اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

قزوه: مجموعه شعر «بی‌گمان» زمزمه‌های یک زن فاطمی است

علیرضا قزوه درخصوص دفتر شعر فاطمه افشاریان گفت: شاعر این دفتر بیش از همه به داشته‌های خود تکیه کرده است، اولین شعر این دفتر، شعری است زلال و پاک و نجیب و بی‌نقاب که در آن زمزمه‌های یک زن فاطمی را می‌توان شنید.

قزوه: مجموعه شعر «بی‌گمان» زمزمه‌های یک زن فاطمی است

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، آیین رونمایی از نخستین دفتر شعر فاطمه افشاریان، شاعر، نویسنده و مجری تلویزیون، جمعه شب۱۲ خردادماه، با حضور جمعی از شاعران پارسی زبان و اهالی فرهنگ کشورهای مختلف نظیر ایران، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، هند و بنگلادش با مدیریت علیرضا قزوه و اجرای سیدمسعود علوی‌تبار به میزبانی گروه بین‌المللی هندیران برگزار شد.

در آغاز مراسم غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی اظهار کرد: انتشار مجموعه شعر بی‌گمان را به فاطمه افشاریان تبریک می‌گویم و برایشان آرزوی توفیق روزافزون می‌کنم. این شاعر جوان آینده بسیار بهتری دارد چون سال‌های طولانی برای تکامل و پیشرفت فرصت دارد.

در مجموعه شعر «بی‌گمان» می‌توان  زمزمه‌های یک زن فاطمی را شنید

در علیرضا قزوه شاعر، منتقد ادبی و رئیس مرکز شعر و سرود و موسیقی سازمان صدا و سیما با نگاهی اجمالی به معرفی شعر پرداخت و اظهار داشت: شعر هدیه‌ای آسمانی است که در جان‌ انسان‌های پاک به گُل می نشیند و عطری بهشتی می‌دهد. شعر از جنس نور است و معنویت و معنا، قوت روح و جان است و وقتی غنچه می‌کند که گل شده باشید و در باغ خدا ریشه کرده باشید .

قزوه ادامه داد: شاعر این دفتر اما بیش از همه به داشته‌های خود تکیه کرده است. همین اولین دفتر شعر فاطمه افشاریان، شعری است زلال و پاک و نجیب و بی‌نقاب که در آن زمزمه‌های یک زن فاطمی را می‌توان شنید.

رضا اسماعیلی، شاعر و منتقد ادبی، در قسمتی از سخنان خود با عنوان «سندی گویا بر درخشش زنان» عنوان داشت: مجموعه شعر «بی‌گمان» نمونه‌ای ارجمند از آثار نسل جوان شاعران انقلاب اسلامی است و از آنجا که بر پیشانی این مجموعه نام بانویی شاعر نقش بسته، شایسته‌تر آن است که بگوییم سندی گویا بر درخشش زنان در سپهر فرهنگی انقلاب اسلامی است.

رسالت شاعر چیست؟

اسماعیلی  در ادامه بیان کرد: رسالت یک هنرمند اصیل نیز چیزی جز انتشار «زیبایی» و بازتولید «دانایی» نیست. باز کردن پنجره‌ای از معنا به سمت روشن دنیا که با قرار و استقرار در آن می‌توان از سیمای روشن و فروتن «انسان کامل» رونمایی کرد.

سید مسعود علوی تبار، شاعر و فعال فرهنگی، در معرفی کتاب گفت: مجموعه شعر «بی‌گمان» اولین مجموعه شعر مستقل فاطمه افشاریان است که در قطع رقعی و در  ۷۴ صفحه، مشتمل بر ۲۱ غزل آیینی توسط انتشارات شاعران پارسی زبان به تازگی به چاپ رسیده است. این کتاب با غزل «دلتنگی» که چند سال قبل در محضر شریف رهبر معظم انقلاب قرائت شد آغاز می‌شود.

علوی تبار در افزود: بی‌گمان شعر حقیقی با مضامین و محتوای ارزش‌های فطری و بنیادی متولد و سروده می‌شود. در اینجاست که بیان واردات شعر و شعور به دل‌ها می‌نشیند و برای آیندگان هم به یادگار می‌ماند.

امیر عاملی شاعر و خوشنویس پیشکسوت کشورمان، ضمن دکلمه و قرائت غزلیاتی از کتاب بی‌گمان، اظهار داشت: کتاب «بی‌گمان» شرح عشق است و از هر زبان نامکرر. فاطمه افشاریان با سرودن اشعار متنوع و در حال و هوای این روزگار موفق بوده است.

۲ آسیب شعر آئینی

سیدحکیم بینش شاعر و فعال رسانه‌ای افغانستانی با بیان اینکه دور شدن از شاعرانگی و افتادن در ورطۀ صراحت‌گویی، یکی از آسیب‌هایی است که شعر آیینی را تهدید می‌کند، گفت: وقتی بیان صریح می‌شود، شاهد اتفاق خاصی در بیان و زبان شاعر نیستیم. در واقع کشفی اتفاق نمی‌افتد که مخاطب را شگفت‌زده و مجذوب کند و به او لذتی از خوانش شعر هدیه دهد. بسیاری از اشعار آیینی از این دست است. شاعر آیینی زحمت زیادی به خود نداده و عرق‌ریزی چندانی نداشته است. بسیاری از اشعار آیینی هم چیزی جز نظم نیست. شاعر آمده است بعضی از حوادث زندگی بزرگان دینی را به نظم در آورده است، اینگونه است که  شعر آیینی ما از بیان شاعرانه دور شده و  به شعار نزدیک می‌شود.

سید حکیم بینش ادامه داد: آسیب دیگری که اشعار آیینی را تهدید می‌کند، از ناحیه دایره واژگانی است؛ بخواهیم نخواهیم پرداختن به زندگی بزرگان دینی ما را در ورطه استفاده از بعضی از واژگان و عبارات و اصطلاحات می‌اندازد و کم و بیش دایره واژگانی ما را محدود می‌کند. مثلاً استفاده از کلمات و عبارات چون کبوتر، گندم، جارو، صحن، رواق، ضامن آهو، پنجره فولاد و... در آثار بسیاری شاعران آیینی که برای امام رضا(ع) شعر گفته‌اند، وجود دارد، بدیهی است که بهره‌گیری از آن‌ها در موارد زیادی به خلق مضامین و مفاهیم تکراری منجر می‌شود.

سیدمهدی بنی‌هاشمی، شاعر و سراینده شعر پرآوازه «سلام فرمانده»، اظهار داشت: خانم افشاریان با اشعار قوی و خوش مضمونی که می‌سرایند یکی از سرمایه‌های شعر پارسی و شعر آیینی هستند. یکی از خصوصیات اشعار آیینی خانم افشاریان برانگیختن حس شاعرانه در وجود انسان است به نحوی که گاهی همین اشعار مضامینی ناب برای نوحه‌ها و سبک‌های مداحی می‌شوند.

بنی‌هاشمی ادامه داد: از خاطره انگیزترین اشعار وی می‌توانم به شعری که سال ۹۵ در محضر مقام معظم رهبری خواندند اشاره کنم که به نظر من شاید همین شعر شروع و فتح بابی در فضای تحول مضامین مداحی‌های کشور بود.

در این برنامه که از ساعت ۲۱ آغاز و به مدت سه ساعت و نیم، و تا پاسی از شب به طول انجامید شاعران، خوشنویسان و هنرمندانی همچون غلامعلی حداد عادل، علیرضا قزوه، رضا اسماعیلی، عبدالرحیم سعیدی راد، امیر عاملی، سید مسعود علوی تبار، مهدی باقرخان، بلرام شکلا، شوجان پرویز،  سید‌مهدی بنی‌هاشمی، سیدحکیم بینش، مسعود ربانی، عزیز آذین‌فرد، سعیده حسینجانی، نغمه مستشار نظامی، فاطمه افشاریان، فاطمه نانی‌زاد، سمانه خلف‌زاده، سارا عبدالهی‌فر، مریم بشر دوست، فاطمه ناظری، سمانه رحیمی، مهسا ایمانی، صبا فیروزی، و زیبا فلاحی حضور داشتند.

شعر «همنام عشق» از مجموعه «بی‌گمان»

بابا عقیده داشت که دختر فرشته است
او را خدا به جای گِل، از گل سرشته است

می‌گفت: دختران همه باران رحمت‌اند
در خانه‌ها بهانه آغاز برکت‌اند

می‌گفت: دخترم! تو شدی جزئی از خودم
وقتی اشاره کرد به روز تولدم

شکر خدا به زندگی من که آمدی
در روزهای نیمه بهمن که آمدی

پر شد جهانم از نمک خنده‌های تو
امید زندگانی بابا، فدای تو

مادر میان خاطره‌ها ناگهان رسید
وقتی صدای خنده و ذوق مرا شنید

خندید و گفت: آمده بودی پس از امام
یادش بخیر، دغدغه انتخاب نام...

گفتند یک به یک نظر خویش را همه
شکر خدا ولی پدرت گفت: «فاطمه»

نام زنی که «فاطمه» خوانده پیمبرش
پیغمبری که «فاطمه»ام نذر دخترش

نام زنی که هر دو جهان، زیر دین اوست
الگوی بی بدیل شهیدان، حسین اوست

در مدح او، مباهله و نور توأمان
در وصف اوست کوثر و تطهیر بی‌گمان

نام زنی که سرور اولاد آدم است
در مدح او هر آنچه بگویند هم، کم است

این‌ها تمام باشد و این نیست فاطمه
آری فراتر است و همین نیست فاطمه

بابا دوباره گفت: چه حاجت به گفتن است؟
نامش دلیل منزلت واژه «زن» است

بابا کنار نام، به من داد آبرو
من کل عمر، فاطمه هستم به لطف او

بابا، همان که هستی من در مزار اوست
هم نام عشق بودن من، یادگار اوست

در انتخاب نام، پدر، روسپید شد
در راه عشق، آخر سر هم شهید شد...

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول