اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

مشارکت همگانی برای پاکسازی کامل سنبل آبی از تالاب بین‌المللی انزلی ضروری است + فیلم

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان، مشارکت همه بهره‌برداران، جوامع محلی و ذی نفعان تالاب بین‌المللی انزلی را لازمه پاکسازی کامل گیاه مهاجم سنبل آبی از این تالاب دانست.

مشارکت همگانی  برای پاکسازی کامل سنبل آبی از تالاب بین‌المللی انزلی ضروری است + فیلم

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، حمزه عشوری، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت: در بررسی‌ها و پایش‌های روزهای اخیر کارشناسان حفاظت محیط‌زیست استان از تالاب بین‌المللی انزلی، مشاهده شده که حجم گسترده‌ای از بوته‌های گیاه مهاجم سنبل آبی در بخشهایی از تالاب روی آب شناور هستند و جلوه بسیار ناخوشایندی به تالاب داده است.  
وی افزود: بررسی‌های بیشتر نشان داد منشا پراکندگی این گیاه مهاجم آبزی در تالاب، قایق‌های موتوری مسافربری هستند که با توجه به عمق آب فعلی تالاب، وارد توده‌های سنبل آبی می‌شوند و این تردد ناخواسته موجب می‌شود بوته‌های سنبل آبی از توده اصلی جدا و در بخش‌های غربی و مرکزی تالاب به صورت گسترده پراکنده شوند. 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان در ادامه افزود: اگر چه بسیاری از این بوته‌ها از طریق جریان آب و رودخانه‌های جاری در تالاب در نهایت به دریای خزر وارد می‌شوند و برای بهره‌برداران از مصب و دریا  مشکلاتی ایجاد می‌نمایند، اما بخشی از این بوته‌ها ممکن است از تالاب‌ خارج نشوند و بخشهای عاری از این گیاه در تالاب را آلوده کنند. 

عشوری با هشدار به عواقب انجام این عمل، از جوامع بهره‌بردار تالاب بین‌المللی انزلی درخواست کرد تا با همراهی محیط‌بانان نسبت به جمع‌آوری سنبل آبی و خارج کردن این گیاه مهاجم از تالاب‌ اقدام نمایند، زیرا هم‌اکنون بهترین زمان مقابله با این گیاه مهاجم است و  سنبل‌های آبی هنوز تکثیر گسترده را آغاز نکرده‌اند.

این مقام مسؤول تأکید کرد: تکه تکه کردن سنبل های آبی و رها کردن آنها در پهنه‌های آبی تنها سبب آلوده شدن بخشهای جدید  و بیشتر تالاب خواهد شد.

وی در ادامه افزود: این عمل در واقع اقدام مقطعی و زودگذر است زیرا در ماه‌های کم بارش پیش رو که عمق آب تالاب و این مناطق کاهش  می‌یابد، این گیاه با قدرت تکثیر جنسی و غیرجنسی که دارد مجدداً آن مناطق را می‌پوشاند. بنابراین بهترین اقدام جمع‌آوری کامل گیاه و خارج کردن آن از تالاب است.

 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول