اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

آشکار شدن رانت بورسی برای عده‌‌ای خاص با انتشار مصوبه‌ 51 روز قبل

انتشار نامه 51 روز پیش معاون اول رئیس جمهور در مورد خوراک پتروشیمی، گمانه زنی‌های فراوانی را درباره توزیع رانت اطلاعاتی ایجاد کرده است.

آشکار شدن رانت بورسی برای عده‌‌ای خاص با انتشار مصوبه‌ 51 روز قبل

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه پس از دو روز رشد، امروز روندی کاملا نزولی به خود گرفت. مشخص شدن دلیل ریزش بورس در اردیبهشت ماه، امروز همه شاخص‌های عملکردی بورس را منفی کرد تا خروج پول حقیقی از بازار سرمایه نیز شدت بیشتری به خود بگیرد.

در روزی که ارزش معاملات خرد سهام کاهش یافت و پول حقیقی از بازار خارج شد، شاخص‌های بورس نیز افت شدیدی را تجربه  کردند. امروز نمادهای پالایشی بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند. ریزش پالایشی‌ها متأثر از دو خبر کاهش نرخ پایه دلار به 28 هزار و 500 تومان و افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بود.

* انتشار ابلاغیه دولت با تأخیر 51 روزه

ریزش بازار در شرایطی رقم خورد که امروز تصویر نامه‌ای مبنی بر افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها به 7 هزار تومان منتشر شد. این نامه در واقع ابلاغیه مصوبه هیأت وزیران است که توسط محمد مخبر، معاون اول دولت، امضا شده است. بدین ترتیب بورس امروز با پیشرانی پتروشیمی‌ها قرمزپوش شد.

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: در ابلاغیه دولت، تاریخ جلسه هیأت وزیران 17 اردیبهشت -51 روز پیش- قید شده است. در آن زمان شاخص در محدوده 2.4 میلیونی قرار داشت و پس از آن شاخص کل بورس روند نزولی پیدا کرد.

وی ادامه داد: این اتفاق موجب شده بگوییم برخی با اطلاع از این مصوبه اقدام به فروش سهام کرده‌اند. به عبارت دیگر، ظن افشای اطلاعات نهانی در بازار سهام قوت گرفته است. در چنین شرایطی نهاد ناظر باید احتمال فاش شدن اطلاعات نهانی را بررسی کند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در 51 روز اخیر شاخص بورس بیش از 270 هزار واحد سقوط کرده است و مشخص نیست چرا این مصوبه با تأخیر یک ماه و نیمه منتشر شده است.

* بورس یکپارچه قرمزپوش شد

در پایان معاملات روز سه‌شنبه، شاخص بورس تهران 27 هزار و 930 واحد نسبت به روز کاری گذشته افت کرد و تا سطح 2 میلیون و 168 هزار و 197 واحد پایین آمد. بازدهی این شاخص منفی 1.32 درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 5 هزار و 545 واحدی در رقم 750 هزار و 635 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی 73 صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس نیز با کاهش 240 واحدی به رقم 27 هزار و 786 واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با کاهش 821 واحد به سطح 137 هزار و 658 واحد رسید.

* رشد 83 درصدی خروج پول حقیقی از بازار سهام

روز سه‌شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای هشتمین روز متوالی منفی شد و 530 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به دیروز رشد 83 درصدی داشته است.

امروز نماد بوعلی (پتروشیمی بوعلی)، شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) و وبملت (بانک ملت) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود  پول حقیقی  به نمادهای شپدیس (پالایش نفت پردیس)، شیراز (پالایش نفت شیراز) و ونوین (بانک اقتصاد نوین) اختصاص داشت.

* افزایش 2 درصدی ارزش معاملات خرد بازار سرمایه

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 9 هزار و 933 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 180 میلیارد تومان بود که 2 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 2 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 6 هزار و 720 میلیارد تومان رسید.

* افت ارزش صف‌های خرید بورس 

در پایان معاملات امروز، 214 نماد با رشد قیمت و 544 سهم با کاهش قیمت روبرو شدند.

در معاملات سه‌شنبه، 82 نماد صف خرید داشتند و 67 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 8 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 775 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با رشد 17 درصدی به 297 میلیارد تومان رسید.

سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در انتهای معاملات به ۱۹.۹ میلیون تومان و سرانه فروش آن‌ها نیز به ۱۷.۳ میلیون تومان رسید.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول