اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

بررسی سازوکار ارزیابی اثربخشی و کارآمدی سیاست‌های کلی نظام در کمیسیون خاص مجمع تشخیص پایان رسید

کمیسیون خاص مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه اخیر خود بررسی سازوکار و فرایند ارزیابی «اثربخشی و کارآمدی سیاست های کلی نظام» را به پایان رساند.

بررسی سازوکار ارزیابی اثربخشی و کارآمدی سیاست‌های کلی نظام در کمیسیون خاص مجمع تشخیص پایان رسید

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، مجمع تشخیص مصلحت نظام، کمیسیون خاص صبح سه شنبه 16 خردادماه 1402 به ریاست دکتر محمدباقر ذوالقدر و با حضور جمعی از اعضای مجمع، تشکیل جلسه داد.

در ابتدای این جلسه، ذوالقدر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تسلیت ایام 15خرداد و سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی، ابراز امیدواری کرد که با اتکال به خداوند متعال، به آرمان های قیام 15 خرداد و امام امت، راه و اندیشه و مکتب امام راحل و شهدا پایبند بمانیم و به انقلاب، مردم و نظام خدمت کنیم.

وی همچنین با اشاره به سی و چهارمین سالگرد آغاز دوران رهبری حضرت آیت الله خامنه ای و بیانات مهم معظم‌له در اجتماع گسترده و باشکوه مردم در حرم مطهر امام خمینی(ره) افزود: از خداوند منان، صحت و سلامت، عزت، اقتدار و تدوام توفیقات ایشان را مسئلت داریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با مرور جلسات گذشته کمیسیون خاص و اشاره به مصوبات موادی از سازکار و فرایند ارزیابی اثربخشی و کارآمدی در جلسات قبلی، درباره دو موضوع باقی مانده از سازکار طراحی شده یعنی نهاد متولی ارزیابی و روندمای ارزیابی اثربخشی و کارآمدی سیاست ها طرح مسئله کرد.

بنا بر این گزارش، پس از طرح موضوع اول، اعضای کمیسیون دیدگاه های خود را برای تعیین نهاد متولی ارزیابی اثربخشی و کارآمدی سیاست های کلی بیان کردند: «تقسیم کار ارزیابی بین واحدهای مختلف در سه سطح شامل 1-انجام ارزیابی اولیه توسط کمیسیون های دبیرخانه و مجمع، 2-تجمیع و تلفیق گزارشهای کارشناسی توسط مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی و 3- واگذاری مسئولیت بررسی نهایی گزارشات ارزیابی توسط هیئت عالی نظارت»، «واگذاری امر پیش ارزیابی به گروهی متخصص خارج از مجمع تشخیص، از جمله پیشنهادهایی بود که در این باره مطرح شد.

در نهایت بر اساس نظر اعضاء کمیسیون خاص، مرجع و متولی ارزیابی اثربخشی و کارآمدی در مرحله تدوین سیاست های کلی، مجمع تشخیص (در سطوح مختلف شامل کمیسیون های تخصصی دبیرخانه، کمیسیون های اصلی مجمع، صحن مجمع و کمیسیون مشترک ) و در مرحله اجرای سیاست های کلی، هیئت عالی نظارت مجمع با استفاده از کمیسیون های دبیرخانه مجمع و مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی تعیین شد.

در ادامه جلسه، بررسی روندنمای (فلوچارت) فرایند و سازوکار ارزیابی اثربخشی و کارآمدی "سیاست های کلی قبل از ابلاغ و اجرا" و "سیاست های در حال اجرا" توسط دبیر مجمع مطرح و توضیحات مرتبط توسط سید یاسر جبرائیلی، رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه شد. اعضای کمیسیون خاص در خصوص محتوای این روندنما، به تبادل نظر پرداختند و «بر لزوم انعکاس اهداف و راهبردهای سیاستهای کلی در قوانین و مقررات»، «تاکید بر استفاده از نظرات کارشناسان متخصص و بی طرف در ارزیابیها» و «تدوین شیوه نامه اجرایی برای سازکار ارزیابی اثربخشی و کارآمدی سیاست های کلی مزبور با گنجاندن چک لیستی از شاخصها درون آن» تاکید کردند. مقرر شد چهار شاخص کلی بودن، استحکام، صراحت و شفافیت سیاستهای کلی نیز در تدوین شاخص ها مد نظر قرار گیرد.

با مشخص شدن  تکلیف دو موضوع باقی مانده از سازکار ارزیابی «اثربخشی و کارآمدی سیاست های کلی نظام» در جلسه در کمیسیون خاص، سند مزیور در صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح و در نهایت پس از تصویب نهایی به محضر مقام معظم رهبری تقدیم خواهد شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول