اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

دستاوردهای سفر یک روزه رئیس مجلس به خراسان‌شمالی چه بود؟

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، هفته گذشته در سفری یک‌روزه به خراسان‌شمالی سفر کرد و از پروژه‌ها و بخش‌های مختلف استان بازدید داشت. حضور در شهرک صنعتی شیروان، شرکت در یادواره شهدای شهرستان اسفراین، حضور در کارخانه آلومینای جاجرم، بازدید از کارخانه متروکه سیمان سمنگان ازجمله برنامه‌های قالیباف در این سفر یک‌روزه بود.

دستاوردهای سفر یک روزه رئیس مجلس به خراسان‌شمالی چه بود؟

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، انسیه حاتمی؛ در دو سال اخیر و پس از تغییراتی که در سطح تمام قوا شکل گرفت تمام استان‌های کشور برخلاف گذشته شاهد حضور رؤسای قوا در شهرها و نقاط مختلف خود هستند، خراسان‌شمالی نیز از این موضوع بی‌بهره نبوده و در یک سال گذشته، شاهد حضور سران هر سه قوه بوده که هر یک به‌نوعی پیگیری‌هایی را برای پیشرفت این استان محروم داشته‌اند.

طی سفر رئیس جمهور در تیرماه سال گذشته مصوبات از جمله انتقال پساب پتروشیمی، تکمیل محور بجنورد به گلستان و ۸۸۰ طرح در حوزه‌های گردشگری، کشاورزی، صنعت و معدن و تجارت و حوزه بهزیستی در استان به تصویب رسید و طبق دستور رئیس جمهور نظارت بر پیشرفت این مصوبات در دستور کار همه مسئولان قرار گرفت.

بعد از سفر غیرمنتظره رئیس قوه قضاییه به خراسان‌شمالی برای بررسی مصوبات مربوط به حوزه دستگاه قضا که منجر به سرکشی از زندان مرکزی بجنورد و بخش‌های مختلف این ندامتگاه، بازدید از دادسرای عمومی و انقلاب بجنورد، دیدار با جمعی از دانشجویان دانشگاه بجنورد و دیدار صمیمی در مسجد با اقشار مختلف مردم شد، اینبار استان گنجینه فرهنگ‌ها و رنگین کمان اقوام در سفری یک روزه میزبان رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف شد.

هفته گذشته محمدرضا حسین نژاد، استاندار خراسان‌شمالی از سفر یک روزه رئیس مجلس در تاریخ دهم خرداد ماه برای بررسی از نزدیک مسائل و مشکلات استان خبر داد و گفت‌وگو با صنعتگران، کشاورزان، دامداران و اقشار مختلف مردم شیروان، شرکت در یادواره شهدای شهرستان اسفراین، بازدید از کارخانه آلومینای شهرستان جاجرم، بازدید از برخی پروژه‌های صنعتی ناتمام مثل کارخانه راکد سیمان سمنگان و دیدار با نخبگان استان را از جمله برنامه‌های این سفر معرفی کرد.

ترکمنستان آماده توسعه روابط تجاری با ایران از طریق خراسان‌ شمالی است

صبح روز چهارشنبه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی وارد فرودگاه شهدای بجنورد شد و در بدو ورود به استان در گفت‌وگو با خبرنگاران حاضر اظهار کرد: خراسان‌شمالی در بخش کشاورزی، دامپروری، گردشگری، معادن و صنایع دارای ظرفیت‌های زیادی است که باید این پتانسیل به بهره‌وری مناسب برسد.

وی با بیان اینکه خراسان‌شمالی مرزی طولانی و نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر با کشور همسایه و دوست ترکمنستان دارد، گفت: باید از این فرصت در جهت توسعه اقتصادی استفاده شود.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: پیرو بازدیدهای نظارتی مجلس شورای اسلامی قصد داریم تا در این سفر طرح‌های نیمه تمام و پیش بینی برای اتمام این طرح‌ها بررسی شود.

وی در ادامه اظهار داشت: اولویت بندی کردن طرح‌های اقتصادی را در آستانه برنامه توسعه هفتم در دستور کار قرار می‌دهیم.

قالیباف بیان کرد: روز گذشته با رئیس مجلس خلق مصلحتی ترکمنستان دیداری داشتم که بر توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین خراسان‌شمالی و این کشور تاکید شد و ترکمنستان نیز این آمادگی را دارد، بنابراین شرایط برای این روابط فراهم است.

پیگیر بازگشایی بازارچه مرزی در خراسان‌شمالی هستیم

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از ورود به استان در آغاز برنامه‌های خود به شیروان سفر کرده و در همایش صنعتگران، کارآفرینان، کشاورزان و دامداران خراسان‌شمالی در شهرک صنعتی شیروان حاضر شد و در جمع آنان اظهار کرد: کارآفرینان نیروهای نوآور، خلاق و جوان هستند که باید با یک نگاه و رویکرد دقیق و نگرش بلند در مسیر جنگ اقتصادی که پا به میدان گذاشته‌اند، پیش روند.

وی گفت: یکی از مشکلات بزرگ اقتصاد ما، رانتی بودن تولید است، رانت اگر هدفمند، کاهنده و مشروط نباشد تولید را منهدم می کند، نمونه روشن آن صنعت خودرو کشور است که قطعه ساز، کارخانه، مصرف کننده و دولت همه باهم ناراضی هستند، این چه کاری است اصرار به انجام کاری داریم که همه ناراحتیم از آن.

قالیباف تصریح کرد: الزاما هر رانتی به تولید مفید نیست اما گاه اگر کمک دقیق و هدفمند به تولید نشود  کار پیش نمی رود، در ادبیات اقتصادی می شود گفت که ما برای تولید نیازمند تجهیز منابع هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اقداماتی که در سال ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی در بحث اشتغال انجام شد، منجر به رضایت نسبی شده بود ولی در سال ۱۴۰۱ به دلیل برخی مسائل تبصره ۱۸  اشتغال و تولید در حد صفر بود.

این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال رشد تولید و مهار تورم هستیم، لازم است تجهیز منابع انجام دهیم، زیرا رشد تولید فقط از این راه حاصل می‌شود.

قالیباف در خصوص مسئله مهم انتقال آب سردآب‌سرانی به شهرهای استان نیز بیان کرد: همه باید بسیج شویم تا آب شرب، کشاورزی و صنعت را تأمین کنیم و مجدانه پیگیریم تا در مرحله اول آب‌سرانی به سد بارزو برسد و از آن محل تقسیم شود.

قالیباف به مذاکرات و تمهیدات انجام‌شده در خصوص بازارچه مرزی ترکمنستان اشاره کرد و گفت: درصدد هستیم تا به‌زودی بحث صادرات از استان محروم خراسان‌شمالی را انجام شود تا گره از مشکلات اقتصادی این استان باز شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود در خصوص رشد تولیدات کشور اظهار کرد: اگر قطعی گاز در زمستان و قطعی برق در تابستان رخ ندهد تولید کشور بدون انجام کاری ۲۵ درصد رشد می‌کند، برای این رشد باید صرفه جویی با سیاست دیگری انجام شود تا صنعت، مردم و کشور از آن منفعت ببرند.

استفاده از ظرفیت جوانان برای متحول کردن اقتصاد ضروری است

در ادامه رییس مجلس شورای اسلامی ظهر روز چهارشنبه به اسفراین رفت و در آیین یادواره شهدای این شهرستان اظهار کرد: بزرگترین درسی که می‌توان از شهدا و دوران مقدس گرفت، حرکت بر مدار عقلانیت، معنویت و عدالت است.

وی گفت: همه مردم ایران و مردم خطه خراسان در هشت سال دفاع مقدس در میدان جنگ افتخارآفرینی‌های بزرگی کردند و در دفاع از سرزمین اسلامی، انقلاب و امنیت  کم نگذاشتند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: امروز بسیاری از جوانان شاید تصاویری از شهدا را می‌بینند اما نتوانسته‌ایم افتخارات این شهدا را برای آن‌ها بازگو کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز با مشکلات اقتصادی مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: جنگ ترکیبی، جنگ شناختی و رسانه‌ای دشمنان برای کشور و مردم چالش‌های زیادی ایجاد کرده است.

قالیباف در ادامه گفت: به عنوان یک راوی جنگ می‌گویم چالش و دردسرهایی که در دوران جنگ و دهه ۶۰‌ با آن  مواجه بودیم به طور حتم بیشتر از زمان کنونی بود.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رزمندگان و شهدا برای دفاع از ارزش‌های دین خدا حرکت کردند،  وجود سنت‌های الهی بستر پیروزی را فراهم کرد چون تجهیزات و امکانات لازم در زمان جنگ تحمیلی را نداشتیم.

قالیباف اظهار داشت: فرهنگ و باور توانستن تا جایی اشاعه پیدا کرد که امروز جزو ده قدرت برتر هستیم.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌ها باید تبدیل ثروت شوند، گفت: با تمام سختی‌ها و فشارهای دشمنان و تحریم‌های بی قاعده باید روش‌های تبدیل سرمایه به ثروت را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت و نیروی جوانان باید به حداکثر برسد چراکه جمعیت ما رو به پیری است و ضروریست فرصت را در اختیار جوانان تحصیل کرده و مردم قرار دهیم تا اقتصاد را متحول کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بهره‌مندی از خرد جمعی نیز در تحول اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود و هدف ما باید به نفع رساندن بیشتر به مردم و طبقه محروم جامعه باشد.

محمدباقر قالیباف پس از یادواره شهدای شهرستان اسفراین، با حضور در میان مردم به گفت‌وگوی رودررو با آن‌ها پرداخت.

طرح «واسطه سنگین آلومینا ایران» در جاجرم افتتاح شد

محمد باقر قالیباف در ادامه سفر خود با حضور در کارخانه آلومینا جاجرم ضمن بازدید از کارخانه شمش، طرح واسطه سنگین آلومینا جاجرم را افتتاح کرد.

این پروژه در سال ۱۴۰۰ آغاز شد و در ۲۴ ماه به بهره برداری رسیده است؛ برای این پروژه ۸۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد اما در این زمینه ۱۱۵ میلیارد تومان اعتبار جذب شد.

شایان ذکر است در این پروژه تمامی مراحل مطالعات، طراحی پایه مهندسی و اجرا توسط شرکت دانش بنیان و متخصصین داخلی با همکاری تیم کارشناسی شرکت آلومینا ایران به انجام رسیده است.

از دستاوردهای این پروژه می‌توان به کاهش میزان مصرف سود سوزآور، کاهش میزان نمک کربنات سدیم در گردش فرایند، کاهش میزان رسوبات واحد انحلال و کاهش میزان غبار واحدهای عملیاتی اشاره کرد.

گفتنی است به لحاظ فنی،کارخانه با بوکسیت عیار بالای ۳.۷ کار می کند و با راه‌اندازی این طرح این امکان به وجود آمده که بوکسیت‌های با عیار زیر ۳.۷ نیز ضمن افزایش عیار به عنوان خوراک کارخانه مورد استفاده واقع شوند که یکی از دستاوردهای مهم تیم فنی کارخانه آلومینا محسوب می‌شود. 

بازدید از کاخانه سیمان سمنگان مانه‌وسملقان

پس از انتشار گزارش تصویری از کارخانه سیمان سمنگان شهرستان مانه و سملقان، بازدید از این پروژه راکد در برنامه‌های قالیباف نیز قرار گرفت تا شاید گرهی از این پروژه ۱۹ ساله باز شود.

پروژه‌ای که شاید پس از این مدت زمان اولین باری است که شاید یکی از مسئولان رده بالا کشور است.

شناخت نظام مسائل کشور یکی از نقاط قوت مجلس انقلابی است

عصر روز چهارشنبه رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست فرزندان شاهد و ایثارگران خراسا‌ن‌شمالی حضور پیدا کرد و گفت: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر یکی از نقاط قوت مجلس را داشتن هدف، برنامه و شناخت نظام مسائل کشور بیان فرمودند.

این مقام مسئول افزود: با همه وجود وظیفه داریم تا مشکلات کشور و این استان را رفع کنیم.

وی ادامه داد: در مجلس انقلابی این وظیفه ما است که عدالت را برقرار کنیم.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: خراسان‌شمالی ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد که البته در برخی موارد مغفول مانده است.

رییس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: ما در مقابل همه کشور وظیفه داریم و باید برای همه کشور تلاش کنیم.

قالیباف گفت: مهمترین موضوع خراسان‌شمالی موضوع آب است و اگر پیشتر این مشکل حل شده بود هزینه بسیار کمتری نیاز داشت.

وی تصریح کرد: حل مشکل آب باعث حل مشکل دامپروری، کشاورزی و صنعت و در نتیجه و باعث رشد اقتصادی این خطه خواهد شد.

قالیباف بیان داشت: مشکلات استان باید اهم و مهم شوند و مهمترین مشکلات را پیگیری کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: خطری که همه ما مخصوصا مسئولین را تهدید می‌کند این است که به جای اینکه میراث‌دار شهدا باشیم، خدای ناکرده میراث خوار آن‌ها باشیم.

وی گفت: حل مشکلات کشور فقط با فرهنگ دفاع مقدس مقدور است.

محمدباقر قالیباف همچنین در منزل شهید محمدمهدی احمدی در بجنورد حاضر و در دیداری صمیمانه به پدر و مادر و سایر اعضای خانواده معزز شهید تسلیت گفت.

وی در این دیدار تأکید کرد: وظیفه خود می‌دانستم در منزل شهید حاضر شوم و به مقام شامخ این شهید عزیز ادای احترام کنم.

رئیس مجلس در این دیدار با اشاره به نحوه شهادت شهید محمدمهدی احمدی، گفت: فرزند دلبند شما در حراست از یکی از حساس‌ترین نقاط مرزی کشور با شهامت تا آخر ایستادگی کرد و عزتمندانه به شهادت رسید.

برای اتمام پروژه‌ها باید به سمت مولدسازی حرکت کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی در شامگاه روز چهارشنبه و در ساعات پایانی سفر خود در شورای اداری خراسان‌شمالی اظهار کرد: نوع نگاه همه ما باید به حل مسائل تبدیل شود، مهمترین چالش استان این است که در ۱۸ سال عمر خراسان‌شمالی ۱۳ استاندار داشته است.

وی گفت: هر اقدامی که قرار است انجام شود باید با هماهنگی و هم‌جهتی باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر کار به معنای واقعی انجام شود، کار هم به ما امکانات می‌دهد و هم اختیار می‌دهد.

وی ادامه داد: اینکه ما منتظر بمانیم که پول و اختیار داده شود تا کاری پیش رود، آن فعالیت کار نیست.

قالیباف ادامه داد: مشکلات قابل حل است و این توان در دولت و مجلس وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برنامه هفتم باید به صورت مسئاله محور بررسی شود.

وی ادامه داد: زمانی که همه مسائل را با هم درخواست می‌کنیم هیچ‌یک راه به جایی نمی‌رساند.

قالیباف با اشاره به اینکه باید به سمت مولد سازی حرکت شود، بیان داشت: با مولدسازی می‌توان به اندازه کل بودجه یک استان کار راه انداخت و پروژه‌ها را پیش برد.

تو یکی نه‌ای هزاری تو چراغ خود برافروز!

خراسان‌شمالی به عنوان استانی محروم ولی در جهت پیشرفت، قطعا خلاها و زمینه‌های کار فراوانی دارد، اما طبق گفته رئیس مجلس و تاکید وی رسیدگی به ضروری‌ترین مشکلات آن از جمله خطر کم آبی استان باید هرچه سریع‌تر با اقدامی جهادی و دلسوزانه پیگیری شود و اولویت نمایندگان آن باشد و سپس به مسائلی که درجه‌های ضرورت بعدی را دارند پرداخته شود.

قطعا رفع هرگونه مشکلی در استان تنها به سفرهای مسئولین و بودجه وابسته نبوده و همت و روحیه جهادی مسئولان استانی و تمام کسانی که می‌توانند در این مسیر تاثیرگذار باشند، ولو هر چند کوچک را می طلبد و نباید صرفا منتظر ماند تمامی شرایط فراهم شود تا کاری انجام بشود و به قول معروف تو یکی نه‌ای هزاری تو چراغ خود برافروز!

پایان پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول