اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

سفر بلینکن به ریاض برای عادی‌سازی روابط عربستان-رژیم صهیونیستی

وزیر امور خارجه آمریکا امروز سه‌شنبه عازم عربستان شد. تلاش برای عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی در دستور کار این مقام آمریکایی قرار دارد.

سفر بلینکن به ریاض برای عادی‌سازی روابط عربستان-رژیم صهیونیستی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا امروز سه‌شنبه عازم عربستان شد. برخی منابع خبری گزارش داده‌اند تلاش برای عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که در دستور کار بلینکن قرار دارد. 

خبرگزاری رویترز نوشته این سفر در شرایطی انجام می‌شود که واشنگتن قصد ایجاد ثبات در روابط با ریاض را دارد. روابط دو طرف به دلیل اختلافات در مسائل مختلف از موضوع ایران گرفته تا قیمت نفت با تنش روبرو شده است. 

بلینکن در این سفر قرار است با مقام‌های عربستان از جمله «محمد بن سلمان»، ولیعهد و حاکم غیررسمی این کشور دیدار کند. این دومین سفر بلندپایه مقام‌های آمریکا به عربستان سعودی است. پیش از این «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم به ریاض سفر کرده است. 

چندی پیش یک نشریه آمریکایی گزارش داده بود «محمد بن سلمان» درخواست کاخ سفید برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تا پایان سال جاری میلادی را رد کرده است. 

رد درخواست عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی توسط ولیعهد سعودی در بخشی از گزارش نشریه آکسیوس درباره تلاش‌های جو بایدن برای جوش دادن رابطه ریاض-تل‌آویو مورد اشاره قرار گرفته است. این گزارش روز 27 اردیبهشت منتشر شده بود.

آکسیوس به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داده بود کاخ سفید در تلاش است ظرف ۶ تا ۷ ماه آینده و قبل از تمرکز بر روی رقابت‌های انتخاباتی تل‌آویو و ریاض را به سمت امضای توافق عادی‌سازی روابط ترغیب کند.

«جیک سالیوان» یک هفته قبل‌تر در جده با بن‌سلمان دیدار و با وی درباره موضوعات مختلف از جمله احتمال عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و ریاض گفت‌وگو کرده بود. 

طبق گفته یک مقام آمریکایی «برت مک‌گورک»، نماینده کاخ سفید در مسائل غرب آسیا و «آموس هاچشتاین»، مشاور ارشد بایدن بعد از آن دیدار به بیت‌المقدس سفر کرده و «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را در جریان آن رایزنی‌های قرار داده‌اند. 

مقام‌های مورد استناد آکسیوس می‌گویند سالیوان به بن‌سلمان گفته باور آمریکا این است که فرصت برای توافق اسرائیل و عربستان تا پایان سال جاری میلادی مهیا است. 

به گفته این مقام‌ها، بن‌سلمان در پاسخ گفته نمی‌خواهد گام‌های بیشتری در جهت گرمی روابط با اسرائیل بردارد اما خواستار همکاری بر سر بسته توافق بزرگی است که همکاری‌های نظامی قوی‌تر را شامل می‌شود. 

دو مقام ارشد آمریکایی گفته‌اند رسیدن به توافق عادی‌سازی با اسرائیل در دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن به نفع عربستان است چرا که چنین توافقی در این دوره از حمایت‌های فراحزبی بیشتری در واشنگتن برخوردار خواهد شد، به ویژه آنکه حصول آن توافق مستلزم برداشتن گام‌هایی از سوی واشنگتن به سوی ریاض خواهد بود که در واشنگتن نظر خوبی نسبت به آن وجود ندارد.

نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا عموماً از توافق با عربستان سعودی حمایت می‌کنند اما بسیاری از نماینده‌های کنگره منتقد چنین توافقی هستند و از آن تنها در صورتی که رئیس‌جمهوری از حزب خودشان منشأ آن باشد حمایت می‌کنند. 

تلاش‌های بایدن در این راستا در شرایطی است که جو بایدن قبل از حضور در کاخ سفید وعده داده بود عربستان سعودی را به دلیل نقش‌آفرینی مقام‌های حکومتی این کشور در مثله کردن «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی به یک «دولت مطرود» تبدیل خواهد کرد. 

دستگاه‌های اطلاعاتی دولت بایدن بعد از آغاز به کار دولت گزارشی منتشر کردند که در آن بن‌سلمان به نقش‌آفرینی در قتل خاشقچی متهم شده بود. 

عربستان سعودی به نوبه خود چندین بار برای تلافی این اقدام از سوی دولت بایدن درخواست‌های دولت او را رد کرد و از جمله بعد از آغاز جنگ اوکراین از افزایش تولید نفت که می‌توانست به زیان روسیه باشد خودداری کرد. 

 به نظر می‌رسد مسئله عادی‌سازی روابط عربستان سعودی با ایران نیز در تکاپوی کاخ سفید برای سوق دادن ریاض به سمت عادی‌سازی رابطه با تل‌آویو اثرگذار است. 

چند روز پیش رسانه‌های آمریکایی گزارش داده بودند «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه قرار است در راستای تقویت توافقات عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل، موسوم به«توافقات ابراهیم» قصد دارد یک نماینده جدید با مأموریت کار بر روی این توافقات منصوب کند. 

انتای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول