اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

بستر برای سرمایه‌گذاری صنایع در حوزه انرژی خورشیدی مهیا است

استاندار مرکزی گفت: صنایع را در حد توان حمایت خواهیم کرد، اما از صنایع خواهش دادیم استفاده انرژی تجدید پذیر را جدی بگیرند، در حوزه تولید انرژی خورشیدی سرمایه‌گذار کنند، چراکه بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات خورشیدی کشور و خاورمیانه در استان مرکزی است و بستر برای سرمایه‌گذاری صنایع در این بخش فراهم است.

بستر برای سرمایه‌گذاری صنایع در حوزه انرژی خورشیدی مهیا است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، فرزاد مخلص‌الائمه عصر امروز در آیین تجلیل از صادر کنندگان نمونه استان مرکزی با بیان اینکه در سال گذشته رکورد صادرات غیرنفتی با صادرات ۵۲ میلیارد دلار کالا شکسته شد و ۷۷ درصد اقتصاد کشور تا پیش از تحریم‌های ظالمانه دشمنان علیه ملت ایران وابسته به نفت بود و هرکالایی که از کشور صادراتی به نفت وابسته بود، اظهار کرد: هم در دوره تحریم و هم در دوره کرونا که قیمت نفت در دنیا به زیر صفر رسید، اتفاقات خوبی برای اقتصاد کشور رقم خورد و ایران از وابستگی به نفت نجات یافت.

وی تصریح کرد: بدون شک بخشی از شکوفایی که امروز در تولید ملی، توجه به تولید دانش بنیان و صادرات کشور شاهد هستیم، مرهون تحریم است که ما از این فرصت به خوبی استفاده کردیم،لازم است دستگاه‌های اجرایی در سطح ملی همچنان از این فرصت به خوبی استفاده کنند و به دوره اقتصادی نفتی باز نگردیم.

استاندار مرکزی با بیان کارگروه توسعه صادرات استان باید فعال‌تر شود، بیان کرد: ظرفیت‌های فوق العاده‌ای در اختیار استان است که از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شود، توسعه صادرات باید جدی گرفته شود، با تبادل تجاری با کشورهای دیگر میتوان توسعه صادرات را جهش دارد، مرکزی جز ده استان اول کشور در بحث صادرات است، اما باید بازهم از وضعیت فعلی خود ارتقا پیدا کند.

مخلص‌الائمه با اشاره به صدور مجوز تاسیس پارک لجستیک استان به عنوان دومین استان کشور بعد از انقلاب تاکنون، گفت:‌ مکان یابی این پارک به میزان 400 هکتار تصویب شده و به زودی مراحل اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: با مذاکراتی که با نیروی دریای ارتش صورت گرفته، از ظرفیت این پارک برای ایجاد بندرخشک استفاده خواهد شد، کمک بزرگی به توسعه فعالیت‌های اقتصادی خواهد داشت.

استاندار مرکزی بیان کرد: در تابستان و زمستان با ناترازی انرژی مواجه هستیم، این یک واقعیت است که سال‌ها است که جنگ خورشید و باد با نفت و گاز آغاز شده، برنده نهایی مشخص است، که اگر جبهه را درست انتخاب نکرده باشیم و با خورشید و باد بجنگیم، شکست در این جنگ قطعی خواهد بود.

مخلص‌الائمه گفت: در تابستان تعهد است که برق صنایع داده داده شود؛ به دلیل ناترازی انباشته شده، ناچارا برای حفظ سهمیه بخش خانگی با رعایت همه ملاحظات فشاری به بخش صنایع خواهد آمد، صنایع را در حد توان حمایت خواهیم کرد، اما از صنایع خواهش دادیم استفاده انرژی تجدید پذیر را جدی بگیرند، در حوزه تولید انرژی خورشیدی سرمایه‌گذار کنند، چرا  بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات خورشیدی کشور و خاورمیانه در استان مرکزی است و بستر برای سرمایه‌گذاری صنایع در این بخش فراهم است.

مجوز برگزاری ۵۰ عنوان نمایشگاه بین المللی  صادر شد

 معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران نیز گفت: مجوز برگزاری ۵۰ عنوان نمایشگاه بین المللی توسط این سازمان صادر شده، ۵۰ درصد منابع مالی مورد نیاز این نمایشگاه‌ها با حمات سازمان توسعه تجاری ایران تامین می‌شود.

محمد صادق قنادزاده افزود: این نمایشگاه‌ها ظرفیتی مناسب برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان کشور به شمار می‌رود که می‌طلبد نهایت بهره‌ را از ظرفیت برد.

وی با اشاره به مشکلات صادرات بیان کرد: بیش از ۷۵ درصد شرکای تجاری ایران پنج تا ۶ کشور از جمله عراق، چین و افغانستان تشکیل می‌دهند، کشور عراق قوانین سختگیرانه‌ای را در زمینه واردات و توصیه‌های صادراتی اعمال کرده که ضروری است در زمینه مقاصد صادراتی کشور کار ویژه انجام شود.

 معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: درحالی که حوزه خدمات ۷۰ درصد صادرات برخی کشورها را به خود اختصاص داده‌، ایران در زمینه صادرات خدمات فنی- مهندسی  کم توجهی کرده است که باید کار اساسی در این حوزه انجام دهد.

قنادزاده بیان کرد: هم اکنون ۴۰ مرکز تجاری ایران در کشورهای مختلف دنیا فعالیت دارد که مجوز این مراکز توسط سازمان توسعه تجارت صادر و توسط بخش خصوصی اداره می‌شود، مراکز تجاری وظایف رایزن‌های بازرگانی را برای صادرکنندگان کشور برعهده دارند.

صادرات یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری کالا 

مدیرکل اداره صنعت‌ معدن و تجارت استان مرکزی نیز از صادرات یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری کالا در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: ظرفیت صادرات پنج میلیارد دلار در افق پنج ساله از استان مرکزی وجود دارد.

علی جودکی افزود: صادرات کالا سال ۱۴۰۰ از این استان به ۱۰۱ کشور جهان انجام شد که ۸۰ درصد آن به هفت کشور جهان بوده‌ است.

48.5  درصد صادرات به کشورهای عراق و ترکیه بوده است 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی نیز از انتخاب ۲۴ شرکت صادراتی استان  به عنوان صادر کننده نمونه سال ۱۴۰۰ خبر داد و بیان کرد: صادرکنندگان استان سال ۱۴۰۰ به ۱۰۱ کشور جهان صادرات انجام دادند که سال گذشته ۲۵ کشور از مجموع این کشورها کاسته شده‌است.

علی جودکی افزود: 48.5  درصد صادرات استان مرکزی سال ۱۴۰۰ به کشورهای عراق و ترکیه بوده است.

به گزارش فارس در این مراسم از صنعتگران برتر استان تجلیل شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول