اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

فارس من| کم‌کاری منتقدان، ابتذال سینما را رونق می‌دهد

امضاکنندگان پویشی در فارس من خواستار توجه منتقدان به اوضاع اسفناک سینما شده و نسبت به وضع اخلاقی و فرهنگی فیلم‌ها و سریال‌های داخلی اظهار تاسف کرده‌اند.

فارس من| کم‌کاری منتقدان، ابتذال سینما را رونق می‌دهد

خبرگزاری فارس؛ فارس من: یکی از مخاطبان در سامانه فارس من پویشی تحت عنوان «منتقدان فیلم و سریال به داد سینمای از دست رفته برسید» ثبت کرده که با حدود ۶۰۰ امضا مورد استقبال قرار گرفته است. وی در پویش خود به ناهنجاری‌های اخلاقی در برخی فیلم‌ها و عدم توجه خانواده‌ها به رده سنی فیلم‌ها اشاره کرده است. این پویش واکنش‌های جالب توجهی را به همراه داشت.

فردی در کامنت‌ها با متهم کردن سینمای نمایش خانگی به تقلید از فیلم‌های ترکیه‌ای خواستار ورود صدا و سیما و جلوگیری از ترویج بی‌حیایی شد. در یکی دیگر از کامنت‌ها نسبت به مساله پوشش خانم‌ها در فیلم‌ها انتقاد شده‌است.

بعضی از فیلم‌ها صرفا بر جذابیت‌های جنسی تکیه می‌کنند

 

زهره سادات لاجوردی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس در تیر ۱۴۰۱ به این موضوع اشاره کرده بود: «برخی موارد بی‌بندوباری اخلاقی یا ابتذال مضامین، در برخی فیلم‌های ارائه شده در پلتفرم‌های نمایش خانگی چیزی کم از فیلم‌های ماهواره نداشته و نسبت به مسائلی که بعضاً در برخی لایه‌های جامعه وجود دارد بزرگ‌نمایی صورت گرفته که در مقایسه با عرف اجتماعی و هنجارهای مورد احترام جامعه ایرانی، نمایش این قبیل فیلم‌ها به نوعی قبح‌شکنی از برخی رفتارها و ناهنجاری‌ها محسوب می‌شود.»

مرتبط با همین موضوع کاربری در توییتر در رابطه با فیلم‌های کمدی نوشت: «دیدن فیلم‌های کمدی در حال اکران در سینما =ریختن پول در سطل زباله! از شدت سخیف بودن طنزها همین بس که متوسل شدند به شوخی‌های قبیح جنسی ... واقعا هیچ نظارتی روی این تولیدات نیست؟ ترویج عرق خوری و شراب‌خواری، شوخی‌های جنسی و... یعنی واقعا نمیشه بدون اینها یک فیلم طنز خوب ساخت؟»

در سال‌های اخیر فیلم‌های طنز با مضامین سخیف غیراخلاقی و حتی ضدامنیت ملی تولید شد

 

سینمای کمدی که از سال ۹۵ با فیلم «گشت ۲» وارد مسیر تازه‌ای شده به گفته منتقدان، وضعیت هشدار دهنده‌ای را ایجاد کرده است. مسیری که در آن ارزش‌های انسانی و ملی تحقیر می‌شوند و شوخی‌های رکیک و سبک تحت عنوان کمدی عرضه می‌شوند. سال ۹۷ مسعود فراستی در رابطه با این جریان در سینمای کمدی ایران هشدار داد و گفت این موج جدید از «گشت ۲» آغاز شده و فیلم‌های «هزارپا» و «لس‌آنجلس» ادامه همین جریان هستند. فراستی درباره این جریان گفت: اینها فیلم‌های به شدت ضد اجتماعی و مستهجنی هستند. از نظر سینمایی هم هیچ ارزشی ندارند. این فیلم‌ها در واقع هم ضد سینمای ایران است، هم ضد مخاطب است و هم ضد اجتماعی است. فراستی همچنین گفت این روند در سینمای ایران به یک فروپاشی اخلاقی-فرهنگی می‌انجامد.

سردبیر این پویش از عدم توجه خانواده‌ها به رده سنی فیلم‌ها نیز انتقاد کرد و نسبت به این موضوع اظهار ناراحتی کرد. درباره این موضوع کاربری در توییتر نوشت: «من نمی‌فهمم چرا بعضی پدر و مادرا، بچه ۴-۵ ساله میارن سینما، فیلم بزرگسال میبینن... هر بار رفتم چند تا بچه هم بودن، «علفزار» که اصلا بچه نباید ببینه... همین «فسیل» هم شوخی جنسی داشت، واقعا نمیفهمم بعضی‌ها رو...»

سردبیر این پویش خواستار ورود جدی منتقدان سینما به این مسائل شده‌است. برای حمایت از این پویش از اینجا اقدام کنید.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول