اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

جنجال بر سر توجیه ناشیانه عملیات سرباز مصری در رسانه نزدیک به نتانیاهو

در پی توجیه ناشیانه عملیات موفق سرباز مصری در مرزهای فلسطین اشغالی در رسانه نزدیک به نتانیاهو، موجی از انتقادات علیه این اقدام و ضعف عملکرد ارتش رژیم اشغالگر به راه افتاد.

جنجال بر سر توجیه ناشیانه عملیات سرباز مصری در رسانه نزدیک به نتانیاهو

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، هنوز تبعات و پیامدهای شکاف امنیتی ایجاد شده اخیر در مرزهای مصر و فلسطین اشغالی، سران رژیم صهیونیستی و شهرک نشینان را به خود مشغول کرده و خواب آنها را آشفته کرده است، و نظریه‌هایی را مطرح کرده که برای جامعه شهرک‌نشینان صهیونیست، بیگانه نیست.

«محمد صلاح» سرباز ۲۳ ساله مصری، صبح روز شنبه (سوم ژوئن)، در درگیری با نظامیان صهیونیست، سه تن از آن‌ها را به هلاکت رساند. این درگیری در ساعت چهار و نیم بامداد در گذرگاه «نیتسانا» که در سال ۱۹۸۲ پس از امضای معاهده سازش بین رژیم صهیونیستی و مصر بنا شده، رخ داد.

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر در جلسه کابینه به این حادثه اشاره کرد و هلاکت سه نظامی صهیونیست در مرز مصر را «حمله تروریستی فاجعه‌بار» توصیف کرده بود.

طبق گزارش‌های رسانه‌های صهیونیستی، مشغول بودن سربازان اسرائیلی به روابط جنسی برای توجیه شکاف شدید امنیتی ایجاد شده در مرز با مصر، یکی از مواردی است که ارتشی که خود را «یکی از قدرتمند‌ترین ارتش‌های جهان می‌داند»، به آن متوسل شده تا شکست امنیتی ایجاد شده را توجیه کند. امری که به باور برخی دیگر از صهیونیست‌ها یک توجیه ناشیانه است و از اهمیت ضعف عملکرد ارتش در مرزهای اشغالی نمی‌کاهد.

روزنامه «رأی الیوم» با انتشار گزارشی در این خصوص نوشت: «اختلاف در محافل صهیونیستی، پس از خبری که کانال ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی - کانال اصلی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و احزاب راست افراطی همپیمان او - پخش کرد، به اوج خود رسید. 

خبری که خبرنگار امور نظامی این شبکه منتشر کرد و در لفافه، دلیل اصلی شکاف امنیتی ایجاد مرز با مصر را رابطه «عاطفی» دو سرباز حاضر در پست نگهبانی مرزی دانست و گفت: دو سرباز، یک دختر و یک مرد جوان که در حال نگهبانی بودند، در لحظه‌ای مشغول یک "وضعیت عاطفی" بودند که با سرباز مصری غافلگیر شدند و بدون اینکه بتوانند حتی یک گلوله به سمت او شلیک کنند، کشته شدند.

این خبرنگار صهیونیست مانند سایر خبرنگاران کانال ۱۴، به انتشار اخبار تندرویانه معروف است به طوری که در یکی از گزارش‌هایش در خصوص درگیری با فلسطینی‌ها گفته بود: «متاسفانه در درگیری قدس شرقی، هیچ فلسطینی و غربی زخمی نشد».

به نوشته «رأی الیوم»، «گروه‌های زیادی در جامعه صهیونیستی بویژه ارتدوکسهای افراطی مخالف خدمت دختران در ارتش هستند و همچنین کسانی هستند که با خدمت آنها و اختلاط با مردان مخالفت می‌کنند و تاکید دارند که این نص صریح شریعت یهود است».

پس از انتشار خبر کانال ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی، «روگل آلفر» تحلیلگر در روزنامه «هاآرتص» در توضیح نوشت: «ارتباط جنسی، مواد مخدر و خون.. این همان کاری است که طبق گزارش کانال ۱۴، ارتش اسرائیل در مرزهای مصر انجام می‌دهد. سربازان زن و مرد در حال نگهبانی هستند؛ ارتباط جنسی برقرار می‌کنند، حشیش مصرف می‌کنند و مأموریت و نگهبانی را رها می‌کنند و در نتیجه کشته می شوند!».

وی با لحنی تمسخر آمیز نوشت: «از نظر فاشیست‌ها، عملیات قتلی که سرباز مصری با موفقیت انجام داد، شرم آور است و تئوری برتری یهود نمی‌تواند چنین شکستی را از منظر نژادپرستانه و ناسیونالیستی ( منیت) بپذیرد. لذا بر اساس تفوق یهود، غالب شدن سرباز مصری بر سربازان ارتش اسرائیل معقول نیست زیرا هیچ‌گونه توهین و تحقیری در دستور کار فاشیستی اسرائیل برای ارتش اسرائیل از منظر حرفه‌ای وجود ندارد. لذا تئوری برتری یهود، امکان وقوع چنین حوادثی را به رسمیت نمی شناسد، مگر اینکه سربازان در حالت مستی در اثر استعمال دخانیات (حشیش) و در اوج روابط جنسی گروهی باشند».

«زیدان القنائی» پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی نیز می‌گوید که کلیه اظهارات «ایدی کوهن» تحلیلگر صهیونیست [ فردی که بسیاری، او را سخنگوی غیررسمی نهادهای اطلاعاتی اسرائیل معرفی می‌کنند] و نیز گزارش‌های تحریک‌آمیز رسانه‌های عبری پس از نفوذ سرباز مصری به مرز با فلسطین اشغالی، در واکنش به موفقیت نشست سران اتحادیه عرب و بازگشت سوریه به این اتحادیه و نگرانی‌های تل‌آویو از هرگونه نزدیکی میان ایران و مصر صورت می‌گیرد».

 وی افزود: پس از حادثه سرباز مصری، قاچاقچیان و کشته شدن سه سرباز اسرائیلی در مرز و با وجود اطمینان بخشی طرف‌های مصری و اسرائیلی مبنی بر بررسی این حادثه، ایدی کوهن از ارتش اشغالگر اسرائیل می‌خواهد که مجددا سینا، کانال سوئز، شرم الشیخ، اسماعیلیه و مناطقی که ارتش مصر طی سالیان گذشته آزاد کرده را اشغال کند».
وی «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر و نهاد ریاست‌جمهوری این کشور را به صدور دستور سانسور خبری این حمله سرباز مصری برای روزنامه نگارانی چون احمد موسی و عمرو ادیب و تمام رسانه‌های مصری متهم کرد و مدعی شد که جسد این سرباز پس از تحویل به طرف مصری، به طور محرمانه در خاک این کشور دفن شد. 

القنائی در ادامه با اشاره به تقابل‌های توئیتری ایدی کوهن با علا مبارک و شمار زیادی از فعالان عرب و مصر، اذعان می‌کند، که سخنان کوهن منعکس کننده موضع رسمی رژیم صهیونیست نیست. همانطور که حادثه سرباز مصری و شکستن خط مرزی وی «یک حادثه فردی» است.

وی افزود: اما اتهامات او به السیسی درباره صدور دستور به رسانه‌های مصری درباره نحوه پوشش اخبار سرباز مصری، اتهاماتی است که تازگی ندارد و وی پیشتر نیز شایعاتی علیه السیسی مبنی بر فروش کانال سوئز منتشر کرده است. 

عملیات موفق سرباز مصری در به هلاکت رساندن سه نظامی صهیونیست، با وجود همه توجیه‌های شبکه تلویزیونی وابسته به نتانیاهو، موجی از انتقادات را در رسانه‌های اسرائیلی علیه عملکرد ارتش صهیونیست به راه انداخته است و رسانه‌های مختلف در حال کالبدشکافی دلیل این شکاف امنیتی صورت گرفته هستند.

تحلیلگران صهیونیست، دلیل موفقیت سرباز مصری را ضعف عملکرد ارتش اسرائیل می‌دانند و اذعان می‌دارند که روش ایمن‌سازی در پست‌های امنیتی ضعیف است و گواه آن  این است که سرباز مصری از دروازه‌ای عبور کرد که به درستی محافظت نمی‌شد. نقاط نظارتی محدود و دوربین‌ها در مرزها کم بودند. روند تصمیم‌گیری در جریان تعقیب و گریز بسیار ضعیف بود؛ چرا که وقتی به نیروها حمله شد، پلیس مصری موفق به کشتن یک سرباز دیگر شد. این وضعیت علی‌رغم برتری طرف مقابل در تعداد سربازان و قدرت اختیار آتش و حتی استفاده از پهپاد مراقبتی است.

«عاموس هاریل» تحلیلگر صهیونیست در گزارشی در این خصوص در هاآرتص می‌نویسد: «در نگاه اول به نظر می‌رسد موضوعی وجود دارد که این حادثه را به بسیاری از حوادث جدی دیگر در ارتش اسرائیل که طی دو سال گذشته رخ داده‌اند، مرتبط می‌کند. حوادثی از جمله کشته شدن معاون فرمانده گردان در تیپ ناحال، که هنگام تعقیب فلسطینیان مسلح در نزدیکی حصار مرزی در شمال جنین رخ داد. یک سرباز اسرائیلی دیگر از گردان کفیر بر اثر تیراندازی یکی از همرزمانش به سمت وی ​​در خط تماس بین اسرائیل و کرانه باختری کشته شد. یک افسر از یگان ایگوز به طور ناخواسته به دو نفر از فرماندهان یگان خود را در یک منطقه آموزشی در کرانه باختری تیراندازی کرده و آن‌ها را کشت».

«تال لیو رام» خبرنگار نظامی روزنامه معاریو نیز چند روز پیش نوشت که سرباز ۲۳ ساله مصری برای این عملیات به دقت برنامه‌ریزی کرده بود؛ ۵ کیلومتر در مناطق بسیار ناهموار پیاده روی کرد تا به منطقه درگیری رسید، یک کوله پشتی حاوی تجهیزات، ۶ خشاب و یک چاقوی کماندویی حمل می‌کرد و از مکان سربازان ارتش اطلاع داشت.

در همین ارتباط، شبکه ۱۲ تلویزیون عبری در گزارشی اعلام کرد که سوال‌های جدی درباره عملیات روز شنبه وجود دارد که چگونه مجری عملیات بدون اینکه ارتش متوجه شود از مرز عبور کرده است؟ چگونه ارتش چند ساعت پس از کشته شدن نیروهایش متوجه انجام این عملیات نشده است؟

«یوسی یوشع» تحلیلگر ارشد یدیعوت آحارانوت نیز با انتقاد از ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرد: این عملیات را نیروهای یگان رضوان حزب الله لبنان با عبور از دیوار مرزی انجام ندادند؛ بلکه یک سرباز ساده مصری با یک اسلحه کلاشینکوف ارتش را به چالش کشید.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول