اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

روستاهای قصرقند در طرح جهاد آبرسانی سهم داشته باشد

رئیس شورای اسلامی قصرقند گفت: 107 روستای این شهرستان فاقد شبکه آبرسانی است با توجه به بی آبی و مشکلات فراوان انتظار می رود قصرفند نیز سهمی در طرح بزرگ جهاد آبرسانی سیستان و بلوچستان داشته باشد.

روستاهای قصرقند در طرح جهاد آبرسانی سهم داشته باشد

محمدکریم عزیزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: شهرستان قصرقند برخلاف داشتن بیش از ۱۰۰ قنات پر آب و غنی بودن سفره های آب زیرزمینی، وجود سد زیردان، رودخانه خروشان کاجو و واقع شدن ۹۵ درصد روستاهای بخش‌های مرکزی و ساربوک در حاشیه این رودخانه از نعمت اجرای شبکه آبرسانی محروم است.

وی با اشاره به اینکه سه هزار و ۵۰۰ اشتراک آب شهری و سه هزار و ۶۰۰ اشتراک آب روستایی در شهرستان وجود دارد که همین آمار نشان می دهد که از مجموع ۱۶ هزار خانوار ۹ هزار خانوار از آب سالم و بهداشتی محروم هستند، از نبود اعتبار برای ناوگان آبرسانی سیار انتقاد کرد.

وی ادامه داد: در قصرقند مسوولان حوزه وزارت نیرو هیچ بهانه‌ای نمی توانند داشته باشند چون هم می‌توان از سد زیردان کل روستاهای ساربوک و بخش مرکزی و تلنگ را با اجرای خط انتقال آب، نصب تصفیه خانه و اجرای شبکه آبرسانی در کمتر از چند ماه از نعمت آب شبانه روزی بهره مند کرد.

عضو هیات رئیسه شورایعالی کشور تصریح کرد: شهرستان قصرقند با این همه آب و کشت دو بار برنج در سال و وجود صدها هکتار باغات انبه و نخلستانها، مردم در روستاها بیش از ۴۰ تا ۵۰ سال در انتظار شبکه آبرسانی، ساخت منبع آب و حفر چاه هستند.

وی گفت: دستگاههای نظارتی باید کم کاری آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان و ترک فعل آنان را بررسی و شدیدا برخورد کنند که چرا در طرح جهاد آبرسانی سهم قصرقند صفر باشد.

وی ادامه داد: از سد زیردان باید آب روستاهای چندوکان و حاجی آباد و سایر روستاهای بخش ساربوک و بالادست سد زیردان با اجرای خط انتقال تامین شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان قصرقند و عضو شورایعالی کشور افزود: به عنوان نماینده مردم شهرستان قصرقند و نماینده شوراهای اسلامی استان سیستان و بلوچستان از وزیر نیرو و مسوولان حوزه آب و فاضلاب درخواست می کنم از نزدیک بازدیدی از روستاهای شهرستان قصرقند داشته باشند و مشکلات را بصورت میدانی بررسی و برای رفع سریع آنها اقدام کنند.

عزیزی گفت: بجز مشکلات آب مردم قصرقند در حوزه راه نیز مشکلات زیادی دارند که هم اینک از مجموع ۷۱۱ کیلومتر راه بیش از ۳۹۷ کیلومتر خاکی و رودخانه و مالرو است که نیاز به آسفالت دارند.

مردم ۲۶ روستای کاجو قصرقند ۳۷ سال در انتظار تکمیل چند کیلومتر راه

رئیس شورای اسلامی شهرستان قصرقند و عضو هیات رئیسه شورایعالی کشور گفت: مردم ۲۶ روستای کاجو قصرقند بیش از ۳۷ سال در انتظار تکمیل و آسفالت حدود ۲۰ کیلومتر راه خاکی هستند و تاکنون فقط در گردنه روستای جنگل در مسیر رودخانه ۱۸ نفر در اثر واژگونی خودرو فوت و ۹۳ نفر زخمی شده اند.

عزیزی اظهار کرد: برای برون رفت از مشکلات بایستی در بازگشایی و ساخت راه دسترسی و آسفالت راه روستاهای بالا دست کاجو (بخش مرکزی) با جمعیتی افزون هفت هزار نفر تسریع شود.

وی با اشاره به اینکه نیاز است مسوولان هر چه سریعتر محور قصرقند به کاجو را آسفالت و مشکلات مردم را مرتفع کنند، خاطرنشان کرد: ساخت این جاده از قصرقند تا آخرین روستای کاجو براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان قصرقند ادامه داد: ساخت مدرسه شبانه روزی نیز در منطقه کاجو از ترک تحصیل دانش آموزان جلوگیری می کند و سبب می شود تربیت نیروی انسانی مجرب منجر و توسعه و آبادانی منطقه محروم قصرقند و منطقه کوهستانی کاجو و آهوران می شود.

وی با اشاره به اینکه دولت نباید پیمانکار ضعیف در پروژه مهم راه کاجو انتخاب کند و اعتبار قطره چکانی بدهد و نتوان کار را بعد از گذشت سالها نیمه تمام کرد، گفت: همیشه شدت بارندگی‌ها و جاری شدن سیلاب در بالادست رودخانه فصلی کاجو موجب طغیان چندین باره این رودخانه می شود و دسترسی به روستاها را فقط با ماشین آلات سنگین و یا خودورهای کمک دار و یا امدادرسانی هوایی امکانپذیر می کند.

در زمان بارندگی راه ۴۱ روستای قصرقند با ۱۲ هزار نفر جمعیت مسدود می شود

رئیس شورای اسلامی شهرستان قصرقند و عضو هیات رئیسه شورایعالی کشور گفت: شهرستان قصرقند ۶۴ هزار نفر جمعیت دارد و اکثر روستاهای آن در محدوده کاجو راه در مسیر رودخانه است و در پایین دست چندوکان و محدوده حمیری مردم در زمان بارندگی به دلیل نبود پل بر روی رودخانه کاجو در پشت سیل می مانند.

عزیزی افزود: در مجموع ۴۱ روستای قصرقند با جمعیت حدود ۱۲ هزار نفر در بخش‌های ساربوک و مرکزی در زمان بارندگی و جاری شدن سیلاب در محاصره سیل قرار می گیرند و هیچ راه دسترسی زمینی برای امداد رسانی به آنان وجود ندارد.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورایعالی کشور ادامه داد: همچنین راه ارتباطی ۱۰ روستای بخش ساربوک از دپ تا عزیزآباد و ۳۰ روستای حوزه کاجو تا فروکش کردن آب همچنان بسته می شود.

وی تصریح کرد: روستاهای محدوده رودخانه کاجو راه دسترسی مناسبی ندارند و مسیر جاده آنها از بستر رودخانه می‌گذرد و با کمترین بارندگی و جاری شدن سیلاب این جاده بسته می‌شود و خدمات رسانی تنها از طریق هوایی امکان‌پذیر است.

وی گفت: متاسفانه بیمارستان قصرقند ۲ بار زمین واگذار شده است ولی متاسفانه اقدامات ساخت بیمارستان عملی نمی شود. وی بر ناکارآمدی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در خصوص ارتقای شاخص های سلامت اشاره و افزود: بیماران قصرقند و آهوران تا کی به سایر شهرها مراجعه کنند و هزینه ها متحمل شوند و فقط وعده های بی عمل را می شنویم.

رئیس شورای اسلامی شهرستان قصرقند گفت: در چهار ماه گذشته پیمانکار برای ساخت بیمارستان تجهیز کارگاه نموده و بعد از مدت کوتاهی با تمام تجهیزات شهرستان را ترک کرده است و مردم همچنان بدون بیمارستان هستند.

وی بر ارتقای درمانگاه دمبیگان شهر قصرقند به درمان بستر تاکید و در تا قبل از ساخت بیمارستان قصرقند مورد استفاده قرار گیرد.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورایعالی کشور از کندی کار ساخت پل حمیری در بخش ساربوک انتقاد کرد.

عزیزی از عدم استقرار ادارات مستقل در شهرستان قصرقند انتقاد کرد و افزود: همچنان مردم برای انجام کوچکترین کاری باید به شهرستان نیکشهر بروند و روزانه ۱۲۰ کیلومتر راه رفت و برگشت را بپیمایند و هزینه های زیادی متحمل شوند.

وی بر تخصیص اعتبار برای آبرسانی حداقل ۵۰ روستا با جمعیت بالا، اجرای طرح هادی در ۷۵ روستا، ساخت زمین چمن مصنوعی در ۴۵ روستا و آسفالت حداقل ۲۰۰ کیلومتر راه خاکی و رودخانه و مالرو و شنی حوزه شهرستان قصرقند تاکید کرد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان قصرقند ادامه داد: ۱۰ سال است که مردم بخش تلنگ با جمعیت حدود ۲۰ هزار نفر برای رسیدن به مرکز شهرستان یعنی قصرقند باید ۳۰۰ کیلومتر راه را پیموده و از سه شهرستان چابهار، کنارک و نیکشهر عبور کنند این در حالی است که راه تلنگ به قصرقند همچنان نیمه تمام بدلیل نبود اعتبار رها شده است.

پایان پیام/3139

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول