اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

استاندار مازندران: ۸۰۰ آببندان مازندران لایروبی می‌شود

استاندار مازندران با اشاره به نبود مدیریت منابع آب در استان گفت: ۸۰۰ آببندان در استان داریم و باید تمامی آببندان‌ها در استان لایروبی شود و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

استاندار مازندران: ۸۰۰ آببندان مازندران لایروبی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، استاندار مازندران به همراه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه استحفاظی ساری و میاندورود، قائمشهر و جویبار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای صورت میدانی از اراضی شالیزاری و مزارع و باغات میاندورود، ساری و جویبار بازدید کردند.

در این بازدیدها مسائل و مشکلات کشاورزان منطقه مورد بررسی قرار گرفت و مشکلات برق‌رسانی به چاه‌ها، لاینینگ کانال انتقال آب، تجهیز چاه‌های کشاورزی، تامین و توزیع سوخت و آب از موضوعات مطرح شده بود.

بازدید از مزارع شالیزاری و مزارع و باغات روستای حسن‌آباد و زیدعلیا شهرستان میاندورود توسط استاندار، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاه‌های اجرای مربوطه انجام شد.

همچنین از کانال منشعب از رودخانه تجن در منطقه پهناب شهرستان جویبار بازدید شد و موضوعات مرتبط با تجهیز چاه برای تامین آب اراضی کشاورزی منطقه پهناب مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این بازدید مقرر شد دو حلقه چاه این منطقه تجهیز و برای بهره برداری در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

از کانال انتقال آب سد البرز به رودخانه سیاهرود در شهرستان جویبار هم بازدید شد و موضوعات مرتبط با تکمیل پروژه و تامین آب اراضی زراعی منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین  بازدید از مزارع شالیزاری و سردهنه‌های کشاورزی حاشیه رودخانه تجن شهرستان ساری انجام شد و  مسائل و مشکلات کشاورزان شالیکار برای تامین و توزیع آب سردهنه اسماعیل دکتی ساری مورد بررسی قرار گرفت.

سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران در پایان این بازدیدها در جمع خبرنگاران گفت: این بازدیدها فرصتی بود تا از نزدیک مسائل و مشکلات کشاورزان را مورد بررسی قرار دهیم و با کشاورزان به گفت‌وگو بپردازیم.

وی با بیان اینکه در شهرستان جویبار به دلیل کمبود منابع آب بیش از ۲ هزار ۵۰۰ هکتار زیرکشت برنج نرفت اما در مناطقی که به کشت برنج اختصاص پیدا کرد تلاش بر این بود با مدیریت هوشمند مشکلات منابع آب کشاورزان را برطرف کنند، گفت: مقرر شد ۴ حلقه چاه در منطقه جویبار از سوی شرکت آب منطقه‌ای و جهادکشاورزی ظرف مدت ۱۰ روز تامین و تجهیز شود تا بتوانیم شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنیم که زراعت برنج را امسال پشت سر بگذاریم و برای آینده تصمیمات دیگری گرفته شود.

حسینی‌پور ادامه داد: در شهرستان جویبار کارهای زیربنایی در موضوع  آب باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) قرارداد منعقد شد تا ۸۰۰ آببندان استان مازندران لایروبی شود چرا که برخی معتقد هستند اگر لایروبی آببندان‌ها انجام شود مشکل کم‌آبی کشاورزی شهرستان جویبار حل خواهد شد.

استاندار مازندران اضافه کرد: در حال حاضر ۳۰ آببندان در شهرستان جویبار در دستور لایروبی قرار گرفت و این اقدام بعد از فصل کشاورزی اجرایی خواهد شد، نگاه ما بر این است تمامی آببندان‌ها در استان باید لایروبی شود و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

حسینی‌پور بیان کرد: همه مردم باید از وجود منابع آب کشاورزی در مناطق خود برای زراعت بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: مازندران مشکل کم آبی ندارد و مشکل ما مدیریت کلان آب است و باید بتوانیم «جمعآبی» آب سطحی داشته باشیم و  تاکنون در دو مرحله باران مصنوعی برای مازندران انجام شد و تقاضا برای این کار را دوباره دادیم.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: جمع‌آوری آب‌های سطحی در مازندران می‌تواند مدیریت عادلانه‌ای برای مصرف آب کشاورزی به دنبال داشته باشد.

درخواست کمک بلاعوض برای زمین‌های کشاورزی که کشت نشدند

منصورعلی زارعی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در این بازدید گفت: ۴۰۰ هکتار از اراضی روستای حسن آباد شهرستان میاندورود تحت آسیب جدی خشکسالی است.

 

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: پل ارتباط بین ساری و میاندورود از کنار ساحل یکی از طرح‌هایی بود که مورد بازدید قرار گرفت چرا که این پروژه  از سال ۸۵ آغاز شد و قصد داریم در هفته دولت امسال به بهره‌برداری برسانیم.

وی درباره بحران خشکسالی گفت: از دولت درخواست کردیم در شرایط سخت نباید تولیدکنند را  رها کنیم و به همین دلیل برای زمین‌های که کاشت انجام نشد، کمک بلاعوض را برای کشاورزان درخواست کردیم و برخی از کشاورزانی هم که آسیب دیدند از بیمه محصولات کشاورزی و تسهیلات کم بهره در اختیار این دسته از کشاورزان قرار گیرد.

زارعی گفت: اعتقاد داریم کشاورزان که امنیت غذایی جامعه را رقم می‌زنند نباید در این شرایط سخت رها شوند.

پایان پیام/۸۶۰۳۵/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول