بحران شدید اقتصادی مواجه است، مخالفان گرفتن وام و تسهیلات از نهادهای مالی جهانی را بهترین راه مواجهه با چالش‌ها می‌دانند؛ این طرح مخالفانی نیز دارد.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: کاندید مخالفان برای ریاست‌جمهوری لبنان، برادرزاده «جان عبید» است که نام او نیز برای تصدی این جایگاه مطرح بود؛ او از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ در دولت «فواد سنیوره» به عنوان وزیر امورمالی فعالیت کرده بود. نام او با پرونده‌های معروفی همچون پرداخت ۱۱ میلیارد دلاری و سیاست‌های مالیاتی که از برجسته‌ترین دلایل بحران اقتصادی شدید کنونی لبنان به شمار می‌روند، گره خورده است.

پایگاه العربی الجدید درباره جزئیات و تاثیرات سیاست‌های عبید نوشت: در زمان وزارت او، مالیات‌های غیرمستقیمی اعمال شد که هدف آن‌ تحت فشار قراردادن فقرا و افراد با درآمد محدود بود؛ سیاستی که در آن زمان اعتراضات زیادی را در خیابان‌های لبنان برانگیخت و موجب عدم رضایت مردم شد.

در بخش دیگری از گزارش العربی الجدید آمده است: ازعور در دوره قبل از کار خود به عنوان وزیر دارایی و دوره پس از آن، چندین سِمَت هم در بخش خصوصی داشت؛ از جمله کار او در شرکت‌های مک کینزی و بوز. او در زمانی که معاون رئیس جمهور و مشاور ارشد اجرایی دولت بود، قبل از پیوستن به صندوق بین‌المللی پول در مارس ۲۰۱۷، یکی از شرکا و اعضای هیأت مدیره شرکت مشاوره و سرمایه گذاری «اینفینیتی پارتنز» بود و مدتی هم سِمت مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد در وزارت دارایی را بر عهده داشت.

سلیمان فرنجیه، کاندید مورد حمایت مقاومت لبنان نیز از روزهای ابتدایی مطرح شدنش برای ریاست جمهوری لبنان تاکنون تصریح کرده که «پست ریاست‌جمهوری را از هیچ‌کس گدایی نخواهم کرد».

فرنجیه که به صراحت و شفافیت در اتخاذ مواضعش در میان مقامات لبنانی معروف است، بارها به حمایت ضمنی‌اش از مقاومت حزب‌الله و عدم تاثیرگذاری منفی این جنبش بروضعیت کشورش تاکید کرده بود.

او حتی اخیراً طی گفت‌وگوی تلویزیونی از سفرهای مستمرش به دمشق و دیدار با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه خبر داده و گفته بود: «من عرب و موافق همزیستی هستم. موضع من در قبال مقاومت و سوریه و .. همان است که از ابتدا بوده، من نه پشت سر کسی راه می روم و نه جلوی کسی».

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول