اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مسکو: اوکراین آماده صلح بود اما تحت فشارهای آمریکا منصرف شد

دبیر شورای امنیت روسیه گفت مقام‌های اوکراینی آماده امضای توافق صلح با مسکو بودند اما تحت فشار آمریکا کنار کشیدند.

مسکو: اوکراین آماده صلح بود اما تحت فشارهای آمریکا منصرف شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه پنجشنبه (هشتم ژوئن) گفت حاکمیت اوکراین آماده حل‌وفصل مناقشه با روسیه بود اما تحت فشار آمریکا کنار کشید. 

به گزارش خبرگزاری «تاس» او در اشاره به مذاکرات مارس سال گذشته بین هیأت‌های روسیه و اوکراین در ترکیه گفت: اگر به خاطر فشار آمریکا بر افرادی که در راس اوکراین منصوب کرده نبود، این وضعیت اتفاق نمی‌افتاد. حتی مقامات اوکراین خودشان آماده امضای معاهده صلح بودند و به روسیه پیشنهادات مکتوب دادند که ما کلیت آن را تایید کردیم. 

پاتروشف در ادامه توضیح داد: با این حال، صبح آن‌ها [اعضای هیأت اوکراینی پیشنهادات] را به ما در جریان مذاکرات دادند و عصر گفتند: نه، آن‌ها را کنار می‌گذاریم. 

دبیر شورای امنیت روسیه تاکید کرد: «این اتفاق افتاد فقط به این خاطر که ایالات متحده به آن‌ها فشار می‌آورد و گفت نباید هیچ مذاکراتی برگزار شود». به گفته وی، طرف‌های ذینفع در این درگیری وجود دارند، درجه اول ایالات متحده و بریتانیا. 

سابقه مذاکرت صلح بین روسیه و اوکراین

اولین دور از گفت‌وگوهای صلح بین روسیه و اوکراین بعد از آغاز درگیری ‌ها در این کشور، اوایل مارس ۲۰۲۲ در بلاروس برگزار شد اما گفت‌وگوها نتایج ملموس نداشت. 

دور بعدی مذاکرات ۲۹ مارس ۲۰۲۲ در استانبول برگزار شد که بعد از آن «ولادیمیر مدینسکی» دستیار رئیس‌جمهور و رئیس هیأت روس اعلام کرد مسکو برای اولین بار اصول کی‌یف درباره یک توافق محتمل آتی را مکتوب دریافت کرده است. به گفته مسکو، در آن بویژه تعهدات وضعیت بی‌طرف و امتناع از استقرار نیروها و تسلیحات خارجی از جمله تسلیحات هسته‌ای در خاک اوکراین تصریح شده بود. 

به نوشته خبرگزاری روسی تاس، روسیه نیروهایش را از مناطق کی‌یف و «چرنیگوف» خارج کرد اما مذاکرات درباره راه‌حل صلح‌آمیز به کلی متوقف شد و همانطور که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت کی‌یف از توافقات منعقد شده در استانبول صرف‌نظر کرد. 

اکتبر سال گذشته «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین تصمیم شواری امنیت ملی و دفاع اوکراین مبنی بر ممنوعیت هر گونه مذاکره با پوتین را تصویب کرد. 

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول