اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ارمنستان: دور جدید مذاکرات به درخواست باکو به تعویق افتاد

وزارت خارجه ارمنستان از به تعویق افتادن دور جدید مذاکرات صلح با جمهوری آذربایجان که قرار بود در واشنگتن برگزار شود، خبر داد.

ارمنستان: دور جدید مذاکرات به درخواست باکو به تعویق افتاد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آنی بادالیان» سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان گفت به درخواست طرف آذربایجانی دور جدید گفت‌وگوها بین دو طرف که برای هفته آینده در واشنگتن برنامه‌ریزی شده بود، به تعویق افتاد. 

به گزارش رادیو عموموی ارمنستان به نقل از این مقام ارمنی، تاریخ برگزاری جلسه جدید متعاقباً اعلام خواهد شد. قرار بود این دور از مذاکرات ۱۲ ژوئن (دوشنبه، ۲۲ خرداد) آغاز شود. 

پیش‌تر، «رابرت الیوت» نماینده آمریکا در امور قفقاز حین بازدید روز چهارشنبه از منطقه «شوشا» در جمهوری آذربایجان مدعی تلاش در برقراری صلح پایدار بین باکو و ایروان شد. این در حالی است که دور قبلی مذاکرات دو طرف به میزبانی واشنگتن بی‌نتیجه بود. 

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان بعد از گفت‌وگوهای ماه گذشته در آمریکا، پیشرفت در مذاکرات صلح با طرف ارمنستانی را ناکافی خواند. به گفته «جیحون بایراموف»، «در مجموع، به رغم برخی پویایی‌ها، پیشرفت حاصل شده در همه سه بعد عادی‌سازی، یعنی تهیه پیش‌نویس معاهده صلح که مبنای روابط دوجانبه را مشخص خواهد کرد، در موضوع تحدید مرز و احیای ارتباطات حمل‌ونقل و ارتباطات هنوز انتظارات را برآورده نکرده است». 

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان هم در ارزیابی مذاکرات انجام شده در آمریکا گفت علیرغم پیشرفت‌های گزارش شده، همچنان اختلافات قابل توجهی در روند صلح بین جمهوری ارمنستان و آذربایجان باقی است.

بعد از آن دو طرف در بروکسل و مسکو هم در سطح سران به گفت‌وگو نشستند اما به گفته ایروان، همچنان محاصره  بخش ارامنه‌نشین قره‌باغ و انسداد مسیر مهم لاچین توسط باکو ادامه دارد.

نخست‌وزیر ارمنستان پیش‌تر گفته بود ایروان آماده است منطقه قره‌باغ کوهستانی را به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت بشناسد مشروط بر این که باکو امنیت جمعیت ارمنی این منطقه را تضمین کند. 

«آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ارمنستان هم گفته ایروان به دنبال امضای معاهده صلح با باکو است و گفت‌و‌گوهای فشرده‌ای دارد که به احتمال زیاد تا پایان سال جاری به معاهده صلح ختم خواهد شد.

به‌رغم ابراز تمایل دو طرف برای صلح، درگیری‌های مرزی همچنان بین این دو جمهوری همسایه ادامه دارد و دو کشور یکدیگر را به آغاز تحرکات غیرقانونی و تیراندازی به مواضع طرف مقابل متهم می‌کنند.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول