اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

تاکید مقامات آستراخان روسیه بر توسعه روابط با ایران

سخنران ایرانی اجلاس توسعه پایدار منطقه کاسپین از تمایل همکاری کشورهای همسایه این منطقه با ایران خبر داد.

تاکید مقامات آستراخان روسیه بر توسعه روابط با ایران

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا، «سومین اجلاس راه‌های توسعه پایدار منطقه کاسپین ۲۰۲۳» در دانشگاه دولتی آستراخان روسیه با حمایت وزارت امور خارجه و سازمان وزارت علوم روسیه و دولت محلی آستراخان این کشور برگزار شد.

روح‌الله مدبر کارشناس مسائل ارشد روسیه که تنها سخنران ایرانی این اجلاس است، به خبرنگار ما گفت: در این اجلاس صدها نفر از تحلیل‌گران و پژوهش‌گران برجسته روسیه، استادان دانشگاه ملی مسکو و آستراخان، نویسندگان، تاجران و متخصصان راهگذر شمال جنوب حضور داشتند.


کنستانتین مارکلوف، رییس دانشگاه ملی آستراخان و مدبر

 

وی افزود: در این اجلاس بحث و تبادل نظر در زمینه همگرایی برای عمیق شدن روابط و مناسبات کشورهای همسایه دریای کاسپین انجام شد. یکی از نقاط قابل توجه در این اجلاس این بود که همه سخنرانان، از اهمیت همکاری و توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران سخن گفتند و مقامات آستراخان بر انجام هر نوع مساعدت برای توسعه همکاری با جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند.

سخنران ایرانی این اجلاس بیان کرد: در زمینه کمک به ایجاد زیرساخت و بسترهای راهبرد راهگذر شمال به جنوب موارد مهمی مطرح شد. نکته حایز اهمیت آنکه علاوه بر شرکت کننده‌ها و  نخبگان این اجلاس، صدها دانشجو از شهرهای مختلف روسیه که در مسابقه «روسیه سرزمین فرصت ها» شرکت کرده بودند و طرح‌های آن‌ها پذیرفته شده بود، در این اجلاس شرکت حضور داشتند که با ظرفیت‌های همکاری و همگرایی ایران و روسیه آشنا شدند.

مدبر در ادامه افزود: موضوع عمیق‌تر شدن روابط ایران با روسیه از راه دیپلماسی نوین و فراتر از امور مرسوم متداول، موضوع مهمی بود که در این اجلاس مطرح شد.  موضوع همگرایی و همکاری بیشتر در راستای شناخت ملت‌های کشورهای همسایه دریای کاسپین و ادامه دادن همگرایی از راه ارتباطات ملت‌ها برای حفظ و شناخت کامل کشورها از یکدیگر از موضوعات مطرح دیگر در این اجلاس بود.

این پژوهشگر مسائل روسیه با اشاره به کرسی ایران‌شناسی در دانشگاه ملی آستراخان اظهار کرد: دانشگاه ملی آستراخان روسیه، کرسی ایران‌شناسی قوی تشکیل داده و از الویت‌های میزهای تحقیقاتی دانشگاه آستراخان شناخت ظرفیت‌های کشورها است. آستراخان قصد دارد تا اجلاس‌های متعدد و بیشتری را با محوریت دیپلماسی نوین و دیپلماسی عمومی برگزار کند. وزیر امور خارجه دولت محلی آستراخان آقای گالاف کف در این اجلاس به اهمیت دیپلماسی عمومی و نزدیکی ملت‌ها با یکدیگر و طرح‌هایی که در استان آستراخان روسیه در حال اجرا است، اشاره کرد. 

وی در پایان نقش فعال سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آستراخان در توسعه روابط دو کشور را مهم ارزیابی کرد و گفت: سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران نقش فعالی در توسعه همکاری های ایران و روسیه در حال اجرا دارد. نقش دانشگاه ملی آستراخان روسیه در برگزاری اجلاس‌های موفق بین‌المللی برای کشورهای همسایه کاسپین در عمیق‌تر شدن روابط دوستانه با کشورهای همسایه و همچنین با ایران به ویژه بخش تخصصی ایران که در دانشگاه آستراخان فعالیت می‌کند، بسیار ارزشمند است. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول