اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

سفر امیرعبداللهیان به کیپ تاون برای شرکت در نشست وزرای خارجه بریکس

وزیر امورخارجه با اشاره به سفرش به کیپ تاون برای شرکت در نشست وزرای خارجه گروه بریکس گفت: حضور فعال در مجامع بین‌المللی یکی از گام‌های دکترین سیاست‌ خارجی متوازن دولت است.

سفر امیرعبداللهیان به کیپ تاون برای شرکت در نشست وزرای خارجه بریکس

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، ‏نشست وزرای خارجه گروه بریکس قرار است روز جمعه ۱۲ خرداد ماه در کیپ تاون آفریقای جنوبی برگزار شود، در همین خصوص حسین امیرعبداللهیان در توئیتی در این باره نوشت: برای شرکت در اجلاس وزرای خارجه گروه بریکس (چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی) به اضافه ایران و عربستان عازم کیپ‌تاون در آفریقای‌ جنوبی هستم.

وی افزود: بریکس نمایانگر نیمی از جمعیت دنیا است که حدود یک‌ پنجم از اقتصاد جهان را نمایندگی می‌کند.

وزیر خارجه اضافه کرد: حضور فعال در مجامع بین‌المللی یکی از گام‌های دکترین سیاست‌ خارجی متوازن دولت است.

به گزارش فارس، مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه پیش از این با اعلام حضور امیرعبداللهیان در نشست آتی بریکس در آفریقای جنوبی گفت: فضا در کشورهای عضو بریکس برای صدور خدمات فنی ـ مهندسی بسیار باز است و می‌توانیم در این زمینه فعالیت کنیم.

نشست وزرای خارجه گروه بریکس قرار است فردا (پنجشنبه) اول ژوئن ۱۱ خرداد ماه در شهر کیپ‌تاون آفریقای جنوبی برگزار شود.

سازوکار بریکس (BRICS) شامل پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. برای نخستین بار وزرای امور خارجه چین، هند، برزیل و روسیه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ با هم دیدار کردند و نخستین نشست رسمی سران این گروه در سال ۲۰۰۹ در روسیه برگزار شد. آفریقای جنوبی هم در سال ۲۰۱۰ به شورای تجاری این گروه پیوست و ریاست این گروه در سال ۲۰۲۳ را نیز بر عهده‌ دارد. در سالی که گذشت الجزایر، آرژانتین، مصر، اندونزی، ایران، نیجریه، عربستان سعودی، ترکیه و امارات عربی متحده تمایل خود را برای پیوستن به بریکس اعلام کردند.

در دوران ریاست چین بر بریکس در سال ۲۰۲۲ رئیس جمهور چین از آیت‌الله رئیسی برای شرکت در این نشست دعوت کرد که بر این اساس رئیس جمهور در این نشست شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت. پیش از این سعید خطیب‌زاده سخنگوی سابق دستگاه دیپلماسی از ارسال درخواست عضویت ایران در بریکس از سوی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه خبر داده بود. 

«آنیل سوکلال» نماینده آفریقای جنوبی در این گروه پیش از این گفته بود: «آنچه که مورد بحث قرار خواهد گرفت گسترش بریکس است. ۱۳ کشور به طور رسمی درخواست پیوستن به آن را داده و ۶ کشور دیگر به طور غیر رسمی درخواست کرده‌اند. ما هر روز درخواست‌هایی دریافت می‌کنیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول