اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

هاکان فیدان: سوئد برای عضویت در ناتو باید گام‌های مشخصی بردارد

وزیر خارجه جدید ترکیه در گفت‌وگو با همتای سوئدی خود اظهار داشت، سوئد باید برای جلب نظر آنکارا درخصوص پیوستن به ائتلاف ناتو «اقدامات مشخصی» انجام دهد.

هاکان فیدان: سوئد برای عضویت در ناتو باید گام‌های مشخصی بردارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر خارجه جدید ترکیه روز چهارشنبه در گفت‌‌وگوی تلفنی با همتای سوئدی خود اظهار داشت، سوئد باید برای جلب نظر آنکارا درخصوص پیوستن به ائتلاف ناتو «اقدامات مشخصی» انجام دهد.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح»، وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرده که «توبیاس بیلستروم» وزیر خارجه سوئد با «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه  تماس گرفت و ضمن تبریک انتصاب وی، در مورد تحولات جاری گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه در گفت‌وگو با همتای سوئدی خود تاکید کرد که سوئد باید گام‌های مشخصی بردارد تا ترکیه با پیوستن این کشور به ناتو موافقت کند. این وزارتخانه افزود که دو وزیر توافق کردند گفت‌وگوهای بیشتری انجام دهند.

ترکیه و مجارستان تنها کشورهای عضو ناتو هستند که هنوز پیشنهاد سوئد را برای پیوستن به ائتلاف ناتو تصویب نکرده‌اند. طبق مفاد ناتو، موافقت همه اعضای این ائتلاف نظامی برای عضویت کشورهای جدید در ناتو الزامی است. آنکارا در مخالفت خود با عضویت سوئد سختگیرانه برخورد کرده است. به گفته مقامات ترکیه، اجرای لایحه ضد ترور در سوئد به تنهایی برای قبول درخواست این کشور کافی نیست.

ترکیه به درخواست خود برای استرداد اعضای گروه تروریستی «پ.ک.ک» و ممنوعیت فعالیت این گروه در خاک سوئد اصرار دارد. «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جهوری ترکیه اسفند ماه گذشته گفته بود که موافقت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو به عملکرد این کشور بستگی دارد.

یک مقام سوئدی احیرا  به روزنامه «وال استریت ژورنال» گفت که استکهلم هنوز اطلاعی از هویت افرادی که ترکیه خواستار استرداد آن‌هاست، ندارد.

این مقام سوئدی گفت که ترکیه هنوز اسامی این افراد را به سوئد نداده است. مقام سوئدی مدعی شد: «توان حزب کارگران کردستان برای جمع‌آوری پول جهت هدف قرار دادن ترکیه را تضعیف کرده‌ایم»(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول