اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دست رد عربستان به سینه آمریکا برای فاصله گرفتن از چین و روسیه

گزارش یک رسانه آمریکایی نشان می‌دهد عربستان سعودی و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس درخواست دولت جو بایدن برای فاصله گرفتن از چین و روسیه را رد کرده‌اند.

دست رد عربستان به سینه آمریکا برای فاصله گرفتن از چین  و روسیه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، گزارش یک روزنامه آمریکایی از سفر «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان حاکی است درخواست‌های دولت «جو بایدن» برای فاصله گرفتن کشورهای عربی از چین و روسیه با پاسخ منفی این کشورها همراه شده است. 

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته سفر آنتونی بلینکن آشکارترین تلاش دولت کنونی آمریکا برای کنار گذاشتن خصومت‌هایی است که جو بایدن پاییز سال گذشته به «محمد بن سلمان» و حکومت او ابراز کرد. 

تنش‌ها در روابط عربستان سعودی و آمریکا زمانی اوج گرفت که مقام‌های سعودی علی‌رغم انتظار کاخ سفید که تصور می‌کردند با ریاض بر سر افزایش تولید نفت توافق کرده‌اند تصمیم گرفتند تولید این محصول را کاهش دهند. 

نیویورک‌تایمز به نقل از تحلیل‌گران و منابع آشنا به رایزنی‌های انجام‌شده در داخل دولت بایدن نوشته اما از آن زمان به بعد، بایدن و دستیاران ارشد او این واقعیت سخت فضای ژئوپولتیک را درک کرده‌اند: اینکه واشنگتن نمی‌تواند همزمان با قصدش برای رقابت با چین و روسیه در سراسر جهان، شرکای قدرتمندش را منزوی کند. 

همزمان، «محمد بن سلمان» که در میان رسانه‌های غربی به MBS شهرت دارد به نظر می‌رسد با زیرکی استفاده‌های لازم را از جایگاه کشورش در بحبوحه رقابت قدرت‌های بزرگ به عمل می‌آورد.

طبق نوشته نیویورک‌تایمز بن‌سلمان و دستیاران او به صراحت گفته‌اند که مجبور نیستند در منازعات قدرت در جهان از یکی از طرف‌های مناقشه جانبداری کنند و آماده‌اند که مزایای حفظ روابط قدرتمند با هر یک از آنها را در نظر بگیرند. 

این روزنامه نوشته است: «در واقع، مقام‌های عربستان سعودی و سایر کشورهای عرب خلیج فارس می‌گویند که آنها انتخاب دو گزینه‌ای که احساس می‌کنند مقام‌های آمریکا و اروپا از زمان حمله روسیه به اوکراین پیش روی آنها گذاشته شده را قبول ندارند.»

 فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در کنفرانس خبری مشترک با بلینکن گفت: «چین بزرگترین شریک تجاری ما است، بنابراین طبیعتاً تعامل و اشتراکات زیادی با چین خواهیم داشت».

وی اضافه کرد: «این همکاری احتمالاً به دلیل افزایش تأثیر اقتصادی چین در منطقه و فراسوی آن با ادامه رشد اقتصادی این کشور رو به رشد خواهد بود. اما ما هنوز یک مشارکت امنیتی قوی با ایالات متحده داریم که این مشارکت امنیتی تقریباً هر روز جان دوباره‌ای می‌گیرد.»

فیصل بن فرحان همچنین گفت: «تمایل ندارم این را بازی حاصل جمع صفر بدانم. فکر می‌کنم همه ما قادر باشیم شراکت‌ها و تعامل‌های چندجانبه‌ای داشته باشیم.»

از جمله نشانه‌های این رویکرد عربستان که نیویورک‌تایمز به آن اشاره کرده تعاملات عربستان سعودی با دیگر کشورهایی است که آمریکا رویکرد خصمانه‌ای در برابر آنها در پیش گرفته است. 

نیویورک‌تایمز نوشته تنها چند روز قبل از ورود بلینکن، ولیعهد عربستان سعودی از نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، که ایالات متحده او را یک «حاکم شرور» توصیف کرده در جده استقبال کرد.

همچنین روز سه شنبه، ایران سفارت خود در ریاض را در نتیجه توافقی بین دو کشور که چین در ماه مارس به آن کمک کرد، بازگشایی کرد. و هفته آینده، وزارت سرمایه گذاری عربستان سعودی قصد دارد میزبان یک نشست بزرگ از تجار عرب و چین باشد.

با این حال، منابع مطلع به نیویورک‌تایمز می‌گویند اقدام جرأتمندانه بن‌سلمان در برقراری رابطه با چین در ماه‌های اخیر بوده که بیش از هر عامل دیگری نگاه‌ها را در دوران دولت بایدن نسبت به عربستان سعودی عوض کرده است. 

نیویورک‌تایمز نوشته مقام‌های دولت بایدن به دقت پذیرایی گرم بن‌سلمان از شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در ماه دسامبر را رصد می‌کردند. این استقبال تنها چند هفته بعد از حمله شدید بایدن به بن‌سلمان انجام می‌شد؛ در ضمن، با آنکه دستیاران بایدن می‌گویند از آشتی دیپلماتیک میان ایران و عربستان سعودی استقبال می‌کنند اما اینکه این تعامل با وساطت چین انجام شده را نشانه نقش فعال‌تر پکن در منطقه ارزیابی می‌کنند.  

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول