اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ژنرال بازنشسته لبنان: رونمایی از موشک «فتاح»، پیام روشنی به اسرائیل بود

ژنرال بازنشسته ارتش لبنان تصریح کرد که رونمایی از موشک هایپرسونیک «فتاح» این پیام را به صهیونیست‌ها ابلاغ کرد که از هرگونه گام عجولانه علیه ایران خودداری کنند.

ژنرال بازنشسته لبنان: رونمایی از موشک «فتاح»، پیام روشنی به اسرائیل بود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، موشک هایپرسونیک «فتاح» جدیدترین دستاورد راهبردی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح روز گذشته (سه‌شنبه ۱۶ خرداد) با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه و سردار سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد.

رونمایی این موشک واکنش‌های بین‌المللی از جمله صهیونیست‌ها را به همراه داشت و در همین راستا، «هشام جابر» ژنرال بازنشسته ارتش لبنان و رئیس مرکز مطالعات غرب آسیا در بیروت تصریح کرد که موشک فتاح یک پیام روشن به ارتش رژیم صهیونیستی ابلاغ کرد مبنی بر این‌که از انجام هرگونه گام عجولانه علیه ایران خودداری کند.

این مقام نظامی سابق لبنانی در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «ریانووستی» تصریح کرد: «ارتش جمهوری اسلامی ایران از موشک هایپرسونیک جدیدی تحت عنوان فتاح رونمایی کرد و در وهله اول، به دنبال استفاده از این موشک بعنوان یک عامل بازدانده در مقابل رژیم صهیونیستی است تا از هرگونه حملات احتمالی این رژیم به خاک ایران جلوگیری کند».

هشام جابر در این خصوص توضیح داد: «رونمایی از یک موشک جدید هایپرسونیک، از یک سو، این پیام را به مردم ایران ابلاغ می‌کند که فرماندهی نظامی ایران همواره آماده محافظت از جمعیت غیرنظامی خود است و از سوی دیگر، پیام صریحی را به ارتش اسرائیل ابلاغ می‌کند که از برداشتن هرگونه گام عجولانه علیه ایران خودداری کند».

گزارش‌ها حاکی است موشک هایپرسونیک فتاح هزار و ۴۰۰ کیلومتر برد دارد و قادر است از تمامی سامانه‌های سپر موشکی عبور کند و این سامانه‌ها را منهدم کند. این نوع موشک‌ جزو جدیدترین تسلیحات و تجهیزات هستند که امروزه توسط کشورهای همچون آمریکا، روسیه و چین تولید و به کارگرفته می‌شوند.

طبق گفته این کارشناس لبنانی، «پیشرفت بزرگ و مهم ایران در زمینه تسلیحات موشکی به طرز کارآمدی بر توازن قدرت در منطقه تأثیر می‌گذارد و یک عامل بازدارنده برای طرح‌های اسرائیل برای حمله به قلمرو ایران است».

هشام جابر همچنین تصریح کرد که ایران ترجیح می‌دهد به جای جنگنده، تلاش خود را بر توسعه و تولید موشک‌ متمرکز کند زیرا در وهله اول، «در جنگ‌های مدرن، آن‌ها در تلاش هستند تا نقش بسیار کوچک‌تری در جنگ ایفا کنند و دوم این‌که، موشک‌‌هایی با قدرت تخریب بالاتر بسیار ارزان‌تر از جنگنده‌های نسل چهارم و پنجم هستند».

موشک هایپرسونیک فتاح، واکنش آمریکایی‌ها را نیز به همراه داشته است به طوریکه، «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید درباره این موضوع گفت: «دولت [جو] بایدن در مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه و از جمله با توسعه برنامه موشک‌های بالیستیک این کشور بسیار شفاف، دقیق و قاطع عمل کرده است.»

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول