اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان به کیپ تاون رفت

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست وزرای خارجه گروه بریکس به کیپ تاون سفر کرد.

امیرعبداللهیان به کیپ تاون رفت

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه به منظور شرکت در اجلاس وزرای خارجه کشورهای دوست گروه بریکس، ساعاتی قبل تهران را به مقصد کیپ تاون در آفریقای جنوبی ترک کرد.

وزیر امور خارجه علاوه بر‌ مشارکت در نشست مشترک وزرای خارجه کشورهای عضو گروه بریکس و کشورهای دوست بریکس، با وزیر خارجه کشور میزبان و نیز تعدادی از وزرای امور خارجه کشورهای شرکت کننده در این نشست به صورت دوجانبه دیدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل نظر خواهد کرد.

‏نشست وزرای خارجه گروه بریکس قرار است روز جمعه ۱۲ خرداد ماه در کیپ تاون آفریقای جنوبی برگزار شود، در همین خصوص حسین امیرعبداللهیان در توئیتی در این باره نوشت: برای شرکت در اجلاس وزرای خارجه گروه بریکس (چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی) به اضافه ایران و عربستان عازم کیپ‌تاون در آفریقای‌ جنوبی هستم.

وی افزود: بریکس نمایانگر نیمی از جمعیت دنیا است که حدود یک‌ پنجم از اقتصاد جهان را نمایندگی می‌کند.

وزیر خارجه اضافه کرد: حضور فعال در مجامع بین‌المللی یکی از گام‌های دکترین سیاست‌ خارجی متوازن دولت است.

سازوکار بریکس (BRICS) شامل پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. برای نخستین بار وزرای امور خارجه چین، هند، برزیل و روسیه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ با هم دیدار کردند و نخستین نشست رسمی سران این گروه در سال ۲۰۰۹ در روسیه برگزار شد. آفریقای جنوبی هم در سال ۲۰۱۰ به شورای تجاری این گروه پیوست و ریاست این گروه در سال ۲۰۲۳ را نیز بر عهده‌ دارد. در سالی که گذشت الجزایر، آرژانتین، مصر، اندونزی، ایران، نیجریه، عربستان سعودی، ترکیه و امارات عربی متحده تمایل خود را برای پیوستن به بریکس اعلام کردند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول