اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

انتقال آب از سفیدرود به اردبیل بر خلاف رویکرد وزارت نیرو است

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان، انتقال آب بین حوض‌های در مسیر افزایش تنش‌های آبی این حوضه تلقی می‌شود و برخلاف رویکردهای توصیه شده وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران است.

انتقال آب از سفیدرود به اردبیل بر خلاف رویکرد وزارت نیرو است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، وحید خرّمی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای هماهنگی مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه آبریز سفید رود در سال ۱۳۹۴، هرگونه بارگذاری جدید مصارف آب در حوضه آبریز سفید رود ممنوع است، اظهار کرد: حوضه آبریز سفیدرود با وسعت حدود ۵۹ هزار کیلومترمربع، مشتمل بر ۹ استان ذی‌نفع شامل استان‌های گیلان، آذربایجان شرقی، گیلان، اردبیل، کردستان، زنجان، تهران، قزوین، همدان و البرز است. 

وی با بیان اینکه در ۲ دهه اخیر میزان جریان سطحی این حوضه آبریز به کمتر از نصف کاهش یافته، گفت: در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بهم‌پیوسته منابع آب حوضه آبریز سفیدرود که در سال۱۳۹۴ با حضور وزیر نیرو، معاونین وقت وزارت نیرو، معاونین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و استانداران وقت استان‌های مربوطه برگزار شد، ضمن بررسی چالش‌های شدید ناشی ازعدم تعادل منابع و مصارف آب، هرگونه بارگذاری جدید در این حوضه آبریز ممنوع شد که این مصوبه تا امروز نافذ بوده و کلیه استان‌های ذینفع ملزم به رعایت آن می‌باشند. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به اخبار منتشر شده در خصوص اخذ مجوز ماده ۲۳ انتقال آب از سفیدرود به دشت اردبیل افزود: انتقال آب بین حوض‌های در مسیر افزایش تنش‌های آبی این حوضه تلقی می‌شود و بر خلاف رویکردهای توصیه شده وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران است. 

خرمی با بیان اینکه کلیه استان‌های ذی‌نفع در حوضه سفیدرود می‌بایست در راستای جلوگیری از تشدید تنش‌های اجتماعی، اقدامات لازم را در قالب مدیریت بهره‌برداری متوازن از منابع و مصارف آب انجام دهند، تصریح کرد: همچنین استان‌ها باید کمبودها را از طریق مدیریت مصرف، افزایش بهره وری، استفاده بهینه از ظرفیت مخازن سدها و آزادسازی منابع آب فعلی برای تأمین کمبود نیاز شرب با جابجایی تخصیص پساب خصوصاٌ برای مصارف صنعت جبران کنند. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول