اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

کاهش تورم و رشد‌ درآمدهای پایدار دولت در گرو هوشمند‌سازی و عادلانه‌کردن روند مالیات‌گیری‌

کارشناس اقتصادی با تأکید بر ضرورت هوشمند‌سازی روند مالیات‌گیری‌، گفت: سازمان امور مالیاتی باید مشاغل خاص با بیشترین فرار مالیاتی را به صورت ویژه رصد کند، اینکه کارمند و کارگر مالیات دهد ولی برخی مشاغل خاصِ پردرآمد فرار مالیاتی دارند، پذیرفته نیست.

کاهش تورم و رشد‌ درآمدهای پایدار دولت در گرو هوشمند‌سازی و عادلانه‌کردن روند مالیات‌گیری‌

‌سیاوش غیبی پور در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در تشریح انواع فرار مالیاتی در کشور‌، تصریح کرد: دو نوع فرار مالیاتی وجود دارد، اول، فرار مالیاتی آکادمی است که نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی است، نوع دیگرِ فرار مالیاتی، مربوط به کارکردها است، در این فرار مالیاتی گفته می‌شود که مثلاً ما فلان تعداد شرکت داریم، اما‌ مالیاتی که جمع‌آوری می شود، نسبت به این تعداد، کم است.

وی ادامه داد: گاهی اوقات می بینیم که شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی فلان مقدار فروش داشته‌اند، اما دولت نتوانسته است مالیات متناسبی را نسبت به این فروش وصول کند، این مورد هم در چارچوب فرار مالیاتی کارکردی قرار می‌گیرد.

این کارشناس مالیاتی گفت: از سال 1401 دو سامانه راه اندازی شد، اول سامانه‌ فروشگاهی است که به مشاغل مربوط می شود، دوم‌، سامانه‌ مودیان است که مربوط به شرکت‌هاست، اگر این سامانه ها به یکدیگر مرتبط شوند، می‌توانیم به صورت هوشمند جلوی فرار مالیاتی را بگیریم.

غیبی‌پور بیان کرد: حتی اگر در یک فرصت 3 ساله هم بتوانیم سامانه‌های مالیاتی را به یکدیگر مرتبط کنیم، دیگر شاهد چک بدون آدرس، فاکتور خارج از سیستم و موارد اینچنینی نخواهیم بود و بسیاری از اختلاف دعاوی هم کم می‌شود.

وی ‌گفت: مهم ترین چالشی که در زمینه‌ اصلاح نظام مالیاتی کشور داریم، این است که دو سامانه مورد بحث یعنی سامانه مودیان و فروشگاهی با یکدیگر مرتبط و هماهنگ شوند، در این صورت، خریدار و فروشنده‌ کالاها و گردش حساب‌ها به صورت دقیق مشخص می‌شود، به این ترتیب، موضوع تراکنش‌ها هم حل و فصل می شود و به سمت عادلانه سازی دریافت مالیات حرکت می‌کنیم.

غیبی پور اظهار داشت: مالیات درون‌زاست و هر چقدر بتوانیم کسری بودجه را از طریق مالیات جبران کنیم به این معناست که تورم نخواهیم داشت، بنابراین، هوشمند سازی و عادلانه کردن روند مالیات‌گیری در کشور تأثیر بسزایی در افزایش درآمدهای پایدار دولت و کاهش تورم در کشور خواهد داشت و به تأمین منابع پایدار درآمدی برای دولت می انجامد.

وی افزود: همچنین تمرکز سازمان امور مالیاتی بر مشاغل خاص با بیشترین فرار مالیاتی باید به صورت ویژه در سال جاری مورد توجه قرار گیرد چالش‌های وقوع فرار مالیاتی در این بخش را به صورت کامل پوشش دهند؛ اینکه کارمند و کارگر مالیات دهد ولی برخی مشاغل خاصِ پردرآمد فرار مالیاتی دارند، پذیرفته نیست.

به گفته‌ غیبی‌پور، ما متوجه ضرورت هوشمند و عادلانه سازی نظام مالیاتی کشور شده‌ایم و راهکارهایی در این راستا در پیش گرفته ایم، امید است با رفع چالش های موجود شاهد مالیات‌گیری عادلانه در کشور باشیم.

وی اضافه کرد: با مرتبط ساختن سامانه‌های مالیاتی به یکدیگر و انجام امور به صورت آنلاین و سامانه‌ای می توانیم بستری برای مالیات گیری عادلانه از همه مشاغل از جمله مشاغل خاص و پردرآمد ایجاد کنیم و فرار مالیاتی را به حداقل برسانیم، به طور مثال، در حال حاضر در زمینه‌ املاک مالیات‌های گوناگونی تعریف کرده‌ایم، اما این بخش مالیاتی متناسب با درآمدش پرداخت نمی‌کند، این طور ناعدالتی‌ها باید در نظام نوین مالیاتی کشور رفع شود.

بنابراین گزارش یکی از مهم‌ترین موضوعات مرتبط با بحث تورم از محل کسری بودجه نشات می‌گیرد، کسری بودجه نیز عمدتا به دلیل عدم وجود درآمدهای پایدار نظیر درآمدهای مالیاتی بروز می کند، به این ترتیب، مسئله اصلی در زمینه مهار تورم و اثرات آن بر زندگی مردم به مسئله اصلاح نظام مالیاتی باز می‌گردد.

از طرف دیگر اخذ مالیات بیشتر ممکن است به مردم فشار وارد کند، بنابراین باید اصلاح نظام مالیاتی با رویکرد کاهش فراریان مالیاتی باشد، به طوری که مالیات‌ستانی هوشمند و عادلانه از طریق سامانه مودیان مالیاتی و اخذ مالیات واقعی مشاغل خاص که عمده فرار مالیاتی را دارند، در دستور کار قرار بگیرد.

در دهه اخیر سهم مالیات بر درآمد مشاغل از کل درآمدهای مالیاتی کشور ۴ درصد بوده است، در حالی که مشاغل سهم ۲۰ درصدی از تولید ناخالص داخلی کشور دارند، همچنین مجموع مالیات دریافتی از مشاغل نصف مالیات دریافتی از حقوق کارکنان بخش عمومی و خصوصی است.

بر اساس بررسی‌های سازمان امور مالیاتی، بخش اعظم شکاف مالیاتی کشور (مجموع فرار و اجتناب مالیاتی) در بخش مالیات مشاغل است، بنابراین، لازم است با استفاده از سامانه های هوشمند به عادلانه سازی روند مالیات گیری در کشور اقدام کنیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول