اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

حمله تل‌آویو به معاون بایدن: او اصلاحات را نمی‌فهمد!

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به معاون رئیس‌جمهور آمریکا که منتقد طرح اصلاحات قضایی کابینه تل‌آویو شده بود، حمله کرده و گفت: «او این طرح را نمی‌فهمد».

حمله تل‌آویو به معاون بایدن: او اصلاحات را نمی‌فهمد!

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «کامالا هریس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته (سه شنبه، ششم ژوئن) طی یک سخنرانی در مراسم هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس رژیم جعلی رژیم صهیونیستی که به میزبانی سفارت تل‌آویو در واشنگتن برگزار می‌شد، بر اهمیت استقلال قوه قضاییه در سرزمین‌های اشغالی تاکید کرده بود که واکنش‌هایی در پی داشت.

پایگاه خبری «روسیا الیوم» و به نقل از روزنامه عبری «جروزالم پست» نوشت: «الی کوهن وزیر امور خارجه اسرائیل به کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا که از قانون بحث‌برانگیز اصلاحات قضایی و مسبب اعتراضات گسترده در تل‌آویو و شهرک های دیگر انتقاد کرده بود، حمله کرد».

کوهن پس از اظهارات هریس از داخل سفارت تل‌آویو در واشنگتن که اشاره کرده بود «قوه قضاییه اسرائیل باید مستقل باقی بماند»، گفت: «هریس حتی نمی‌تواند یک بند از اصلاحات قضایی را درست برداشت کند.. او این طرح را نمی‌فهمد».

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در حالی به اظهارات هریس در این مراسم در رابطه با آنچه به قانون «اصلاحات قضایی» معروف شده است، حمله کرده که اکثریت حاضران در این مراسم با این طرح مذکور مخالف بوده و از موضع معاون رئیس‌جمهور آمریکا استقبال کرده بودند.

طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «آی‌۲۴» رژیم صهیونیستی، کامالا هریس در آن مراسم تاکید کرده بود: «در دوران ریاست جمهوری جو بایدن و دولت ما، آمریکا به دفاع از ارزش‌هایی که سنگ بنای اصلی روابط بین ایالات متحده و اسرائیل بوده ، ادامه خواهد داد».

معاون رئیس‌جمهور آمریکا، با تشویق ۲۰۰۰ نفری که در سالن ساختمان موزه ملی به سخنرانی او گوش می‌دادند، اذعان کرد: «هر دو [آمریکا و اسرائیل] بر اساس نهادها و کنترل‌ها و توازن‌های قوی ساخته شده‌اند؛ و من یک قوه قضاییه مستقل را به این پایه‌ها اضافه خواهم کرد».

منابع خبری عبری در گزارش‌های تکمیلی گزارش دادند: «سمچا روتمن»، نماینده راست افراطی از حزب صهیونیست مذهبی که به عنوان یکی از معماران طرح اصلاحات قضایی، چند روزی بود در آمریکا به سر می‌برد، به این مراسم دعوت شده بود اما از اظهارات هریس استقبال نکرده است.

از زمان روی کار آمدن کابینه «بنیامین نتانیاهو» در تل‌آویو تاکنون، سرزمین‌های اشغالی شنبه هر هفته شاهد اعتراضات صدها هزار نفری شهرک‌نشینان نسبت به تصویب و اجرایی شدن این طرح است. این طرح که با واگذاری تاییدییه لوایح قانونی و احکام صادره از سوی قضات دیوان عالی به نمایندگان کنست، به دنبال تضعیف قوه قضاییه است، اعتراض شدید مخالفان نتانیاهو را موجب شده است.

موضوع اصلاحات قضایی که کابینه جدید رژیم صهیونیستی به دنبال آن است، حتی سبب اختلافاتی در روابط سیاسی تل‌آویو و واشنگتن شده است. «آمیچای چیکلی» وزیر راست افراطی امور یهودیان خارج از فلسطین اشغالی از حزب لیکود امروز، یکشنبه (۱۹ فوریه) به سخنان «تام نایدز» سفیر آمریکا در تل‌آویو که از بنیامن نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم خواسته بود در تغییر سیستم قضایی این رژیم تند نرود، واکنش نشان داده بود.

او به شبکه صهیونیستی کان گفته بود: «به سفیر آمریکا می‌گویم، خودت ترمز بگیر و به کار خودت برس. در اینجا حاکم نیستی که در موضوع اصلاحات قضایی دخالت کنی. خوشحال خواهیم شد که درباره مسائل خارجی و امنیتی با شما گفت‌وگو کنیم. اما به دموکراسی ما احترام بگذارید». 

پیش از نایدز، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز (شنبه، ۱۱فوریه) برای نخستین‌بار در مورد طرح کابینه راست‌گرای نتانیاهو برای اصلاحات قضایی انتقاد کرده و در گفت‌وگو با «نیویورک تایمز» گفته بود: «نبوغ دموکراسی آمریکایی و اسرائیلی در این است که بر پایه نهادهای قوی و بر اساس کنترل و توازن، و یک قوه قضاییه مستقل ساخته شده‌اند. توافق در مورد تغییرات اساسی و اطمینان از پذیرش آن‌ها توسط مردم برای تداوم پیداکردن، امری بسیار مهم در اصلاحات است».

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول