اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ستاره‌های درحال مرگ امواج گرانشی دارند+ فیلم

دانشمندان با استفاده از یک شبیه سازی امواج گرانشی ستاره‌های در حال مرگ و منشأ آن را شناسایی کردند.

ستاره‌های درحال مرگ امواج گرانشی دارند+ فیلم

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از اسپیس، اخترشناسان اولین مدل را برای چگونگی ایجاد امواج گرانشی در اطراف ستاره های در حال انفجار ایجاد کرده‌اند. این امواج به اندازه کافی قدرتمند هستند که توسط ابزارهای روی زمین شناسایی شوند.

به نظر می‌رسد که پیله زباله‌هایی که ستاره‌های در حال مرگ را احاطه کرده‌اند، می‌توانند موج‌های کوچکی در فضا-زمان ایجاد کنند.

تاکنون، ستاره شناسان تنها زمانی این امواج را (که به عنوان امواج گرانشی شناخته می شوند) شناسایی کرده اند که توسط ادغام جفت سیاهچاله های در حال گردش، ستاره های نوترونی یا ترکیبی از این دو ایجاد شده باشند.

اکنون، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این امواج گریزان فضا-زمان نیز می توانند توسط ستاره های عظیم و بعد از مرگ آنها ایجاد شوند و این سیگنال‌ها احتمالا به اندازه‌ای قوی هستند که توسط ابزارهای موجود در زمین دریافت شوند.

زمانی که ستاره های فوق‌العاده چگال با جرمی حدود 20 تا 40 برابر خورشید (ستارگانی که در هم فرو می‌ریزند و سیاهچاله‌ها را تشکیل می‌دهند) در پایان عمر خود منفجر می‌شوند، مواد ستاره‌ای آنها یک پیله ابر مانند از زباله‌ها را تشکیل می‌دهد.

در شبیه سازی زیر تصویری از پیله یک ستاره در حال مرگ (به رنگ زرد-سبز) مواد پرانرژی که از سیاهچاله به بیرون پرتاب می شود (به رنگ قرمز) را احاطه کرده است. تصور می شود که چنین پیله هایی منبع جدیدی از امواج گرانشی هستند.

 

 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول