اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

فارس من| یک پستچی: 2 میلیون خسارت بسته را از حقوقم پرداخت کردم

سردبیر پویش «ضرورت توجه به سختی کار نامه‌رسان‌ها» گفت: با وجود آلودگی هوا و ترافیک سنگین خیابان‌ها ما مجبوریم در طول روز حداقل ۱۲ ساعت روی موتور باشیم که همین امر همکاران ما را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

فارس من| یک پستچی: 2 میلیون خسارت بسته را از حقوقم پرداخت کردم

خبرگزاری فارس؛ فارس من: پویشی تحت عنوان «ضرورت توجه به سختی کار نامه‌رسان‌ها» در سامانه تعاملی فارس من توسط یکی از نامه‌رسان‌ها به ثبت رسیده است. در این پویش او از نامهربانی مسؤولان گله کرده و از آنها می‌خواهد نسبت به حل این موضوع توجه زیادی داشته باشند.

رسولی، سردبیر این پویش که ۱۷ سال است در حرفه نامه‌رسانی مشغول است در گفت وگو با خبرنگارفارس گفت: «نامه‌رسانی شغلی است که زمان ندارد؛ ما ساعت ۶ صبح در اداره هستیم اما زمان بازگشت ما به خانه مشخص نیست و تا زمانی‌که بسته‌های مرسوله تمام نشود‌ کار‌ ما ادامه‌دار است.»

وی ادامه داد: «همکاران دفاتر روستایی ما در فصل زمستان با موتور سیکلت روستا به روستا می‌روند. در شهرها نیز با وجود آلودگی هوا و ترافیک سنگین خیابان‌ها ما مجبوریم در طول روز حداقل ۱۲ ساعت روی موتور باشیم که همین امر همکاران ما را منجر به مشکلاتی از قبیل دیسک کمر، دیسک گردن و  بیماری نارسایی کلیوی می‌کند. بعضی همکاران ما نیز به‌دلیل تصادف، دچار مجروحیت شده‌اند‌ و حتی یکی از‌ آنان براثر شدت سانحه فوت‌کرد.»

این‌ درحالی است که سختی‌کار‌ نامه‌رسان‌ها مورد‌ موافقت قرار نگرفته و سازمان‌ اداری و استخدامی‌ در پاسخ به نامه عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص‌گفته است: براساس‌دستورالعمل، مشاغل سخت و زیان‌آور‌ به مشاغلی اطلاق می‌گردد‌ که در آنها عوامل محیط‌کار‌ از‌‌ قبیل‌ عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی‌ و بیولوژیکی‌ غیراستاندارد‌ بوده و در‌ شاغل به‌ جهت تماس مستمر‌ با این‌عوامل، تنشی به‌مراتب بالاتر‌از ظرفیت طبیعی(جسمی و روانی) ایجادکرده‌که‌ نتیجه آن بیماری‌ شغلی‌ و عوارض‌ ناشی‌ از‌ آن نظیر فرسودگی، پیری زودرس،کاهش توانایی‌های جسمی و فکری، نقص‌عضو و یا فوت می‌باشد.

رسولی، معترض از وضع معیشت و میزان حقوق کارکنان پست، افزود: «با وجود اینکه ما هم جزء وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستیم اما تفاوت زیادی بین حقوق نامه‌رسان‌ها و دیگر کارمندان وزارتخانه وجود دارد. ضمن آنکه کار ما درآمدزا نیز است زیرا مردم برای‌کارهای پستی تعرفه پرداخت می‌کنند. در ضمن هزینه بنزین و تعمیر موتور هم برعهده خودمان است. ما باید در‌طول روز ۱۲ ساعت روی موتور‌باشیم‌ و حقوقی که دریافت می‌کنیم معادل ۸ ساعت‌کاری است و اینکه کار‌ ما هیچگونه تعطیلی ندارد‌ و ما حتی‌ در ایام تعطیلات هم در محل‌ کار‌ هستیم.»

پیش از این، زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت وگو با رسانه‌های خبری گفته بود که تدابیر ویژه‌ای برای حل مشکلات کارمندان شرکت ملی پست در نظر گرفته است. همچنین محمود لیائی مدیرعامل شرکت ملی پست نیز از بازنگری و ساماندهی در احتساب مدارک تحصیلی در راستای ارتقای سطح معیشت کارکنان پست خبر داده بود. 

شرکت پست نیز در پاسخ به خبرگزاری فارس گفته بود در صورت تامین منابع اعتباری شرکت  ملی پست، از محل منابع پیش بینی شده در ماده ۲۸ و ۲۹ قانون اساسنامه شرکت، امکان افزایش پرداخت سایر رفاهیات قابل بررسی و اقدام است.

سردبیر پویش به مشکل دیگری در حرفه خود نیز اشاره کرد؛ اینکه مراقبت از مرسوله ها بر عهده خود نامه‌رسان است: «ما زیرساخت‌های مناسب از جمله موتورسیکلت و باکس خوب هم نداریم و همین باعث عدم کنترل بسته‌ها شده  است. خیلی از مواقع این بسته‌ها از موتور روی زمین افتاده و ما نامه‌رسان‌ها مجبور به پرداخت خسارت آن می‌شویم.» رسولی می‌گوید ماه گذشته به دلیل همین مشکل مجبور به پرداخت ۲ میلیون تومان خسارت شده است.

این نامه‌رسان در پایان از عوامل صدا و سیما هم انتقاد کرد و گفت: «ماه رمضان با وجود‌گرمای زیاد و با توجه به اینکه ما نامه‌رسان‌ها با زبان روزه روی موتور در کوچه و خیابان‌ها مشغول کار بودیم اما نشد یکی سراغ ما بیاید و از سختی کار ما بپرسد. در صورتیکه سراغ باقی مشاغل می‌روند و آنها را در رسانه به نمایش می‌گذارند. ما درست دیده نمی‌شویم اما از مسؤولان خواستار برطرف شدن مشکلات معیشتی و محاسبه سختی‌کارمان هستیم.»

شما هم اگر با این موضوع موافق هستید می‌توانید پویش را در اینجا امضا کنید.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول