اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

مبادلات تجاری ایران و هند به 5 میلیارد دلار رسید

سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه روابط تجاری بین تهران و دهلی، پارسال به ۵ میلیارد دلار رسید، گفت: تعرفه واردات برخی محصولات به هند برای برخی کشورها صفر است که موجب شده است این کشورها محصولات ایران را خریداری و با نام خود، آن را به هند صادر کنند.

مبادلات تجاری ایران و هند به 5 میلیارد دلار رسید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مهدی ضیغمی امروز در همایش معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌های حضور در بازار هندوستان با اشاره به جلسه روز گذشته خود با سفیر این کشور، اظهار داشت: رویکرد دولت سیزدهم  توسعه روابط با کشورهای همسو و کشورهایی است که با آنها روابط تاریخی، فرهنگی و تجاری مناسبی داریم.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه هند یکی از اولویت‌های ایران در برقراری روابط تجاری است، گفت: بنابراین سازمان توسعه تجارت رویکردش در رابطه با توسعه روابط تجاری با این کشور افزایش صادرات گروه‌های کالایی و تمرکز بر صادرات خدمات فنی و مهندسی است.

وی اظهار داشت: روابط تجاری ایران و هند قبلاً خوب بود اما به دلیل تحریم‌ها صادرات برخی از گروه‌های کالایی به این کشور با مشکل مواجه شد، اما با این وجود سال گذشته روابط تجاری بین دو کشور به ۵ میلیارد دلار رسید.

ضیغمی بیان داشت: برخلاف سابقه تجاری و برخورداری از ظرفیت بسیار بالا برای تجارت مانند پتانسیل‌های بالایی که در بندر چابهار و خطوط دریایی و خطوط هوایی در این منطقه وجود دارد، اما با موانعی برای تجارت با این کشور مواجه هستیم.

سرپرست سازمان توسعه تجارت افزود: یکی از این موانع استانداردهای در نظر گرفته شده برای محصولات کشاورزی است که موجب مشکلاتی برای صادرات محصولات کشاورزی ما به این کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه تعرفه واردات برخی محصولات به هند برای برخی از کشورها صفر است، بیان داشت: این موضوع موجب شده تا این کشورها با بهره‌گیری از این تعرفه محصولات ایران را خریداری کرده و با نام خود آن محصول را به کشور هند صادر کنند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: دولت سیزدهم در دو سال اخیر کارهایی که از قبل مانده بود را احیا کرد و همین جدیت را برای به نتیجه رساندن تجارت ترجیحی بین ایران و هند دارد که امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد.‌

ضیغمی افزود: موانع مالی و بانکی نیز بین دو کشور وجود دارد که امیدواریم این موانع نیز رفع شود‌.

* سفیر هند در ایران: ایران ظرفیت ویژه‌ای برای صادرات خشکبار به هندوستان دارد

در ادامه این نشست، «رودرا گوروا شرشت» سفیر هند در ایران، با اشاره به تعاملات تجاری بخش خصوصی، گفت: پیشنهاد می‌شود که هیئت‌های تجاری از هند به ایران و از ایران به هند رفت و آمد داشته باشند.

وی به فرصت‌های پیش آمده برای توسعه روابط تجاری بین دو کشور اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به یکی از جشن‌های پنج روزه‌ای که هندوستان در پیش دارد فرصت مناسبی برای تجار ایرانی است که به این کشور صادرات خشکبار داشته باشند.

سفیر هند در ایران با اشاره به مشکلات بانکی در توسعه روابط دو طرف گفت: هر دو کشور تلاش دارند تا این مشکلات کمتر شود البته برخی مسائل در خصوص تحریم ها کماکان وجود دارد اما کشور هندوستان در زمینه صادرات کالاهای غیر تحریمی از سوی ایران به این کشور مصمم است تا سقف صادرات در این بخش افزایش یابد.

وی همچنین به موضوع صادرات اشاره کرد و بیان داشت: در این زمینه نیز در خصوص استانداردها مسائل در حال حل شدن است.

سفیر هند در ایران در مورد تعرفه صادرات کالاهای ایرانی اظهار داشت: در این زمینه نیز بررسی هایی در حال انجام است تا تسهیلاتی در این خصوص فراهم شود.

* سفیر ایران در هند: هند جزو 5 شریک اصلی صادرات و واردات ایران است

در ادامه این همایش، ایرج الهی، سفیر ایران در هندوستان گفت: در دوره ای که تحریم وجود نداشت حجم مبادلات تجاری دو کشور 18 میلیارد دلار بود اما این میزان کاهش یافت که خوشبختانه در سال‌های اخیر با تلاش های صورت گرفته و اقداماتی که سازمان توسعه تجارت انجام داد، حجم تجارت بدون نفت خام و اوره به نزدیک ۵ میلیارد دلار در اواخر سال گذشته رسید که این مسئله نوید بخش توسعه و همکاری‌های تجاری بین دو کشور است.

الهی بیان داشت: هند جزو پنج شریک اصلی صادرات و همچنین پنج شریک اصلی واردات ایران است، صادرات محصولات کشاورزی ایران به هندوستان حدود ۲۰۰ میلیون دلار و همچنین صادرات محصولات با پایه نفتی حدود ۴۸۰ میلیون دلار بوده است و محصولات فلزی نیز ۱۰ درصد صادرات ایران به هندوستان را تشکیل می دهد.

الهی افزود: خوشبختانه بازار هند بازار خوبی برای صادرات محصولات ایران در سطح آسیا و دنیا است و نزدیکی این بازار موجب شده است تا همکاری‌های اقتصادی بیشتری بین دو کشور بگیرد.

سفیر ایران در هند همچنین به موضوع برگزاری کمیسیون‌های مشترک اقتصادی اشاره کرد و گفت: چندین سال این کمیسیون برگزار نشده است که امیدواریم با مقدماتی که برای برگزاری آن فراهم شده این کمیسیون برگزار شود و نتایج مطلوبی از آن حاصل شود.

وی همچنین به موضوع روابط مالی بین دو کشور اشاره کرد و افزود: رزرو بانک هندوستان در این زمینه به علت تحریم‌ها همکاری خوبی نداشته است اما مذاکراتی بین بانک‌های مرکزی ایران و هندوستان برقرار شده تا از طریق این بانک به مکانیسمی برای برقراری روابط خارج از چهارچوب تحریم‌ها دست یابیم و بنابراین این موضوع در سفارتخانه‌های دو کشور دنبال می شود.

الهی اظهار داشت: بانک مرکزی هندوستان به شدت دنبال این مسئله است و امیدواریم بانک مرکزی ایران و هند به ساز و کار درستی برای برقراری روابط مالی و گشایش در این زمینه دست یابد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول