اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

تصاویر ماهواره‌ای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه مربوط به چه بازه زمانی است؟

برخی از رسانه‌های فارسی‌زبان با انتشار تصاویر قدیمی دریاچه ارومیه ادعا می کنند وضعیت این دریاچه در حال بدتر شدن است. اما تصاویر جدید ماهواره‌ای واقعیت دیگری را نشان داده‌اند.

تصاویر ماهواره‌ای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه مربوط به چه بازه زمانی است؟

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، اسفند ماه سال گذشته بود که رئیس جمهور سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه را با هدف احیای این دریاچه افتتاح کرد. به گفته وزیر نیرو این طرح جزو بزرگ ترین طرح ها برای احیای دریاچه ارومیه بوده و در صورتی که بارش های خوب در منطقه وجود داشته باشد دریاچه ارومیه به سمت احیا خواهد رفت.

پس از گذشت حدود سه ماه از زمان افتتاح این پروژه حسین دلیریان سخنگوی سازمان فضایی کشور در مصاحبه ای به تصاویر هوایی منتشر شده از دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: در خصوص دریاچه ارومیه پس از گذشت سه ماه به نتایج بسیار خوبی رسیده ایم و تصاویر هوایی منتشر شده از این دریاچه در طول این سه ماه نشان می دهد طرح انتقال آب توانسته است با افزایش میزان آب ورودی به دریاچه، سطح آب آن را تا حد زیادی افزایش دهد.

 

 

پس از گذشت مدتی از انتشار این تصاویر بی بی سی فارسی با انتشار گزارشی ادعا کرد وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به سالهای گذشته بسیار بدتر شده و تا پایان سال جاری سطح آب این دریاچه به پایین ترین حد خود خواهد رسید و خبر بهبود وضعیت دریاچه ارومیه در حد یک ادعا است.

 

کاوه مدنی معاون وقت عیسی کلانتری رئیس پیشین سازمان محیط زیست که در سال ۹۷ به جاسوسی متهم و از کشور گریخته است، نیز با انتشار چند تصویر از دریاچه ارومیه در صفحه توئیتری نوشت: تصاویر ماهواره ای پنج سال اخیر دریاچه ارومیه نشان میدهد وضعیت این دریاچه بدتر شده و اخبار منتشر شده درباره بهبود آن اشتباه است.

 

اما ماجرا از چه قرار است؟

همانطور که در متن مصاحبه سخنگوی سازمان فضایی آمده، تصاویر منتشر شده از سوی این سازمان صرفا مربوط به سه ماه گذشته است یعنی بهبود وضعیت دریاچه ارومیه در چند ماه گذشته و از زمان افتتاح کانال آب را نشان می دهد. اما تصاویر منتشر شده از سوی مدنی وضعیت چند سال اخیر دریاچه را بررسی کرده و متمرکز بر کاهش سطح آب دریاچه در چند سال اخیر است و هیچ ارتباطی به وضعیت دریاچه در زمان پس از افتتاح پروژه آبرسانی ندارد.

همانطور که در تصاویر منتشر شده از سوی سازمان فضایی مشاهده شد، سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه توانسته است تا حد زیادی موفق باشد چرا که از کاهش سطح آب دریاچه جلوگیری کرده و حتی باعث شده است سطح آب این دریاچه به نسبت زمان قبل از احداث کانال آب افزایش نیز پیدا کند.

گفتنی است که هدف از افتتاح فاز اول این پروژه ورود ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه بوده و فاز دوم این پروژه هم که در سال جاری به بهره برداری می رسد ورود آب به دریاچه ارومیه را تا ۶۰۰ میلیون متر مکعب افزایش خواهد داد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول